Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Androctonus
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 01 Sep 2010, 21:05
Status: Offline

Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by Androctonus »

Hei!

Jeg er ny her, og har ikke all erfaring med MX-5 og aner ikke om jeg poster dette rett.

Jeg har "ny-forelska" meg i mx-5 igjen, har i lang stund hatt lyst på det, men syns det har vært i overkant dyrt for en i grei stand for min del enda.
Har veldig lyst på en 1.gen mx-5 da jeg synes de er penest og har oldschool preget av seg (som jeg er veldig liker veldig godt).
Tingen er jeg har ikke behov for å ha skilter på bilen, da jeg tenker mest autoslalom/drifting bil.

Hva er det mest typiske man burde sjekke i et eventuellt kjøp av en mx-5?
Hva er det man ikke skal bry seg så alt for mye om hvis en skal bruke en sånn bil til banebruk?
Hvor er det mest økonomiske samt best og handle deler til en mx-5? (tenker understell)
Hva burde man være obs på når det gjelder motor?
Rust?

Grunnen til at jeg vil begynne med en mx-5 på sånn type kjøring er pga vekt og ikke trenger allverdens til mannkraft for å gå greit, og at aftermarket deler ikke nødvendigvis koster sjorta (jeg har tatt inn en del selv til bilen min fra statene).
Ser for meg noe sånt i garasjen en gang:
Image

Håper på litt grei respons, da dette kommer til å bli et prosjekt en gang i nermere fremtid :)

Jeg kommer fra honda miljøet og har en 91 civic sedan som jeg har holdt på med siden jul :)
K-sport street Coilovers
Skunk2 Camber kits (front)
Ebay camber kit (bak)
Megan racing LCA's (skunk2 senere)
Suspension Techniques Drop Forks
Axis OG Old Skool 15x8"
Goodyear Eagle F1 195/50 R15
Pluss masse annet stasj, så jeg vet godt ting ikke blir kastet etter seg gratis! :lol:

Image
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by glaibilenmin »

villa vurdert dinne om ej ikkje skulle ha skilt på den:
http://www.flyinmiata.com/us/for_sale.php
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by Kolbotn »

Hvis du ikke skal ha skilter på den ville eg kontakta firma i Japan evt. England eller noen i statene, de som er til salgs i Norge har som regel skilt og de som ikke har det er det som regel en grunn til at ikke har det:)
All informasjonen du ellers lurer på finner du i tråder med lignende tittel i forumet her. Jeg kommer fra Honda selv i angrer ikke et sekund på byttet! Civicen din ser fet ut, ikke mange her til lands som modder en gammel sedan...
Lykke til:)
Androctonus
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 01 Sep 2010, 21:05
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by Androctonus »

Det kan jo såklart være skilter på den, men er ikke en nødvendighet :) skilter er jo positivt, men man må jo som regel litt opp i pris, jeg tenker ikke stort mere enn 40.000 på selve bilen. Ikke så mange under 40 som jeg har sett som ser någen lunde ut.
Jeg kommer nok ikke til å forlate Honda, er på min 3 Honda nå og er kjempe fornøyd, men skal jeg ha en Honda som er bakhjulstrekk så koster det en formue i forhold. Ser jo S2000 motorer kan jo fort gå for 30.000 alene.

Er en grund til at jeg koster på Hondan så mye som jeg gjør, er ingen i CHN som har en sånn og ingen i norge så vidt jeg vet har gjort noe sånt :) I tillegg så er det også konkuranse anlegg i bilen som jeg har holdt på med siden mai og prøver enda å få litt bedre (stiller i 139.9db klasse (dog med en 12")

Men uansett, så er dette veldig mye tanker enda, og ikke nødvendigvis kommer til å skje før til neste år engang. Jeg skal gjøre ferdig civicen så mye som mulig over vintern sånn at den er klar til neste sommer og ikke skal gjøres stort mere med og forhåpentligvis begynne på et morro prosjekt, som en mx5 :)
Men skal sjekke litt ut i utlande etter litt biler, hvordan er det med tolling osv når man tar inn bil kun for banebruk?
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by Hyper Ado »

Ser det ikke er alt for mangen som gir deg svar på selve spørsmåla dine, så da kan jo jeg prøve å dele mine tanker om emnet ;)

Jeg var/er i samme tanker selv. en banebruk bil som ikke nødvendigvis trenger skilter. Skal du ha en 1.gen bil som skal tunes en del (turbo/kompressor e.l.) ville jeg prøvd å gått for en 1.8l av senere modell enn 1994, Da biler fra dette årstallet har oppgraderinger på Diff og bremser til større og kraftigere utgaver enn dem fra 89-93. !.8l rett og slett fordi det finnes mer tuning deler til denne motoren fra f.eks. USA. Selve bilen kan du som tidligere nevnt her hente fra Japan. Da får du fort rattet på "feil" side, men om dette ikke bryr deg er hvertfall sjangsen for å finne en bil mye større. Selv kikker jeg vestover og over til England. De har også rattet på feil side men er ikke så innmari langt borte (om bare englandsbåten kunne startet å gå igjen...), og bilene der borte er ikke særlig dyre. Jeg har sett NBFL-biler med kosmetiske skader til under 30k ved kjappe søk på Ebay.

Lykke til i søket etter morrobil.

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by arildh »

Androctonus wrote: ...
Hva er det mest typiske man burde sjekke i et eventuellt kjøp av en mx-5?
Hva er det man ikke skal bry seg så alt for mye om hvis en skal bruke en sånn bil til banebruk?
Hvor er det mest økonomiske samt best og handle deler til en mx-5? (tenker understell)
Hva burde man være obs på når det gjelder motor?
Rust?
...
1.
- Sjekk rust i kanalene bak døra. Eller, hvordan forrige eier fikset det :)
- Sjekk ulyd i diff om det er 1.6. Det er et svakt punkt om den ikke har fått TLC.

2. For banebruk bør du ha en 1.8 eller en 1.6 med 1.8 diff og bremser. Hvis du ikke skal ha skilter blir det fort tungvindt. Trekkbil, henger, nesten ingen trackdays godtar prøveskilt lenger, Racing krever lisens som blir minst like dyrt som trackday priser. Det er også mange flere trackdays enn muligheter for racing. Skilter koster ikke mye på en 20 år gammel bil uansett.

3. Deler er billigst alle andre plasser enn Norge. MX5parts og div. butikker i statene. Hvis du skal ha noe billig er FM sine
For billige coilovers er disse pop om dagen: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97

4.
- 1.8 er en sterkere konstruksjon og man får mer trim til denne men.
- Om det er en 89-91 (tror jeg) så vær obs på at reimhjulet på veiva har en tendens til å løsne og ødelegge kilesporet på veiva om det har blitt gjort en dårlig jobb ved bytte av registerreim. Short nose kalles disse.
- Motoren skal dra rent og uten nykking og mistenning helt til sperra. 1.6 skal dra hardere og hissigere på høyt turtall og kan føles sprekere. Om det er noe tull her kan det være kilesporet, dårlige tennkabler mm.

Jeg ville vurdert denne: Oppgradert diff og mange andre mods som gjør den klar for bane. Du har jo modda Hondaen din ganske bra så da er det jo greit å starte med noe hvor det grunnleggende allerede er tatt :)
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24127526
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by Miatapowers »

Ser ikke helt poenget med å spare på å kjøpe ett vrak uten skilt blir gjerne dyrere å få noenlunde klar til første treff, eg ville valgt en nett eu ok, og startet derifra, men prøv å finne en med den gode diffen.. mx-5 er jo en bil man kan bruke til alt. så hvorfor bare basere den på banebil, når den er utrolig på vinterføre, og meget digg i godt vær på gode landeveier der dem fleste styrer unna pga svinger og bakketopper.. Nå er det jo en for salg så er godkjent turbo, og den har masse gromdeler, selg hondaen og bruk heller dem pengene på å kjøpe en litt bedre mx-5.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Androctonus
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 01 Sep 2010, 21:05
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by Androctonus »

takker for alle tilbakemeldinger! :)
StianOppistov:
Du sier noe der! og er veldig enig med deg på mange punkter. Men var faktisk ikke klar over det med at det er flere som ikke godtar prøveskilt, det viste jeg faktisk ikke så takker for den! :)
Selge honda gjør jeg nok ikke, det er og forblir mitt prosjekt til noe uvirkelig skulle skje. Jeg har sikla på en sånn i lengere tid, og fant den rett før jul og har gått innenlands der det ikke har blitt saltet siden bilen var ny, og det betyr så mye som veldig lite rust :) Uansett så hadde jeg ikke tjent inn det jeg har brukt på den til nå, selv om jeg har fått bud på litt over 60.000 :p


Arildh:
Der var den MX-5'n jeg har sett på mye i det siste, trodde den var solgt jeg?
Hardtop, medfølger turbo, allerede gjort litt små digge mods med, noen som har litt mere info å dele om den bilen? eventuellt om eier er på forumet? :)

Men nå vet jeg vertfall litt mer om hva jeg burde lete etter, og takker for innspill som har kommet og som kommer :)
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Lyst på MX-5 i nermere fremtid.

Post by Tonning »

Androctonus wrote:Arildh:
Der var den MX-5'n jeg har sett på mye i det siste, trodde den var solgt jeg?
Hardtop, medfølger turbo, allerede gjort litt små digge mods med, noen som har litt mere info å dele om den bilen? eventuellt om eier er på forumet? :)

Men nå vet jeg vertfall litt mer om hva jeg burde lete etter, og takker for innspill som har kommet og som kommer :)
Dtomaso sin:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... it=Dtomaso
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Post Reply