OleK's 1991 Mariner Blue NA
Moderator: Styremedlemmer
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re:
[quote="Rudolf"]Jeg forstår det slik at du har beholdt de originale instrumentskivene som har en innstøpt grønn film ?
De funker svært dårlig med f.eks. røde lyspærer (de fortsette å være grønne ).
-Ja, det er de orginale skivene, jeg var ikke klar over at det var en grønn innstøpt film på disse. Det var grønne plasthetter på pærene, så jeg trodde det var grønnfargen.
Men det ser jo ut til at de funker utmerket med blått lys.
Dette har sikkert med fargeteori å gjøre (komplementærfarger og sånnt ....)
-Grønt består jo av blått og gult, og vil vel derfor slippe gjennom disse fargene.
De funker svært dårlig med f.eks. røde lyspærer (de fortsette å være grønne ).
-Ja, det er de orginale skivene, jeg var ikke klar over at det var en grønn innstøpt film på disse. Det var grønne plasthetter på pærene, så jeg trodde det var grønnfargen.
Men det ser jo ut til at de funker utmerket med blått lys.
Dette har sikkert med fargeteori å gjøre (komplementærfarger og sånnt ....)
-Grønt består jo av blått og gult, og vil vel derfor slippe gjennom disse fargene.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Nja, det ble nå bare sånn, hadde jeg hatt andre farger liggende så hadde jeg vel prøvd de også....
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Etter å ha sett alle de morsomme mulighetene med Go Pro Hero HD Motorsports, var det bare en ting å gjøre:
Bestille et selv. Bestillte i USA på Ebay til en total pris inkl. frakt, mva osv til ca 2500,- levert på døra.
Her er forumet jeg fant: http://goprouser.freeforums.org/
Oppsettet til Erik med 2 kamera, et for stillbilde og et for video
Bestille et selv. Bestillte i USA på Ebay til en total pris inkl. frakt, mva osv til ca 2500,- levert på døra.
Her er forumet jeg fant: http://goprouser.freeforums.org/
Oppsettet til Erik med 2 kamera, et for stillbilde og et for video
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Bestillte litt deler igjen fra IL Motorsports, bla annet PCV ventilen. Fant noe info om denne som ser ut til å være ganske så viktig. Min ser ut til å ha sprukket eller noe slikt, da den er tapet sammen.
Hentet fra et annet forum:
The PCV valve is a simple ball check valve. It is oriented so that vapor flows from the cam/valve cover to the vacuum source, usually the intake manifold or tract. It has two failure modes:
Stuck open
Stuck closed
Stuck open would allow normal flow of crankcase oil vapor to the vacuum source, but would allow intake pressure pulses to flow back into the cam/valve cover. This could allow gasoline into the engine cases. Gasoline has almost no lubricating properties for high-pressure applications such as crank bearings and cam followers.
Stuck closed causes a slight power loss. The PCV valve has one major function and one minor side-benefit: it allows crankcase oil vapor to be burned instead of venting to atmosphere and the vacuum applied to the crankcase reduces crankcase pressure slightly. Pistons moving up-and-down pump crankcase air as wells as intake air, using horsepower to do so. Reducing the crankcase pressure reduces pumping losses.
Så da er det nok like greit å bytte denne og pakningen som hører til.
NAB998300616B screw Top-Lock nr. 61 0,68 €
NA0-705812 SCREEN(R),FRONT DOOR 7,68 €
NA0-705813 SCREEN(L),FRONT DOOR 7,68 €
ZUB-0054 adhesive foil for door screen 12,09 €
NAB-701019 Seal crankcase vent valve assembly all NA + NB 3,54 €
NAB-701018Z crankcase vent valve assembly NA + NB 7,99 €
NAB-7302SA Genuine I.L.Motorsport Gearlever Shift Boot Set 31,10 €
Hentet fra et annet forum:
The PCV valve is a simple ball check valve. It is oriented so that vapor flows from the cam/valve cover to the vacuum source, usually the intake manifold or tract. It has two failure modes:
Stuck open
Stuck closed
Stuck open would allow normal flow of crankcase oil vapor to the vacuum source, but would allow intake pressure pulses to flow back into the cam/valve cover. This could allow gasoline into the engine cases. Gasoline has almost no lubricating properties for high-pressure applications such as crank bearings and cam followers.
Stuck closed causes a slight power loss. The PCV valve has one major function and one minor side-benefit: it allows crankcase oil vapor to be burned instead of venting to atmosphere and the vacuum applied to the crankcase reduces crankcase pressure slightly. Pistons moving up-and-down pump crankcase air as wells as intake air, using horsepower to do so. Reducing the crankcase pressure reduces pumping losses.
Så da er det nok like greit å bytte denne og pakningen som hører til.
NAB998300616B screw Top-Lock nr. 61 0,68 €
NA0-705812 SCREEN(R),FRONT DOOR 7,68 €
NA0-705813 SCREEN(L),FRONT DOOR 7,68 €
ZUB-0054 adhesive foil for door screen 12,09 €
NAB-701019 Seal crankcase vent valve assembly all NA + NB 3,54 €
NAB-701018Z crankcase vent valve assembly NA + NB 7,99 €
NAB-7302SA Genuine I.L.Motorsport Gearlever Shift Boot Set 31,10 €
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Byttet PCV ventilen idag, og som ventet var den ikke ok. Enkel sak å bytte. Tok også en kompresjonstest på motoren med det samme panseret var oppe. Resultatet ble:
1. 12 bar
2. 11,7 bar
3. 12 bar
4. 11,7 bar
Regner med at dette er godkjent resultat.
Byttet også den øvre og den nedre gummimansjetten på girstanga.
Brukt PCV
Ny PCV på plass
Kompresjonstest
Nye mansjetter
1. 12 bar
2. 11,7 bar
3. 12 bar
4. 11,7 bar
Regner med at dette er godkjent resultat.
Byttet også den øvre og den nedre gummimansjetten på girstanga.
Brukt PCV
Ny PCV på plass
Kompresjonstest
Nye mansjetter
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Bytte av innvendig dørpanel
Dørpanelene mine har blitt utsatt for fuktighet pga at noen har skjært hull i membranen mellom døra og panelene. Resultatet av det er at de bukler seg og ser ikke særlig pene ut. Nye paneler og plastikkmebran ble defor skaffet. Meste parten av jobben var å fjerne det asfalt lignende klebestoffet. Var bare tynner som klarte å løse opp dette. Ordentlig grisejobb.
Griseri
Ny membran på plass
Ferdig resultat
Dørpanelene mine har blitt utsatt for fuktighet pga at noen har skjært hull i membranen mellom døra og panelene. Resultatet av det er at de bukler seg og ser ikke særlig pene ut. Nye paneler og plastikkmebran ble defor skaffet. Meste parten av jobben var å fjerne det asfalt lignende klebestoffet. Var bare tynner som klarte å løse opp dette. Ordentlig grisejobb.
Griseri
Ny membran på plass
Ferdig resultat
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Bytte av registerreim
Da fikk jeg ånden over meg og begynte med å bytte registerreim. Ettersom jeg ikke vet når det sist var byttet, har dette stått på lista en stund.
Har hatt delene for dette liggende en god stund. Med det samme byttes også vannpumpe og simmerringer på veiva og på kammene.
Ny toppdekselpakning blir det også.
Demontering gikk greit på alle punkt, ingen bolter hadde satt seg. Bolten på veiva satt vel kanskje litt for dårlig, ikke noe spor av låsemidler.
Synes også reima var litt slakk, kunne løfte den ca 15 mm mellom hjulene på kammene. Ellers så ikke reima ut til å være utslitt eller gammel
Men det beste av alt, veivtappen og kilen var i topp stand. (jeg har Bignose). Skal trekke den til 122 ft/lbs og bruke Loctite på gjengene.
Registerreim survival kit
Blir litt rot når man holder på
Nesa var topp stand
Nye simmerringer både oppe og nede
Her ble det nok for i kveld
Resten blir i morgen
Da fikk jeg ånden over meg og begynte med å bytte registerreim. Ettersom jeg ikke vet når det sist var byttet, har dette stått på lista en stund.
Har hatt delene for dette liggende en god stund. Med det samme byttes også vannpumpe og simmerringer på veiva og på kammene.
Ny toppdekselpakning blir det også.
Demontering gikk greit på alle punkt, ingen bolter hadde satt seg. Bolten på veiva satt vel kanskje litt for dårlig, ikke noe spor av låsemidler.
Synes også reima var litt slakk, kunne løfte den ca 15 mm mellom hjulene på kammene. Ellers så ikke reima ut til å være utslitt eller gammel
Men det beste av alt, veivtappen og kilen var i topp stand. (jeg har Bignose). Skal trekke den til 122 ft/lbs og bruke Loctite på gjengene.
Registerreim survival kit
Blir litt rot når man holder på
Nesa var topp stand
Nye simmerringer både oppe og nede
Her ble det nok for i kveld
Resten blir i morgen
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Måtte lage et verktøy for å holde igjen veiva når bolten skal strammes. Brukte en del av en stor hengsle, slipte til og borra, funket utmerket.
Bolten ble rengjort og gjengene ble påført Loctite, og satt på plass. Resten var bare enkel montering. Tok en liten prøvetur og sjekka at det ikke var noen lekkasjer. Ser ut til at alt var ok.
Byttet på 154000 miles.
Verktøy for Bignose og Loctite
Reima ferdig påsatt
Bolten ble rengjort og gjengene ble påført Loctite, og satt på plass. Resten var bare enkel montering. Tok en liten prøvetur og sjekka at det ikke var noen lekkasjer. Ser ut til at alt var ok.
Byttet på 154000 miles.
Verktøy for Bignose og Loctite
Reima ferdig påsatt
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
2 stk Bøyler er i posten på vei oppover til trøndelag..
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Takk, morro detteKolbotn wrote:Tør påstå at dette er Norges peneste Smurf!
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Takk igjen Ove, blir montering av servo nå og tur til Stavanger om noen få dagerOve N wrote:2 stk Bøyler er i posten på vei oppover til trøndelag..
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Torgeirski
- 500 RPM
- Posts: 72
- Joined: 29 Sep 2010, 10:04
- Location: Nedre Eiker
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
etter å kikka litt her begynte jaggu det å klø i skrutrekkerhanda
mye fine saker å se på
mye fine saker å se på
1,6l 91- Rød turbo (greddy) FMIC - KYB AGX - HR springs
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Det er bare å finne fram vertøyet, må ikke la gobilen forfalle
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6