stuck kalipperbrakett.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

stuck kalipperbrakett.

Post by mojo-91 »

Bakre, venstre bremsekalipperen min er defekt, da jeg ikke får ut banjobolten, og den heller ikke lar seg justere.

Jeg har fått tak i en ekstra bremsekalipper, der kalipperen er i god stand. Problemet er bare at braketten fortsatt sitter på, og den lar seg ikke fjærne.
Normalt skal denne kunne gli lett av. Men på denne kallipperen sitter braketten dønn fast på glideboldten. Jeg har prøvd å sprayen med wd40 og dunke med gummihammer, men det er vanskelig, da glidebolten gjenger seg ut av braketten. :evil:
Noen som har en idé om hvordan jeg kan få djevelskapen fra hverandre? Varmepistol?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: stuck kalipperbrakett.

Post by Laiton »

Hm, har gjort litt på mine egne, men klarer ikke helt å se for meg hva du refererer til. Kan du ta et par bilder? Er ikke så stødig på hva de forskjellige delene kalles :roll:
Har ihvertfall en del erfaring med hvordan man løsner ting som sitter fast, så kan kanskje hjelpe deg hvis jeg vet hva som sitter fast :wink:
Elise, MX-5 93
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: stuck kalipperbrakett.

Post by mojo-91 »

Image

Hei

Vedlagte bilde viser en bakre bremsekalipper med kalipper-brakett.
Den store delen som som ligger, er selve kalipperen. Den delen som står opp og holder bremseklossene, er kalipper-braketten.
Denne kalipperbraketten har en glidebolt som skal smøres med varmebestandig fett, og stikkes inn i bremsekalipperen. På bildet ser du ikke glidebolten, da braketten er montert til kalipperen.
Poenget er at kalipperen lett skal kunne trekkes av braketten. På den kalipperen jeg har, sitter braketten bom fast. Glidebolten har rustet fast. Tenkte jeg skulle prøve varme opp med varmepistol og gi den en runde til med slegga :twisted:

Dette siste bildet viser bare braketten, med glidebolten.

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: stuck kalipperbrakett.

Post by glaibilenmin »

Mye god rustløser IKKJE Wd40 men noe seriøse saker som faktisk funker... gassbrenner å brenne å is spray for å sjokke godset...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: stuck kalipperbrakett.

Post by Laiton »

Ah, den bolten så klart! Satt litt på ene siden på min også, men ikke så ille som du beskriver.
En innvendig skrutvinge hadde så klart vært perfekt her, men det hadde du jo brukt allerede hvis du hadde regner jeg med.
En ting du kan prøve er å varme opp tran og helle det imellom. Det smører veldig godt og blir så tyntflytende at det kommer inn over alt.
Problemet er hvis den er helt rusta fast, da har du et stort problem...
Mye rust blir ikke borte med det første uansett hvilken rustløser du bruker, så hvis det er mye rust må du nesten fylle et kar med det og la den ligge en stund.
Utenom det bør nesten hamring fungere greit så lenge du klarer å konstentere krafta i samme vei som bolten går ettersom rusta burde gi seg før noe annet knekker, gjerne legg litt press på samtidig med noe du kan bruke til å jekke den ut med. Da hindrer du at du slår og delen bare fjærer tilbake.
Lykke til!
Elise, MX-5 93
Post Reply