Familiebil - Volvo V40?

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Leo91BRG »

Hadde akkurat en kollega som solgte en eldre s40 t4 fordi han ikke orka å ha en hverdagsbil som brukt 1.5 liter på mila blanda kjøring.

Fler kompiser som har bytta ut sine a4, 3 serie touring ol da de var ulykkelige med kombon plass, bil, barn etterhvert. De fleste har vært storfornøyd m minibuss a la vw touran, mitsubishi spacewagon etc.

Er forøvrig storfornøyd m egen eldre spacewagon som har rulla 60k uten trøbbel, og kommer nok til å byttn ut m tilsvarende nyere, og like gjerne syv seter,så kan man ta med nesten alle man kjenner på biltur på engang :D
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Kolbotn »

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Stalfa »

inglar wrote:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25597414

Eller en slik en. Ikke av de mest spennende bilene, men de bare går og går.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=18623705
Da får jeg slå et et slag for Saab:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25538472
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24807439

:)

Finn en som har fulgt service. 2.3 motorene kan ha problemer med oljesludge om ikke oljeskift er utført for sjelden.

Gammel konstruksjon, fikk fem stjerner i EuroNCap lenge før folk kom på å skryte av det.
Du burde klare å finne en med ESP innen prisområde ditt.
Vector utgavene har litt mer utstyr og ikke minst enda bedre seter enn SE.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by LoKi »

Ryker på årsmodellen på Saab'en, siden jeg må ha 2003+
Alltid likt utseendet på 9-5 Estate, så det hadde vært gull. Den er absolutt en bil jeg er interessert i, om jeg kommer over rett bil.

Jeg har veldig VELDIG lyst på Diesel, og argumentet med familiebil som bruker 1.5 liter på blanda kjøring ligger og ruger i meg også. Er jeg fornuftig, så driter jeg i stor motor på denne bilen, siden jeg uansett har en turboladet MX.

Skoda er nok litt for kjedelig, det blir som når vi kjøpte Coopern og dama ville ha en Nissan Micra. Greit, den er billigere og gir meg det jeg trenger, men jeg nekter å bruke 100 lapper på noe jeg ikke har lyst på :P
Toyota Avensis er litt i samme klasse, selv om det er en steike fornuftig bil. Det er ikke mye som er så kjedelig som å kjøre Toyota..

(Vet jeg høres negativ ut, men kjør på med tips. Mener ikke å slakte ting, jeg må bare nevne preferansene mine :) )

Det skal også sies at jeg helst kjøper fra forhandler, siden jeg har garanti + innbyttemulighet, og faktisk noe jeg skulle sagt om bilen ikke står til forventningene mekanisk sett. Privatsalg anser jeg meg selv som ferdig med.
Det vil gjøre det sykt mye lettere med tanke på å bli kvitt Coopern.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by inglar »

LoKi wrote:Toyota Avensis er litt i samme klasse, selv om det er en steike fornuftig bil. Det er ikke mye som er så kjedelig som å kjøre Toyota..

(Vet jeg høres negativ ut, men kjør på med tips. Mener ikke å slakte ting, jeg må bare nevne preferansene mine :) )
Da har jeg lov til å si "told you so" når ett eller annet ryker på bruktbilen din :D Men kjønner hva du mener. Toyota er helt ufattelig kjedelig bil, men er et trygt kjøp da det aldri går i stykker. Er en grunn til at jeg har Toyota som bi nummer to. Skjer det noe med Mazdaen har jeg en bil jeg vet frakter meg dit jeg trenger å være. MEN, hadde jeg ikke hatt mazdaen så hadde jeg garantert røket på en mye mer ufornuftig bruksbil.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by LoKi »

Ja, jeg har lite å argumentere med når det gjelder Toyotaen, annet enn at jeg ikke har lyst på en lissm. Vet det er dumt, men det er det med å bruke penger på noe man ikke vil ha :P

For alt jeg vet, så kommer jeg over en krem-Toyota som jeg kjøper, men jeg kommer ikke til å gå inn for å finne en. If you get my drift.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by biXen »

Kjenner meg igjen i Toyota argumentet, hadde blitt søvnig av tanken på å kjøre Toyota familiebil.

Hvis man tenker fornuftig så er det en del biler hvor man får veldig mye for pengene, f.eks. diverse Opel, Skoda og sånt. En kollega kjøpte en Opel i omtrent den prisklassen og er veldig fornøyd.

Personlig hadde jeg nok sett på en 6er og fått den skikkelig gjennomgått for rust heller. Er ikke sykt Mazda lover egentlig utenom sportsbilene, men 6eren er en av de penere bilene av den typen i mitt syn.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
petterbw
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by petterbw »

gratulerer så mye.

ikke kjøp skoda. søpplebil av dimensjoner. for mye til å skrive her, men nå som jeg har hatt en skal jeg aldri ha det igjen.

ville vel også styrt unna mercedes på grunn av rust.

min stemme går til en litt eldre 5serie. hvis sportslighet ikke er viktig så trenger den jo ikke store motoren, men kom deg opp på 6 sylindre. kan jo spørre harald om han hadde mye problemer med sin. eller hvorvidt viggo er fornøyd med den nå. 5serien er også såpass stor at barnesetet ikke ødelegger benplassen i forsetene.

uansett hva du ender opp med så ta med deg et barnesete og en barnevogn når du skal prøvekjøre. eneste måten å finne ut hvordan det blir.


et siste tips. finn gjerne en med nye dempere (eller bytt de selv). slitte dempere gjør unger mer bilsyke. og det er j****g kjedelig å stoppe på lillehammer for å vaske og tørke, før en kjører videre til trondheim med spylukt i bilen.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Stalfa »

MB innførte vel 30 års garanti mot rust på et tidspunkt, så om du kjøper etter den tid så er det vel strengt tatt ikke ditt problem enda. Men det sprenger vel budsjettet.

Når det gjelder å prøve barnesete i bil, så nytter det ikke å ta med kurven man bruker det første året, den får man inn i alle bilene.
Utfordringen er de monster bakovervendte-setene beregnet på barn som veier 9-18kg. Det er noen monster! Har opplevd at plassen kommer mye ann på hvor mye kupeen er utformet, du kan ikke se bare på benplass. Kia Ceed'en til Hauk har vel så god plass i sete foran som jeg har med tilsvarende sete i 9-5'en.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Tonning »

Stalfa wrote:Utfordringen er de monster bakovervendte-setene beregnet på barn som veier 9-18kg. Det er noen monster! Har opplevd at plassen kommer mye ann på hvor mye kupeen er utformet, du kan ikke se bare på benplass. Kia Ceed'en til Hauk har vel så god plass i sete foran som jeg har med tilsvarende sete i 9-5'en.
Henger meg på denne!

Jeg syns også det er veldig greit at jeg kan trille barnevogna inn på langs, og dermed ha god gulvplass baki ved sida vogna.. Forsøkte å ha vogna i en nyere Passat, og da måtte to av hjula tas av - det blir fort irriterende! Så kommer det jo an på om du skal kjøpe vogn etter bilen, eller bil etter vogna da selvfølgelig. :wink: Kjører en Peugeot 406 HDi og kan fint anbefale den, bortsett fra at den mangler isofix. Mulig det kom etterhvert?

Isofix er et must i min neste stasjonsvogn!
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by uggla »

Gratulerer ja.

Har en "krabat" på vei selv og vi endte med en *gjesp* Avensis...

Men kjøp for guds skyld en onkl'i stor bil med en gang. V40 og Astra ol. blir for lite, IMHO.
Kjøp stort med en gang, det er bare et tidsspørsmål før bilen er full.

Vær forsiktig med A6, jeg har hørt mye dårlig om dempere og de store tdi'ene.
406 har jeg kjørt og jeg synest den var helt grusom.
Ellers er det jo mye gøy der ute. Mondeo og Mazda 6 har begge fått gode karakterer de siste åra mtp bang4buck og kjøreegenskaper.
Touran med tdi/dsg er og en god bil om enn noe dyr enda.

Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Hauk »

Det er ikke lett dette nei.

Allerede nevnt, Vectra. Stor plass. Ymse kvalitet?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25818995

"Mest for pengene", Mondeo:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25926267

"Hadde det vært meg", så hadde jeg spart etpar mnds til og gått for en Accord:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25844397
(Her prater du jo samme språket som forhandleren, så vi snakker sikkert om et massivt prisavslag)

Har ikke lagt ned så mye jobb mtp på hvilke annonser jeg har valgt, form, farge, motorer eller utstyr - mest ment som en pekepinn.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Kolbotn »

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Vidar »

Kan ikke si at Avensisen går og går...
Kjenner noen som har Avensis.. Den har stått en uke i vinter pga kulde, nå står den igjen..

btw, kjørt over 50k i BMWn uten problemer :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by mussa »

Her er mine synsinger om praktisk bruktbil..

Egne erfaringer på praktiske familiebiler, selv om jeg ikke har så mye plassbehov selv så har jeg da hatt noen praktiske biler:

1: Subaru Forester S-Turbo, bra skrudd sammen bil, driftsikker, veldig gode seter i skinn, sterk og god motor, airbager foran og sideairbag, lite rust! Kanskje den beste langturbilen jeg har eid, god plass! Det negative er dyre dempere bak, bruker fort vekk en del bensin, noe dyr å forsikre..
Tøffing:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25585928
Fornuftig:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24682326

2: Mitsubishi Pajero, litt utradisjonelt for en Oslofamilie kanskje, men det er en bil med svært god plass, driftsikker, god å kjøre, sitter høyt og oversiktlig, ikke så dyr å kjøre, billig forsikring. Det negative er prisen på selve bilen i forhold til kilometer/alder og at 2.5 TD er relativt treg..

Erfaringer basert på kjentfolk og biler jeg har prøvd;
Volvo V40, grei komfort, men desverre mange verkstedsutgifter på relativt nye biler..
Volvo V70, god komfort, noe varierende kvalitet, men stort sett bra så lenge bilene er tatt godt vare på.
BMW 5-serie, god komfort, milslukere, stort sett bra med tanke på verkstedbesøk, en bil man må venne seg til på vinterføre.
Mercedes E-klasse, god komfort, milslukere, driftsikre, men desverre en del rust på enkelte årganger.
Opel Astra, varierende kvalitet, midt på treet med tanke på driftsikkerhet, relativt kjedelige, 1.6 bensin er døden, 1.7 TDI er også døden spør du meg, har kjørt en del mil da mutter`n og fatter`n sverger til Opel, og gjerne Astra.. Den første virkelige gode, komfortable og snev til sportslige Astraen (Med unntak av GSI) er 2010-modellen og koster jo da deretter..
Opel Vectra, 150hk diesel, sterk, lettkjørt, noe kjedelig men helt klart flere hakk over Astra! (2001-2007) God plass!
Saab 9-5 2.0T, komfortabel, relativt driftsikker, grei motor og forbruk! Ikke veldig stor plass baki..
Toyota Corolla 1.3, driftsikker, grusomt interiør og ellers like spennende som å telle sandkorn i sahara..
Kia Rio, driftsikker, nitrist og stygt interiør!
Toyota Avensis, kjenner en som måtte bytte motor etter havari og en del andre som har hatt problemer, så er litt skeptisk til driftsikkerheten. Jeg sitter heller ikke spesiellt godt i de..

Svigefar kjøpte just en BMW 3-serie stasjonsvogn, diesel, 2007 modell for 3 måneder siden, den står allerede på verksted da de ikke får opp førerdøra.. Får håpe det er en engansgreie!

Ellers veit jeg om flere som klarer seg fint med to voksne, et barn og en teppetisser (Små pyntebikjer) i biler som Mini Clubman.. Kommer litt an på hvor stor plass du trenger, eller har lyst på..
Jeg hadde ihvertfall valgt mye annet enn Volvo V40, men lykke til og gratulerer så mye! :)

Med tanke på bleieunger osv ville jeg i hvertfall lagt noen kroner i å få skinnseter med tanke på enkel vask og vedlikehold når dere skal på tur..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply