Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Bambus »

Jeg tok noen bilder av diffen min tidligere idag siden jeg hadde bilen såpass opp fra bakken at jeg klarte å se under der.

Spørsmålet mitt er - hvilke diff er dette?:S Ut i fra hva jeg har klart å se på nettet virker den å være "åpen" mtp stikkakslingene. Men er dette en 1.6liter diff?

Om det er en 1.6liter diff, så tror jeg denne kommer til å få noe hard medfart når delene mine kommer med posten de neste 14dagene..:\ Kompressoren vil ha en teoretisk hastighet på 18.000RPM når jeg får tak i det siste drevet. Og jeg ser det har blitt benket hele 185whp @ ~16000RPM. Hadde håpet å nå 190whp+ med mitt oppsett når den tid kommer (vet det blir mye varme og lite effektivitet over en viss RPM - men skal prøve fordet med stoooor IC) . Da dør vel den diffen rimelig kjapt vil jeg tro etter det jeg har lest av andre her inne..

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Sladd »

Hei,
Ut i fra erfaring kan jeg si at det er fort gjort å "kverne" opp en 1,6diff.
Jeg vet ikke hva som oftest ryker, men på min virket det som om det var lageret rundt pinjongen som tok kvelden. Kanskje den hadde holdt lenger med litt vedlikehold.

Du kan ta en titt på denne linken:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Diffrential spotters guide :)

MVh
Thomas
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by LoKi »

Har du den lille diffen, så bytt den.

Tar du det med en gang, så får du noen kroner for den gamle, venter du til bilen er på veien, så får du ingenting for en mosa en ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Bambus »

Har sett litt etter en torsen 1.8 diff men fyfaen for noen priser det er på de der.. Er det andre differ som går i disse bilene med mindre mod?
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Elanzer »

eg satt i en diff fra 99 med sperre (fra 1.8 ) kom vel på 12tusen fra danmark, da følgte det med diff, mellomaksling, stikkakslinger, og PPF
ble en ny opplevelse :P hehe
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Bambus »

12000kr er jo litt penger da, så det blir jeg neppe å koste på bilen før det er nødvendig. Nå bedriver jeg lite "drifting" og annen sladd for tiden siden jeg prøver å styre meg fra denslags:p Så diffen holder sikkert en liten stund til. Driver å skal få bilen til å gå normalt først nå så får vi se hvordan det blir etter dette:)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by LoKi »

Bare trå varsomt. Det er en diff som er underdimensjonert til 1.6-litern, og uansett hva folk sier om den, så byttet Mazda den ut i 1994 av en grunn.
Nå er det igjen noen som søker etter å kjøpe en slik diff fordi de har punga sin, og jeg og han er ikke de eneste som har gjort det siden jeg kom på forumet.

Jeg vet om EN som kjører med overlading og liten diff, og det sier veldig mye.
Det kan krangles mye om temaet, og det kommer nok argumenter for at shortnose og liten diff er et mindre problem enn stock radiator, men det forandrer fortsatt ikke det faktum at det ER et problem.
Jeg knuste min med stock motor, UTEN å sparke clutch. Jeg bare ga på i et veikryss i første gir for å dra ut rumpa, og da smalt det.

Så ja, kjører du pent, og aldri gir flat pedal, så holder den fint. Men om du er under 40 år og har kompressor på MX'en din, så er jeg villig til å sette penger på at du gir flat pedal HVER gang du kjører ;) (Var ikke ment stygt til de som er over 40, jeg bare tror at dere kanskje har litt mer selvkontroll enn oss "unge" :mrgreen: )

Og for the record, jeg kom mye billigere ut med mitt diff-bytte, og jeg endte opp med en 2001 Sport-diff, med 3.9 utveksling og TorSen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Bambus »

Får se på det når jeg kommer meg til Gjøvik - så det faktisk går an å kjøre å hente ting selv uten den helvetes posten sine tjenester.. De er totalt ubrukelig når man ikke bor i en større by som er plassert i sør/øst norge. Svinpris tar de også for å sende noe med de.

Er vel noe opphuggeri som kan ha noe slikt også kan jeg tenke meg om man vil skru litt selv;) Send meg gjerne en PM med hva du måtte ut med Loki:)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Miatapowers »

Litt tålmodighet å vente og kjøre pent mens du venter, så kan du faktisk tjene penger på å bytte til den gode diffen, eg kjøpte en pakke med diff og akslinger på det svenske forumet til 1300,- Og solgte mitt originale for 2500.- Greit den diffen eg kjøpte var uten sperre, men den fungerte utmerket til mitt bruk.. Var iallefall en bekymring mindre til knust diff og bli ståenes der man havarere..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by Bambus »

Men sperre delen får man vel kjøpt løst såvidt jeg vet, så det kan jo være en mulighet det også.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by nope-mx5 »

Bambus wrote:Men sperre delen får man vel kjøpt løst såvidt jeg vet, så det kan jo være en mulighet det også.
Du må uansett ha det store huset og stikkakslinger etc.
Sjekk med Panic Motorsports på miata.net.
De pleier å ha gode priser på slikt.
(Be om pris på komplett torsen swap kit).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diffen min - Er dette en standard 1.6liter diff?

Post by LoKi »

Jeg endte på rundt 10 lapper for diff og akslinger, og å få det for 1300 er nok drømmetenking. Det samme med å få 2500 for den lille diffen.
Ja, det har skjedd før, men det er fortsatt urealistisk, for det er røverkjøp som er langt utenfor normalen. Og 2500 for den lille er overpris..

Huggerier tar stort sett god pris for dette, jeg måtte ut med 3k+ for akslingene hos en hugger. Og denne prisen er normal, for det var flere som hadde det inne.
Normalprisen for en diff fra Sverige er 3-4k+, så det er ikke så mye billigere der. Har også enda til gode å få noe som LIGNER god kundeservice fra de svenske huggerne, så de styrer jeg unna.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply