Riktig driftstemperatur?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Riktig driftstemperatur?

Post by Hayaku »

Klarer ikke lengre slå meg til ro med at mazdaforhandleren mente tempen min var normal (selv om han sikkert hadde rett)
Har jeg riktig driftstemperatur?.. Har sett at biler solgt i Kanada ligger med nåla på rundt 12:30 - kan det være det samme gjelder svenskene?

Den har vært sånn så lenge jeg har hatt bilen, og den stiger aldri videre.

Image
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Leo91BRG »

Min har vært akkurat lik, de fire år jeg har eid`n

Går opp til, og aldri no lenger enn din, som vist på bilde.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by LoKi »

Det ekke no stress, skal være slik :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by siemens »

Støtter deg i den, slik er min også. Men min vandret oppover da vi kjørte opp noen bakker på fjellet der lufta er tynnere, på sommerturen i fjor, tror det er det ræle jeg. Har i hai kjeften sin skyld....
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Harald »

temp målern på mx5 er nesten bare til pynt :D den har en kurve som er langt fra lineær. dvs, den øker ganske kjapt i starten, og så legger den seg ca midt på, og der blir den liggende lenge, og når den først øker videre fra normaltemp er motoren gankse varm.

Jeg sammenlignet verdier målt av ecu og hva den orginale målern viste. området på min bil hvor nåla ikke rører seg er fra noe sånt som 80-110 grader med minimal bevegelse. når tempen begynner å synlig vise at motorn går varm, så har man fort 115+ grader.
Mazda har laget temp måleren slik at folk ikke skal få noia av å se at temp måleren beveger litt på seg hele tida. en måler som står dønn midt på ser safe ut :D når nåla virkerlig begynner å klatre/feks går halveis over mot max,fra midten, så er det på tide å slakke av litt eller få sjekket om vifter osv fungerer.

Det finnes noe diy instruksjoner på nett et sted for å bygge om temp måleren slik at den får en mer lineær skala for de som ønsker det.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Hayaku »

Takk for svar, da kan jeg trille videre med god samvittighet 8)
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by ///Moe »

Min står bestandig dønn på midten, rett opp :D
Hvordan står nåla når du slår av tenningen? På min står hele viseren til venstre for "C"

Hvis du åpner speedometeret kan du prøve å flytte nåla fra maks kulde til maks varme, den skal da være like mye til venstre for C som den er til høyre for H når den butter.
Hvis den ikke er lik på begge sider så har nok noen hatt åpent speedometeret ditt før og kakket borti nåla slik at den har flyttet seg på "akslingen".
Nåla er nemlig bare presset innpå en rund "aksling" og kan derfor vris som du selv ønsker det.. du kan få den til å ligge vannrett om du vil.. :P
-Signatur-
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by LoKi »

Må nok mer enn å "kakke borti" for å justere på den, den sitter ganske godt fast på spikern sin.
HVA den viser er ganske irrelevant, siden slingringsmonnet er så stort for "standardposisjonen", og hvis noen har skiftet speedoskivene, så har de hatt den av. Ergo er den satt på igjen med nøyaktigheten til han som utførte det.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Kjakan »

Harald har bra rett i at det er litt bingo...Min viste driftsvarm etter 2 minutter i 20 minusgrader...
Dog har tempnåla på mine to miata alltid ligget stabilt på kvart på tolv, aldri midt på eller over. Eneste gangen den gikk over var på Rudskogen etter gjentatt rævkjøring....
Faktisk ville jeg personlig stusset hvis jeg skulle kjøpt bruktmiata med en slik tempmåler som avbildet siden mine (og de andre jeg har sett inni) alltid har vist kvart på...Men det er derfor vi har internett.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Laiton »

Måleren på bildet ligger helt riktig, for det er der vifta starter å snurre. Den er forøvrig enormt effektiv, for jeg kunne ligge i 180 km/t uten at tempen gikk noe høyere!
Elise, MX-5 93
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Harald »

teit kommentar.. målerne på mx er all over the place.. om vifta di står på hele tiden i det bilen har normal driftstemp har du noen saker å fikse på.. tror heller ikke vifta di gjør mye i 180 da det er meeer enn nok kjøling da uansett.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by mussa »

Hvor bør man sette en ekstra måler for motortemp`n? Jeg er litt fysen på å se faktisk temp etterhvert..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by arildh »

Jeg mener det er en kondensator/motstand mellom polene på oem temp måleren som kan pelles av. Miata.net har en howto på hvordan man kan gjøre den linjær. Men den er jo grei som den er. Går den over halv så har man problemer og det er på tide å stoppe.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Laiton »

Harald wrote:teit kommentar.. målerne på mx er all over the place.. om vifta di står på hele tiden i det bilen har normal driftstemp har du noen saker å fikse på.. tror heller ikke vifta di gjør mye i 180 da det er meeer enn nok kjøling da uansett.
Har vel for det meste sitert noe jeg så på miata.net så dette skulle være temmelig riktig. Vifta går på med en gang tempen overstiger en grense, og da går den raskt ned igjen til vifta stopper. Har prøvd å kortslutte kretsen gjennom diagnoseboksen og da gikk aldri måleren over 1/4 nesten uansett hvor hardt jeg kjørte så den er veldig effektiv. I høy fart vil nok overtrykk inni motorrommet gjøre at mesteparten av lufta passerer utenom inntaket foran og da hjelper vifta en del for å få gjennomstrømning. Uansett, så lenge måleren ikke går over der bildet viser er det riktig, som mange andre også har påpekt.
Elise, MX-5 93
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Riktig driftstemperatur?

Post by Harald »

som sagt før, nåla på mx kan stå stille over et område på ca 20 grader for at nervøse sjeler ikke skal få noia hele tida. erfaringsmessig er mx5 veldig varm idet nåla begynner å bevege seg videre fra hvileposisjon(uansett om normal posisjon måtte være rett opp, litt til venstre, eller litt til høyre).
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply