Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

chbech
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 17 May 2011, 15:54
Status: Offline

Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by chbech »

Hei!

Jeg har planlagt å kjøpe med en Mazda MX-5, men har ikke så lang erfaring med bilen og vet ganske lite om den. Jeg har mellom 30-40000 å bruke, og er derfor ikke avhengig av en som ser helt 100% ut. Dette vil bli min andre bil ever, så jeg lurer litt på hvordan den er å leve med? Når det så kommer til når jeg skal se på bilen, er det kjente feil som jeg bør se etter? Noen tips til ting jeg skal se på, høre på e.l. når jeg ser på biler? Eventuelt om dere har noen tips til en som vil kjøpe seg MX-5 og som ikke har noe peiling om bilene fra før av. Håper på svar og god hjelp!

På forhånd takk!
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by Miatapowers »

chbech wrote:Hei!

Jeg har planlagt å kjøpe med en Mazda MX-5, men har ikke så lang erfaring med bilen og vet ganske lite om den. Jeg har mellom 30-40000 å bruke, og er derfor ikke avhengig av en som ser helt 100% ut. Dette vil bli min andre bil ever, så jeg lurer litt på hvordan den er å leve med? Når det så kommer til når jeg skal se på bilen, er det kjente feil som jeg bør se etter? Noen tips til ting jeg skal se på, høre på e.l. når jeg ser på biler? Eventuelt om dere har noen tips til en som vil kjøpe seg MX-5 og som ikke har noe peiling om bilene fra før av. Håper på svar og god hjelp!

På forhånd takk!
Man trenger ikke vite så mye, det er en japansk kvalitetsbil, skjelden det er noe gale med den om den er original, er den trimmet og grisekjørt så er det mer å bekymre seg over,, Tidlige modeller 89-90 har en dårlig veivaksel på motoren, bør vurdere en nyere enn dette.. rust bak i kanalene forekommer, gamle mazda er kjent for oljeforbruk, så det er ikke noe å bekymre seg så mye over, bare pass på å sjekk og holde den på max..
Ellers så har eg hatt mangen av disse bilene, og vil sikkert ha flere fremover også.. god bil så er morro og kjøre og billig og fikse om man velger å skaffe delene ifra en av dem mangen nettbutikkene i det store utland så har spesialisert seg på disse bilene.. Bilen er jo billig å kjøpe, billig og holde, den er billig og forsikre og eige, billig i drift.. og så lettkjørt at min gamle mor kan låne den uten at eg bekymrer meg noe over det..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by ///Moe »

Word stian :)
Det med veiva kan enkelt fikses med locktite fix om man er litt nevenyttig, så det trenger ikke nødvendigvis å by på problemer det heller igrunn.
(søk på shortnose / locktite fix for å se hva problemet dreier seg om)
-Signatur-
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by Ørnbjørn »

Den svenske Miata-faq'en er ganske fin som ein guide til kjøp. http://www.miataklubben.se/vbulletin/pd ... 1_2005.pdf
chbech
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 17 May 2011, 15:54
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by chbech »

Tusen takk! Den guiden var utrolig bra, selv om den gjorde at jeg nå ikke klarer å tenke annet enn mx-5 når jeg skal kjøpe bil :P
chbech
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 17 May 2011, 15:54
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by chbech »

Hei igjen! Tenkte det var greit å vise frem annonsen på den aktuelle bilen :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=28438216
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by Agility »

Tror du finner mye bedre eksemplarer til en hyggelig pris enn den der... :shock:
Den var ganske herpa rundt om, rust i hjulbuen bak, knuste støtfangere, ødelagt softtop osv...
Bilen bar ikke preg av å ha blitt tatt vare på, så det spørs jo hvordan det er med alt du ikke ser på bildene....
Det er forresten ikke en veltebøyle, men en stylebar...

Se om du finner noen i området ditt som har greie på bilene, og evt. få med denne til å kikke på aktuelle kandidater om det er mulig. :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by LoKi »

Agility wrote:Tror du finner mye bedre eksemplarer til en hyggelig pris enn den der... :shock:
Den var ganske herpa rundt om, rust i hjulbuen bak, knuste støtfangere, ødelagt softtop osv...
Bilen bar ikke preg av å ha blitt tatt vare på, så det spørs jo hvordan det er med alt du ikke ser på bildene....
Det er forresten ikke en veltebøyle, men en stylebar...

Se om du finner noen i området ditt som har greie på bilene, og evt. få med denne til å kikke på aktuelle kandidater om det er mulig. :wink:
+1

Jeg var ikke spesielt imponert over den der, og det er minst 15 lapper i fix-og-trix før du kan smile skikkelig når du sitter bak rattet :)
Du trenger også 4 nye dekk, siden helårsdekk er livsfarlig og helt feil på den bilen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
chbech
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 17 May 2011, 15:54
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by chbech »

Takk for advarselen, ut ifra annonsen, hva vil dere anslå at den er verdt?
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by Ørnbjørn »

Du får en eu-godkjent, alright mx-5 for 41.000,-
Så kan du sikkert prute av eit par lapper, la oss si du får en for 37.000,-
Den du ser på trenger deler for minst 20.000,- (karosseri + dekk + lakk).
Da vil jeg si verdien er et sted rundt 15.000 - 20.000,-

Men den ser ganske dårlig holdt ut, her tror jeg det er mer enn det som er oppgitt som er galt / kan gå galt.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by LoKi »

For meg så er "verdi" veldig relativt.

1. Vil du ha en bil du kan skru på og kose deg med på verkstedet?
2. Vil du ha en du bare kan kjøre og kjøre, og ikke kan stå for skruing og pusing med kjerra selv?

Hvis svaret ditt er nr 2, så bruk tid og litt ekstra penger på å lete for å finne deg et eksemplar som er godt vedlikeholdt og ivaretatt. Disse ligger nok på 40k+.
Er svaret 1, så kan du lete etter røverkjøp som trenger mye vedlikehold, slik som denne om du får pruta den ned 10 lapper :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
chbech
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 17 May 2011, 15:54
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by chbech »

Igjen, takk for tipsene! Jeg har jo ikke noe verksted, men det er få ting jeg liker bedre enn en solfylt søndag med skrutrekkeren i hånda, sålenge det er kosmetisk. Men det viktigste er at jeg har hodet på rett plass når jeg skal se på bilen, og at jeg har et beløp i hodet som jeg tror den virkelig er verdt. For, 30 tusen virker litt mye for en bil som er i såpass dårlig stand. Har en onkel som jobber som mekaniker for Toyota, som trolig kan være med for å se bilen, så jeg får en del hjelp derfra. Så, du tror ca. 20k er riktig for bilen?


Evt, hva med denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=28250046
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by LoKi »

Det er selvfølgelig veldig overfladisk å si slikt etter en kjapp titt på en annonse, men de reparasjonene som er nevnt er såpass kostbare at det fort blir mye penger ut av det.
Og en 1992 i fin stand er ikke verdt mer enn 45 lapper om den ikke er ekstraordinær (uansett hva enkelte som selger på Finn måtte tro). Når du da må ut med 15-20 lapper i reparasjoner, så er du fort oppe i alt for mye penger.

Hvis du har en bilmekaniker du kan ta med, så er det absolutt det beste. Det finnes et uttrykk i Nord-Norge som er alt for grovt til å brukes her, men på dette språket, så blir det noe som dette:
Bil er bil, samme hvilket merke :P

Slakk i understell er slakk i understell, ventiltikk er ventiltikk, og slitte bremser er slitte bremser, uansett hvilket merke du titter på. :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by Steinar »

Å, du trenger ikke dra helt til Nord-Norge for å fastslå at ei f*** er ei f***.
Common known i Trøndelag og.

Ubehøvla trønder.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Skal kjøpe Mazda MX-5 - trenger tips!

Post by Tonny_B »

:lol:
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
Post Reply