Anbefaling av senkesett??

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Anbefaling av senkesett??

Post by R.S »

Hei, tenkte jeg skulle invistere i senke sett til min NA på nyåret. Etter hva jeg ser har jeg vist nok noe KYB bakdempere med justering og kan se såvidt at bilen er lavere bak enn foran. :P Så jeg lurte på om det er noen som har noen anbefalinger hva som funker bra på MX5. Er jo selvfølgelig etter noen som ikke koster skjorta men gjerne noen med TUV godkjenning. :D
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by 2re »

Masse info og synspunker her på forumet om det temaet hvis du søker litt rundt :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by Vegard »

Et lite OBS bare, noen kontroll stasjoner (tenker da på satans vegvesen som har godkjenning av senkesett etc) har en kloss på hele 11cm som bilen SKAL gå klar av, noen av de TUV godkjente senkesettene er for lave for dette.

Er vel litt varierende praksis men i utganspunktet skal vel alle gjøre dette.

Forøvrig er det som Tore skriver mye å finne ved et lite søk eller to.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by Vegard »

Drammen har kloss!
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by glaibilenmin »

Dei har INGEN myndighet til å underkjenne ett tuv produkt... og ei heller å komme med noe klosse på 11cm.
Kravet er 8 cm...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by Vegard »

Mener det var 11cm, men mulig det var 8cm.

Mats, er ikke lenge siden du var der, var det 11cm kloss de hadde?

TuV godkjenning er ikke = direkte ja. Han sa at min ville ikke bli godkjent med Eibach senkesett, grunn; For lav!

Eneste grunn til at min fikk det i vognkortet var at det alt var godkjent og stod i det gamle sveitsiske vognkortet, altså det var gjort en feil ved innføring.
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by Leo91BRG »

Hadde eibach pro kit, kan ikke anbefale det. Pga synes det ble for lavt, ca 31,5cm fremme og 32 bak. på 91 mod NA. Har grus vei opptil huset, og ække mye som skal til før potta subber nedi en stein eller andre boller.

ER det ikke sånn at når man setter på lavere fjærer, så er det en stor fordel å sette på nye dempere og, da disse har "godt seg til" ved den gamle høyden, og vil raskt slites i stykker uansett på de nye lavere fjærene. Eller er dette bare gammal overtro?
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by Hayaku »

glaibilenmin wrote:Dei har INGEN myndighet til å underkjenne ett tuv produkt... og ei heller å komme med noe klosse på 11cm.
Kravet er 8 cm...
De kan underkjenne akkurat som de vil, siden bilsakkyndiges "skjønn" kan brukes villt og hemningsløst. Hvis du vil ha et godt eksempel, prøv å godkjenne senka bil i Kristiansand..... De tar deg på ALT, måler inpress med kosteskaft og vil ha norske TÜV papirer på dekkene dine. Det værste er at jeg ikke tuller. Her stikker folk til Arendal og Evje istedenfor, siden de forholder seg til regelverk og ikke skjønn.

Mange krever også å få papirene oversatt av offentlig godkjent oversetter siden de stort sett alltid er tyske.. Gjerne like dyrt som senkesett + montering alene :evil:


Tilbake til topic - jeg kjører selv Raceland coilovers (høydejusterbart) til i underkant av 3000,- og er ekstremt godt fornøyd med dem så langt. Føles som meget stivt senkesett og gassfjører, bare at man får mer enn 1-2cm vandring før det dunker - men nå skal ikke jeg dra opp bumpstop diskusjonen igjen.
Jeg vil imidlertid ikke anbefale Racelands riktig enda, da jeg ikke har noen formening om levetid under norske forhold. Time will tell..
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by MxMats »

Vegard wrote:Mener det var 11cm, men mulig det var 8cm.

Mats, er ikke lenge siden du var der, var det 11cm kloss de hadde?

TuV godkjenning er ikke = direkte ja. Han sa at min ville ikke bli godkjent med Eibach senkesett, grunn; For lav!

Eneste grunn til at min fikk det i vognkortet var at det alt var godkjent og stod i det gamle sveitsiske vognkortet, altså det var gjort en feil ved innføring.

Er 11cm ja, til "faste" deler vel og merke. Lepper, eksos osv. blir ikke regnet som fast del.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by LoKi »

Så langt er jeg kjempefornøyd med Spax coilovers.

Det eneste kjipe med dem, er at bilen sitter sjukt mye bedre på veien enn med H&R 1.5" senkefjører, så jeg får ikke lekt meg like lett som før :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by DanielHovdahl »

Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by Miatapowers »

DanielHovdahl wrote:Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Mye det samme som dem jalla eg har tenker eg, dem funker jo, hva kan man sammenligne dem med da,, muligens koni sine.. Mine funker bedre enn originalt om det betyr noe, men om dem varer like lenge så originalt tviler eg sterkt på.. Hadde eg hatt god råd, så hadde nok eg valgt bilstein sine pss9 kit. men lommeboken denne gangen ville meg ikke så godt, så det ble raceland ifra ebay, 2640kr ferdig montert.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by DanielHovdahl »

StianOppistov wrote:
DanielHovdahl wrote:Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Mye det samme som dem jalla eg har tenker eg, dem funker jo, hva kan man sammenligne dem med da,, muligens koni sine.. Mine funker bedre enn originalt om det betyr noe, men om dem varer like lenge så originalt tviler eg sterkt på.. Hadde eg hatt god råd, så hadde nok eg valgt bilstein sine pss9 kit. men lommeboken denne gangen ville meg ikke så godt, så det ble raceland ifra ebay, 2640kr ferdig montert.. :D
Hehe ja okei! Da får jeg se hvor mye jeg kan ta meg råd til, enten TA eller Bilstein... Men om dem holder et par år så hadde jeg vært fornøyd! :D
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Anbefaling av senkesett??

Post by Miatapowers »

DanielHovdahl wrote:
StianOppistov wrote:
DanielHovdahl wrote:Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Mye det samme som dem jalla eg har tenker eg, dem funker jo, hva kan man sammenligne dem med da,, muligens koni sine.. Mine funker bedre enn originalt om det betyr noe, men om dem varer like lenge så originalt tviler eg sterkt på.. Hadde eg hatt god råd, så hadde nok eg valgt bilstein sine pss9 kit. men lommeboken denne gangen ville meg ikke så godt, så det ble raceland ifra ebay, 2640kr ferdig montert.. :D
Hehe ja okei! Da får jeg se hvor mye jeg kan ta meg råd til, enten TA eller Bilstein... Men om dem holder et par år så hadde jeg vært fornøyd! :D
Tror dem holder fint ett par år, det opner iallefall muligheten for godkjente coilovers, eg skal ha dem skrevet i vognkortet før dem ryker iallefall, men min eu godkjenner såg ikke den var senket,, :D er vel slik når man er ferdig med lowridere..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply