MX5 90-mod stopper!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: MX5 90-mod stopper!

Post by Miatapowers »

Det er nok ikke selve tenningslåsen, men bryteren så sitter bakpå, forøvrig en lett ting å bytte, og koster ikke mye, og ofte kan den fiksest med litt dilling, eg har fikset min selv. men min var slik at ingenting inni bilen funket, men bilen gikk..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: MX5 90-mod stopper!

Post by Ove N »

Slik er delene til bryteren bak tenningslåsen når den blir delt..

Image
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: MX5 90-mod stopper!

Post by Laiton »

Ifølge det du beskrev nå høres det ut som tenningen kutter, men da er det rart at det kun skal skje på tomgang. Isåfall kan det være at du får akkurat riktige vibrasjoner for at det skal skje når du står i ro. Mulig du har en jordfeil som kobler inn innimellom, isåfall kan det være veldig vanskelig å finne ut av. Spør tidligere eier når problemet oppsto og om det var rett etter noen koblinger eller nye installasjoner ble gjort; isåfall er det sannsynlig at feilen ligger der. Hvordan ligger turtallet på tomgang? Jager det mye opp og ned? Har det noe betydning om motoren er kald eller varm?
Elise, MX-5 93
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: MX5 90-mod stopper!

Post by Ove N »

Har du prøvd dette da? Hentet fra en annen tråd og fusk på motor :wink:
Rudolf wrote:Lista over hva man kan sjekke kan fort bli veeeeldig lang ....
Kan være litt greit å få prioritert lista.
Hva skal man sjekke først ?

Bilen sjekker jo seg selv, så det kan være lurt å høre hva bilen har å si.
Mojo har lagt en link til feildiagnose og jeg legger ved en link til, denne gangen på dansk:

http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm

Jeg hart sagt det før, men klarer ikke å la vær.
BRUK DIAGNOSESYSTEMET SOM ER INNEBYGGET I ALLE BILENE VÅRE.
Det er kjempesmart, gratis, og forteller om feil ved nesten alle sensorer og elektriske komponenter som er i bruk i motoren.
Dette er utvilsomt den første testen man bør ta.
Hvis det ikke rapporteres noen feil fra diagnosesystemet, DA kan man fortsette på lista.

De første europeiske modellene har ikke Check Engine lampe i instrumentpanelet, så der må man bruke en lys-diode i diagnose-boksen.
I et av vårens møter i Østlandsavdelingen skal jeg demonstrere litt om hva man kan bruke den kjempesmarte diagnoseboksen til (både på NA og NB)
mussa wrote: En ultrarask sjekk av veivtappen, som ikke er endelig eller bombesikker, er å se på reimhjulet på bunn, se at det ikke er kast i hjulet..
Hvis reimhjulet "wobler", så er veivbolten helt løs, det skal det noe til at den er ....

En bedre sjekk (etter diagnosetesten) er TDC-testen (Top Dead Center testen), den er også kjapp å ta:
Link 1: http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_6.htm
Link 2: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12181

Erik
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: MX5 90-mod stopper!

Post by OleK »

Hadde et lignende problem jeg også. Vindusviskerne og kjøleviften ville ikke gå. Noen ganger var alt dødt, ikke noe tenning i det hele tatt. Ved å rikke litt frem og tilbake på tenningsnøkkelen kom den igang igjen. Det er den er bryteren bak tennningslåsen som jukser. Kjøp ny eller demonter brytren og rengjør alle delene. Slip med fint smergelpapir og strekk de små fjærene som sørger for at det er god nok kontakt mellom kontaktpunktene. Min ble som ny, og har ikke hatt mer problem med den.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Post Reply