Vannpumpe trøbbel?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Vannpumpe trøbbel?

Post by obi-one »

Vil bare sjekke med forumets mange flinke og erfarne om de er enige i at vannpumpa mi har røket. (Mulig dette blir en tjuvstart på prosjekttråden min :) )

Diagnose: Lekkasje i front av motor, kommer "sivende" bak reimhjulet på veiva nederst som driver generator og servo. Drypper nå ca 2 dråper i sekundet, har blitt raskt værre. Motor holder "koken", dvs blir ikke for varm, men bruker selvfølgelig "litt" kjølevæske nå.
Bør jeg la bilen stå, eller holder det å etterfylle og holde øye med temp måler, som jeg oppfatter sitter i bakkant av motor?

Neste spørsmål er om det er noen oppfatninger om de to vannpumpene som selges på MX5Parts, en med plast pumpehjul og en med metallhjul (Mazda Original). Jeg heller mot originalen, men ser at MX5Parts hevder at plast er bedre fordi det ikke korroderer, men jeg er skeptisk til hvor sprøtt plasten blir i minus 20.......

Har søkt litt rundt på forumet uten å finne klart svar på diagnose og synspunkter på ulike pumper. How to er bra forklart på miatagarage, dersom noen har andre spesialtips til en som ikke har gjort det før, er det bare å skrive......

Det blir jo en lærerikt jobb for en som aldri har gjort det før 8)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Vannpumpe trøbbel?

Post by Miatapowers »

Ville valgt original om du har råd til det.. eg kjøper kun originale pumper, prisen er jo ikke så ille, en original holder en ca 200000km,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Vannpumpe trøbbel?

Post by obi-one »

Da går jeg for original pumpe. Tenker jeg tar ny registerrem med det samme jeg er inni der.....

Her er et bilde av elendigheten, ser ut som det renner kjølevæske på bildet, men det er altså snakk om drypping.

Image

Er det noen som er raskere enn MX5Parts på levering av deler? (Mekonomen blir ca tre ganger så dyrt på alt)
Og bør jeg parkere leketøyet, eller er det OK å kjøre og etterfylle en liten stund, så lenge det ikke blir enda værre?
Heller i retning å kjøre, antar at pumpa fortsatt virker, men at det har gått noen pakninger i pumpa.........ingen ulyd fra området.......så da går det vel bra.......en bitteliten stund til......det er så fint vær om dagen også......
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Vannpumpe trøbbel?

Post by Miatapowers »

Eg hadde lett kjørt med dette, bare å etterfylle litt det. eg hadde vel også hatt i en spiseskje med kanel for å begrense lekkasjen,..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply