Stereo-installasjon: Noen kontakter?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Stereo-installasjon: Noen kontakter?

Post by Rasmus79 »

Hei Folkens

Vet det er litt faux-pas å be om hjelp utenfra, men jeg har tidligere satt inn et Pioneer Double DIN størrelse anlegg som absolutt ikke ble seende bra ut.
Nå har jeg gitt opp det stereo-anlegget (mye problemer) og har kjøpt meg et nytt anlegg som er Enkel-DIN
Spørsmålet mitt er da 2-delt.

1. Vet noen hvor jeg kan få tak i enkel-din cover til MX5'en? Nå er det jo et gapende hull der
- og i samme slengen vurderte jeg å skifte ut noe av plastikk-decken med litt tre (eller falsk tre siden det muligens er det det er....) - finner det ikke på den "vanlige" UK mx5 siden jeg går på

2. Nok en gang må jeg koble om ledninger inni der og klippe og koble... jeg er litt redd for at jeg var en medvirkende faktor at dette ikke fungerte sist gang jeg prøvde. Har noen derfor noen gode kontakter for selskap/personer som kan hjelpe meg med installasjonen mot en betaling som ikke gjør at jeg må spise ris hele sommeren?

Takk for ethvert tips

Mvh
Rasmus
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Stereo-installasjon: Noen kontakter?

Post by jallatralla »

På min kjøpte jeg bare en overgang ifra mazda's plugg til standard ISO-plugg for anlegget når jeg skulle koble det til...denne kontakten var ny på NB i forhold til NA, så kan ikke bruke samme overgangstype som NAer bruker. Kosta 150 kroner på BilXtra, som tok den inn på 1 dag (diverse bilstereo-sjapper opererte med 2-3 uker ventetid). Utover det var det bare å koble opp strøm og antenne med eksisterende plugger.

Jeg trodde de fleste anlegg i dag hadde standard ISO...men jeg kan fint lite om slikt da. :oops:
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Stereo-installasjon: Noen kontakter?

Post by LoKi »

Strømmen bilstereo fikser nok dette for deg.
Men jeg ville gått på Torshov eller lignende, og kjøpt ISO-kontakter som jeg hadde kobla til. Jeg har gjort det på min, og det funker fjell.
Det forutsetter så klart at du treffer med fargene ;)

Dette gjør at å bytte spiller tar 20 sekunder neste gang, siden ISO-kontaktene ligger klare.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Stereo-installasjon: Noen kontakter?

Post by Lassi »

2005 har ny type mazda plugg. Her har du alt du trenger av strøm\høyttalere\VSS\IGN osv... og enhver bilstereo sjappe bør ha overgang til ISO til din bil. Dette er plug and play. (Så lenge du ikke har Bose stereo da)

Men når du sier du hadde mye problemer med med en pioneer dobbel-din og som ikke ble seende bra ut blir jeg litt skeptisk på dine vegne. Ihvertfall når du snakker om å klippe og koble i bilens ledningsnett. Dette skal det ikke være behov for ved bytte av kun spiller i en bil nå til dags... (Og ikke i biler som er nyere enn ca 1990) Og jeg vet at det ikke er nødvendig på en 2005 for jeg har nettopp montert en pioneer dobbel-din navigasjon i min bil.

Hvis du allerede har klippet og limt i bilens nett er det sikkert like greit å få proffe (eller andre kyndige) til å fullføre jobben og bytte ut mazdapluggen med en ISO kontakt. (Men nå vet jeg jo ikke hvor ille du har klippet det til da)
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Stereo-installasjon: Noen kontakter?

Post by Rasmus79 »

Det står tydelig for meg nå at jeg burde ha hatt den standard-konverter pluggen. Men min venn ble tydeligvis litt "trigger"/klippe happy, og så koblet vi opp ledning for ledning. Kjempe-lyd og bra, så mest saynnsynligvis var det stereo'en som konka og ikke direkte vår/min skyld.
Har "rene klipp" og koblet til med fine plugger. Skulle nok klart det igjen, men det at jeg ikke engang har en "boks" slik at enkelt-DIN passer riktig gjør meg litt tilbakeholden for da må det jo kanskje uansett en proff inn på banen....
Får prøve STrømmen bil-stereo
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Stereo-installasjon: Noen kontakter?

Post by Harald »

evnt hør med kjetil på audio art. holder til ved alnabru ca. mannen har stålkontroll på bilstereo :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply