Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggfrie)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by LoKi »

Du mener de sitter like godt som ellers?
Sist i forrige uke holdt en kompis på å dundre ut i en sving på grunn av uventet dårlig grep.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at gateslicks sitter bedre etter oppvarming.

Det var uansett ikke poenget..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
petterbw
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by petterbw »

[quote="Agility"]Smale dekk gir bedre grep på vinterføre PUNKTUM !!!!!! og kan ikke diskuteres [quote]

hvis du ikke vil at ting skal diskuteres så er du nok på feil sted, da dette er et diskusjonsforum.

ser poenget ditt, men det er altfor difust til å ha noe verdi.

først: definer hva du mener med smale dekk. 195? 185? 110? hvor går grensa? jo smalere jo bedre?

og hvordan vet du hva slags vinterføre andre folk kjører på? vinterføre er det føre man har på vinteren, ikke en spesiell type snø som faller der du bor.

for min del kommer jeg ikke til å kjøre på noe spesiell dimmensjon. kommer i hvertfall ikke til å lete etter smalere dekk enn 185 (eller hva enn det er jeg har). dette er fordi jeg kjører mye på godt saltet og brukt motorvei i oslo området. og selv om det er vinter er det en god del grep i asfalten hvis en putter litt gummi under bilen.

uansett så gjelder de jo som alltid å kjøre etter forholdene. føler man at man har dårlig grep, senk farten. er faktisk ikke værre enn det.




NB. kan også nevne at pirelli (som ofte vet hva de snakker om) valgte å droppe tynne vinterdekk for rally norge i 09 til fordel for piggdekk i samme dimension som brukes på grus.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by Agility »

Er faktisk ikke noe difust i det der, jeg har sagt og står 100% for at på vinterføre er smale dekk bedre enn brede. Vinterføre definerer jeg som at det er hvitt i forskjellig tykkelse eller blankt på veien, alt annet er bare vått eller tørt og det er det ofte om sommeren også :roll:
Men tydelig at jeg missforsto noe her da jeg trodde spørsmålet dreide seg dekk med best grep til vinterføre.....
Med smale dekk mener jeg dimensjoner 155-185 sånn mer eller mindre, bredere enn dette har lite på vinterføre på en bil på under 1000 kg å gjøre, da ber man bare om trøbbel...
Og ja jeg vet at mange bare kjører rundt på salta veier, og veislating er igjen årsaken til masse ulykker. Å kjøre rundt i det kakaopulveret som blir når det snør og grauthuene salter er direkte livsfarlig. Hadde veiene hatt vinterforhold, ville man (iallefall de fleste) tilpassa seg forholdene og ikke bare dura på. Spesielt SUV eiere og moderne biler fullpakka med elektronikk sørger jo for at folka bak rattet glemmer alt de engang har lært om fysikk... (dette ble vel en smule off-topic...)
Men hovedpoenget mitt er at brede dekk ikke har noe på vinterføre å gjøre... og det ser forøvrig ut til å være hovedintrykket i de fleste innleggene i denne tråden...
Men hva vet vel jeg, jeg har siden 1985 bare kjørt i snitt mellom 50000-100000km i året i hele Norge og Sverige.....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by Harald »

blir jo evig kompromiss uansett detta.. alle valg har positive og negative sider..


smale piggdekk er gromt på slaps og dyp nysnø..men suger balle på tørt føre og har evig lang bremsestrekke, brede piggfrie er gromt til vanlig på tørre fine veier, men suger endel på slapseføre. på andre siden er det gromt med brede piggfrie på tørt fint vinterføre. osv osv osv..

agility.. er altfor enkelt å si at smale dekk er best.. win some , loose some.. man må velge etter sin egen bruk, og forventet bruksområde..
sånn vinterføre du definerer som vinterføre, ser vi jo bare i ny og ne her i oslo :P vinterføre her er jo tørr/våt bar asfalt, mer enn 50% av tida..
kan også drite i å dra den der "jeg er eldre enn dere og har derfor rett uansett hva dere sier" tonen :P

selv har jeg en case. da jeg trenger piggfrie vinterdekk i 225-245 bredde, på 18" felg til bmwen :( heldigvis bare 2 stk da.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by Agility »

Hahahahahhaaa :lol:

Den kritikken kom ikke som noe bombe her nei, men lot jeg meg provosere av den grunn ?!? Åneida.....
Selvfølgelig har alle dekk forskjellige bruksområder og gode og dårlige egenskaper rundt om og tvert imot, men jeg snakka om ordentlig vinterføre så det så :wink: Skrev jo at jeg ikke anser tørr asfalt på vintern som vinterføre jo.... :mrgreen:

Ha en fortsatt fin kveld, satser på å stille i Oslo i morgen kveld da vinterdekka fortsatt ligger godt bortstuva i garasjen... :lol:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by magenuss »

Kan ikke dere hver enkelt som skal diskutere noe helt annet, gi meg en anbefalt dimensjon i samme slengen??!! :)
Bredden på felgen er 7.5 inpress, offset er 35. Takk. 16 ".
205/55 16? Hvor smalt kan jeg gå? Kom med kunnskap folkens, jeg er tydeligvis helt grønn på emnet. TaKK :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
petterbw
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by petterbw »

185/45-16 kanskje??
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by RonnyG »

Hva med å sjekke anbefalt minste dekkbredde for felgen din? En felgbredde på 7,5 vil gi rimelig heftig strekk på f.eks. 185 (tror jeg)... Sikkert noen eksperter som kan si noe om dette.
Poenget mitt er (Hvis man er skikkelig paranoid): Dekk med heftig strekk ut over det felgen er anbefalt for --> krasj --> forsikringsselskap lager trøbbel? Har dog aldri hørt om dette men vil ikke forbause meg om det kan skje..... P.S. Er vel av den noe paranoide typen selv :oops:
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by Hauk »

7,5 tommersfelger er ganske brede til "vinterfelger" å være. Er redd det blir litt mye dekkstrekk med 185. 195 kanskje?

Jeg tror det er få her inne som har erfaring med så brede felger og vinterdekk.

Hadde en episode for noen år siden hvor jeg lå å fløt på sørpa med 205 piggfrie på en FWD-bil på 1140 kg i 50 km/t mens resten av trafikken passerte meg i 70 km/t. Det var en eye-opener. I tillegg var det særdeles pinlig. MX-5en er jo enda lettere... og RWD (som også gjør det verre.)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
petterbw
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by petterbw »

ser forøvrig at toyo anbefaler alt fra 195 til 245 på 7.5 tommers felg.

så stryk mitt forrige forslag da det antagelig vil gi en god del strekk.


mitt nye forslag er å ringe en dekkbutikk eller 2 og høre hva de har å anbefale. de folka jobber jo tross alt med det hver eneste dag. i motsetning til oss her på forumet som tar stilling til dekk en gang i året ellerno :)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by LoKi »

Hehe, gleder meg allerede til å kjøre med 195/50/15 på 8" felg :p
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
20´th 1927/2000
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by 20´th 1927/2000 »

Jeg valgte 205/55-16 Yokohama piggfrie på min nye mx-5! - disse har litt større diameter enn standard, men allikevel innefor 5% avvik i rulleomkrets. Fordelen er at bilen får 10mm større bakkeklaring!
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by glaibilenmin »

205 55 16 går dårlig på nb ivertfall... prøvde det på min... tok frami fangern og sant.....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by LoKi »

Helt andre dimensjoner på hjulene på NC, så ikke ta den med i betraktning når det kommer til annet enn bredde. :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Hva slags dimensjon bør jeg ha på mine 16" felger?(piggf

Post by uggla »

Hva jeg ville gjort...

1. Kjørt med stock felger 14 evt .15 tom. 185 eller 195 bredde. (Piggfritt Nokian/Blizzak eller no').
Fordel er billige dekk, gode, komfortable dimensjoner.

2. Hvis du på død og liv må bruke de 16 tommerne du nevner så gå for noe rundt 205 bredde.
Ulempen er unødvendige brede dekk og dyre/rare dimensjoner.

Dim som passer til forskjellige felgstørrelser finner du her:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

I mitt hode er vinterhjul kun funksjon. Det viktigste er at det funker. Estetikken kommer i annen rekke.

Så kan man heller jåle seg med breie felger, masse kant og lite gummi i sommersesongen.
:D

PS. Hva med å kjøpe de vinterhjula Loki prøver å selge? Så løser du i grunnen det meste...

My 50 cents...


Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Post Reply