stab stag/sway bars

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

stab stag/sway bars

Post by EatonMiata »

Tross fullt justerbart Koni coilover-set er bilen ikke stabil nok ved rask kurvekjøring. Den føles rett og slett for myk og ustabil. På min forrige MX5 hadde jeg jackson racing stab stab som fungerte ok, men det hadde vært spennende å forsøke noe annet. Har vurdert tyske H&R, de er spesialister på understell og produserer selv sine greier, men de er dyre - og muligens litt for stive for hverdagskjøring. Og kan være en belastning for innfestingen av stagene over tid.....

Så har vi Flyin Miata - noen erfaringer der? De gutta kan jo Miata/MX5 - var faktisk rimelige i tillegg! Tar gjerne imot saklige innspill/råd & tips fra noen som har erfaringer med ettermarkeds stab stag som fungerer godt både på bane og til hverdagskjøring. 8)

http://www.cardomain.com/ride/3319788/13
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by Fatboy »

Tar du turen til autoslalomen i mårra, så kan du få prøve min.

Den har en god porsjon deler fra FM "down under" :)
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by EatonMiata »

Heisan,

er på fjellet denne helgen så jeg får dessverre ikke oppleve det. Men - jeg så deg i Sandefjord fjor (mitt første møte tilbake i MX5-miljøet) - vet ikke hva du hadde under skallet da, men du kjørte i alle fall skjorta av de aller fleste uansett bil og klasse, det husker jeg VELDIG godt!

Om du ikke er redd for å røpe noen "hemmeligheter" tar jeg gjerne imot tips fra det, jeg har jo selv sett at det fungerer. Såvidt jeg husker har du også NA 1.8?
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by Fatboy »

Handlelisten fra FM inneholdt hovedsaklig følgende:

Fjører, dempere og stabstag: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-93
Goodies til å ha under: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97
Bremser: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=14-19000

Prioriteringsrekkefølge etter hva jeg synes gir mest bang for the buck: Stålomspunne bremseslanger, butterflyen (denne merker du umiddelbart), 2,5 kitet og helt sist nye skiver og klosser siden det egentlig ikke var noe jeg trengte i det hele tatt.

Joda, jeg har en 1,8 som du så i Sandefjord. Jeg har også en 1,6 som jeg egentlig liker bedre til inspirert kjøring.

Delelisten ovenfor var montert på når jeg kjørte i Sandefjord, men jeg forventer å kjøre en del raskere i år. Dessverre er det ingen Porscher som har meldt seg på i år :lol:

Jeg synes du skal ta kontakt med Erik / Rudolf for å høre om coilovere fra FatCat motorsport. Det er dessverre en stund siden han har postet noe her, så det kan lønne seg å sende en mail eller muligens PM.

Når det gjelder FM så har de gode produkter. Kundeservicen er førsteklasses. En annen bonus er at de går på jobb når vi går hjem. Kjekt om man trenger raske svar.

Synd du ikke får tatt en prøvetur.
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by EatonMiata »

Hei igjen,

takk for et for meg viktig og interessant svar! (tross at du sannsynligvis skal tidlig opp for å kjøre i morgen, veldig lei for at jeg ikke får med meg det!)

Når det gjelder Coilovers er de jo nye på min bil - mindre enn ett år. Det er fortsatt litt å gå på når det gjelder innstillingen på demperne, så jeg har liten lyst til å bytte de til noe annet med det aller første, de var dyre nok! (og samme oppsett fungerte bra på min forrige mx5).

Jeg tror derfor stab stag og litt andre saker kan gjøre underverker, og med info'en fra deg har jeg jo et utgangspunkt. Som sagt dumt jeg ikke er der i morgen, da kunne vi byttet bil noen få km for å sammenlikne, det er veldig verdifullt, men det får bli ved en senere anledning. Jeg er som nevnt på fjellet denne helgen og reiser til Spania onsdag for to uker.

Lykke til i morgen - håper det går minst like bra som sist - det var imponerende!!! Jeg tar gjerne kontakt med deg igjen senere i høst når jeg skal til med litt oppgraderinger 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by Fatboy »

Kjører du med originale stabstag pr nå?
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by Harald »

mitt tips.. racingbeat, eller hva søren man får av stag. bytt så KUN foran.. ca 1" stag på na, 1.25" staget på nb.
Behold orginale staget bak, spesiellt siden du har litt trøkk i din også. får bedre feste ut av svingene, og ingen negative sider ved å kun sette stivere stag foran. Det vil også fjerne ca all følelse av at bilen krenger sånn som nå. Jeg har testet mye rart på min, og endte som skrevet andre steder opp med å gå ned til orginal staget bak igjen.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by Fatboy »

Det Harald skriver om stab bak er jeg enig i. Selv kjører jeg med kraftigere stab bak på 1,8'en, men jeg ville ikke ha kjøpt inn stag bak om jeg skulle ha handlet igjen. Først ville jeg ha prøvd uten - og etter min erfaring blitt fornøyd med det.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by Agility »

Jeg kjører med egenkomponert understell med Bilstein dempere og 450/350 fjærer, har foreløpig bare originalt stabstag foran, men fjerna staget bak, og det gjorde susen, er storfornøyd så langt.
Les forøvrig denne
http://fatcatmotorsports.com/FCM_Suspension_Truth.pdf
Her står det mye bra, og så kan du sette deg ned med dette regnearket og finne ut hvordan ting henger sammen
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_8NA.htm
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by EatonMiata »

Fatboy wrote:Kjører du med originale stabstag pr nå?
Ja jeg har originale stag nå, har kun byttet fjærer og dempere. Jeg har også tidligere hørt en del som mener man kun bør ha stivere stag foran og la det være originalt bak. Har også vurdert Racing Beat - men der er det både "solid" og "hollow" - hva bør man da velge. Kan ikke helt forstå at rør-baserte kan være like bra? Noen meninger om dette?
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by Agility »

EatonMiata wrote:
Fatboy wrote:Kjører du med originale stabstag pr nå?
Ja jeg har originale stag nå, har kun byttet fjærer og dempere. Jeg har også tidligere hørt en del som mener man kun bør ha stivere stag foran og la det være originalt bak. Har også vurdert Racing Beat - men der er det både "solid" og "hollow" - hva bør man da velge. Kan ikke helt forstå at rør-baserte kan være like bra? Noen meninger om dette?
Har funnet ut at det der bare er en smakssak, de hule er mye lettere, så du sparer vekt...., ellers gjør de samme jobben
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by mojo-91 »

Jeg kan og skrive under på dette. Min NA har FM´s 1" (25,4mm) fremme og originalt bak. Prøvde en periode med 5/8" (15,8mm) bak, men det ble veldig overstyrt og ytre bakhjul fikk en tendens å spinne på vei ut av krappe kurver.

Jeg vet Uggla her på forumet kjører med full Flyin Miata understellspakke (FM 2,5) som inkluderer stabstaget bak, og er godt fornøyd.

Harald wrote:mitt tips.. racingbeat, eller hva søren man får av stag. bytt så KUN foran.. ca 1" stag på na, 1.25" staget på nb.
Behold orginale staget bak, spesiellt siden du har litt trøkk i din også. får bedre feste ut av svingene, og ingen negative sider ved å kun sette stivere stag foran. Det vil også fjerne ca all følelse av at bilen krenger sånn som nå. Jeg har testet mye rart på min, og endte som skrevet andre steder opp med å gå ned til orginal staget bak igjen.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by uggla »

Riktig, riktig.
Jeg kjører med begge FM-stagene og synes det virker fint. Nå er jo jeg allergisk mot understyring så jeg kan ikke si at det er best for alle.
Men jeg mener bilen er balansert og nøytral nå.

Men dette kommer nok litt an på andre faktorer og;
jeg har FM-fjærer med Tokicodemperne på 2 foran, 2 bak til hverdags og 4,4 til fest.
Jeg har og stag i motorrommet som kanskje medfører at bilen "tåler" noe mer stag bak uten å bli "for" overstyrt.
Jeg tipper og at den veike 1,6 literen min uten diff sperre takler dette greit ifht. snurre/presse-gutta som har litt mer trøkk og som kanskje har godt av litt "løsere" hekk for å få ned kreftene.

FM stagene har forøvrig 3 forskjellige innfestinger foran og 2 bak for forskjellig stivhet. (jeg vet ikke helt hva jeg har... :oops: )
Jeg er ihvertfall fornøyd med bilen nå og synes jeg har god kontroll og kontrollerte 4-hjuls-sladder på bane.

Mitt oppsett:
FM- fjærer 318/233
Tokico Illumina dempere (Justerbare 1-5)
FM stabstag foran/bak
FM rear upper shock mounts (for ekstra fjæringsvei).
IL chassis braces foran/bak
IL stag i motorrommet
1.8 bremser
15" BBS med 195/50 Toyo R888 (ET45! :o )
og FM's anbefalte hjulstilling. http://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php

Interesserte er velkomne til å prøve!
Jeg er nok å finne på Akershusstranda i morgen.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: stab stag/sway bars

Post by BaktusBror »

EatonMiata wrote:Tross fullt justerbart Koni coilover-set er bilen ikke stabil nok ved rask kurvekjøring. ... Har vurdert tyske H&R
Jeg kjøpte denne comboen fra mx5parts, og ble til slutt ganske fornøyd. Endte opp med Koni på høyeste setting, og stabstagene foran og bak på ytterste festet (lengst arm). Stor forskjell på om bakre stag sto på ytre eller indre festehull. Innerste hull = masse overstyring, Ytre = nesten nøytral.
Post Reply