Installasjon av Double DIN stereo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by nope-mx5 »

Chan wrote:Seriøst nope-mx5, jobber du med slikt? Du har jo totalt roen på dette! har du noe å si på det å fartsmåle gpsen også? Eller andre ting en bør tenke på med tanke på ved kjøp av spillere fra utlandet (ebay f.eks.)?

Skal se å få ringt bilradiospesialisten imorra om jeg når det. Må fikse forlovelsesring først ;)
Jobber ikke med det, men ble interessert i U310BT når jeg så prisen :)
Så da begynte jeg å sjekke litt rundt.

Jeg har heller ikke hørt noe om å kalibrere en gps.
Sliter litt med å se hvordan det skal fungere.

Ang. spillere fra Usa, så har det iallefall før vært et issue med hvordan FM båndet brukes i Usa.
Var bare noen få norske kanaler man kunne få inn pga. merkelige steg i frekvensbåndet.
Lurer på om U310BT har samme issue.
Begynner heldigvis å bli mindre og mindre problem.

Hovedsakelig, er nok ting gjort slik med vilje på denne modellen, siden Pioneer har en Europamodell F310BT som koster skjorta her.
De vil jo ikke at vi skal kjøpe en grisebillig Usa-modell, og hive inn kart.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Skjønner den første var katta i sekken, så den ble sendt i retur....
Derimot har jeg da sett på følgende:
http://tinyurl.com/39fuh2s

Det skal være toppmodellen til Pioneer, og mer mulig å endre kart etc.

Min hoved-bekymring da blir rundt tyveri.
Er det fremdeles "populært" å stjele bil-radioer? Eller har de blitt såpass avanserte i dag med koder etc hvis man stjeler dem at de egentlig da er verdiløse?
Tar gjerne litt input på det hvis noen har innspill.

Er det også noen som faktisk har kjøpt anlegg i USA og vet om det er store problemer med at man har "feil frekvens"-bånd? Såvidt jeg forstår så blir det litt feil frekvens-hopping men man får kanskje inn de sterkste frekvensene likevel? Eller?
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by nope-mx5 »

Rasmus79 wrote:Skjønner den første var katta i sekken, så den ble sendt i retur....
Derimot har jeg da sett på følgende:
http://tinyurl.com/39fuh2s

Det skal være toppmodellen til Pioneer, og mer mulig å endre kart etc.

Min hoved-bekymring da blir rundt tyveri.
Er det fremdeles "populært" å stjele bil-radioer? Eller har de blitt såpass avanserte i dag med koder etc hvis man stjeler dem at de egentlig da er verdiløse?
Tar gjerne litt input på det hvis noen har innspill.

Er det også noen som faktisk har kjøpt anlegg i USA og vet om det er store problemer med at man har "feil frekvens"-bånd? Såvidt jeg forstår så blir det litt feil frekvens-hopping men man får kanskje inn de sterkste frekvensene likevel? Eller?
Den gjennomsnittlige bilinnbruddstyven, tenker ikke på slikt.
De tar det som ser bra ut, uansett virker det som.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by inglar »

Rasmus79 wrote: Er det også noen som faktisk har kjøpt anlegg i USA og vet om det er store problemer med at man har "feil frekvens"-bånd? Såvidt jeg forstår så blir det litt feil frekvens-hopping men man får kanskje inn de sterkste frekvensene likevel? Eller?
Hadde en smerikansk spiller for noen år tilbake. Der får en kun inn radiostasjoner som har oddetall som 99.5 99.7 99.9 osv. For min del gikk det greit da jeg aldri hører noe særlig på radio. Men hvis en bruker radioen mye vil en nok irritere seg ganske mye over det.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

Da har jeg fått sjekket hva det dreide seg om det med å stille inn GPSen siden jeg var i nabolaget til bilardiospesialisten. Gikk inn og spurte, og fikk da i svar "Fartspulsen" (Speed pulse?). Det er strengt tatt kun en kabel. Og da selgeren sa det med å "måle", mente han å måle seg frem til fartspulsen. Grunnen for det er å gi riktige signaler fra bilen til GPSen som videre kan vise føreren hvor bilen er i forhold til fart og plass. Jeg må ha dårlig husk og blandet måle og fart.

Regner med det ikke er altfor vanskelig å gjøre det med tanke på hvor mye bakgrunnsstoff det er om miata/mx5 på den store miata siden/forumet. Det blir vel å kikke litt der. Beklager at jeg har skapt forvirring!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
geazzz
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 06 Jun 2008, 13:40
Medlemsnummer: 747
Location: bodø
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by geazzz »

kjøpte denne her nettopp http://www.chinavasion.com/product_info ... -gps-dvbt/ ,men fulgte ikke med rammen rundt....dro til strømmen bilradio og de sier det går ikke med bare ramma(er ca 2 cm ledig plass) så jeg må mekke litt selv for de skulle ha ca 2500 for å lage en ramme e.l....noen tips på åssen jeg kan lage det?
99 1,8L mx-5 NB blå jubileum nr6262\7500
[x]85 mod mercedes benz 190
[x]86 mod honda accord 2.0L aut.
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Jeg hadde også samme problem med mitt Pioneer stereo.
Løsningen for meg ble å ta av de gamle "klemmene" (de på siden som holder den fast) - først bore ut større skruehull (Pioneer hadde tykkere skruer) og deretter måtte jeg bruke tang for å gjøre "klemmene" vesentlig mindre - dvs fra stort spenn i dem til at de ble nærmest flate.
Da var den siste utfordringen å få dybden bak akuratt riktig lengde så anlegget ikke forsvant "for langt inn i hullet".

Summa sumarum - jeg tror jeg egentlig trengte ramme, men det gikk på et vis.... men jeg er ikke sikker på om jeg klarte å forklare sjikkelig hva jeg faktisk gjorde.

Rasmus
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

Etter en del research (strengt tatt bare lest litt her og der), så virker det til at det med å koble double din gps enheten til fartspulsen er egentlig bare bull**** hvis man ikke bryr seg om at gps signalene viser litt feil signal i tunneler o.l. For det virker til at denne fartspulsen tilkoblet kun kan gi deg nøyaktige tilbakemeldinger i tunneler og andre plasser man ikke får inn signaler fra satelitt. De på bilradiospesialisten prøver virkelig å prakke på folk dritt som mange ikke bryr seg om!!! Jeg mangler enda å bekrefte dette, og lurer på om jeg skal innom bilradiospesialisten imorgen og få det unnagjort. Beklager at jeg har skremt folk vekk fra "gps i bil cd spillere", var virkelig ikke meninga.

Så nå trenger jeg en skikkelig dobbel Din cd spiller anbefaling hvis noen har. Helst Pioneer. Vurderer et som jeg har sett på finn.no. Rasmus, hva gikk du for tilslutt?
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Jeg endte med å beholde den første; Pioneer AVIC-Z110BT. Alternativet var toppmodellen Pioneer AVIC-U310BT. Pga dette valget har jeg nå ikke fungerende GPS og det er jo klart litt surt, men jeg har en tom-tom som jeg alltid har brukt ved behov og slik er det også nå. Bruker den knapt en gang i måneden (eller sjeldnere)

Hovedgrunnene for meg var:
1. Ville hovedsaklig ha en god IPOD spiller (denne har stor skjerm (mye plass til spille-liste tekst) og en god interface for å finne frem)
2. Ville kunne ta av skjermen for å redusere sjansene for tyveri (det er ikke mulig med topp-modellen, og tenkte selv at innbrudd var mer sannsynlig dessto dyrere stereoen var).
3. foretrekker stereo der jeg kan vri på brytere fremfor å trykke på skjermen (den dyreste har bare touch-screen vs den billigere som jeg har har volum/styre-vrider)

Litt avhengig av hva som er viktigst for deg så vil det jo påvirke kjøpet.
Styring av IPOD var som sagt viktigst for meg.

Rasmus
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

@Rasmus: Var det fordi du importerte spilleren? Jeg prøvde å google den tidligere og fant den ikke på den norske pioneer produkt siden. Funker radioen?

Akkurat nå er det nesten det samme hva jeg har i bilen, så lenge den støtter iPod og evt Bluetooth. DVD er viktig for meg, selv om det egentlig ikke betyr noen ting, men liker pimp faktoren den kommer med :D Blir sannsynligvis en eller annen brukt fra finn.no så lenge det er kvitteringer og garantier inni bildet.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Den er laget for det amerikanske markedet ja. Fikk en veldig bra deal, og da ble det den til tross for ingen GPS.
Den har både blue-tooth og mobil-oppkobling (overfører telefonboken til skjermen) i tilleg til det nevnte IPOD styringen.
Kanskje verdt å titte på, men du finner den ikke i Europa - mener å huske at den har en europeisk mot-part med samme funksjonalitet men selvfølgelig annen pris.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

Da har jeg fått bekreftet noe veldig merkelig hos bilradiospesialisten idag:

Jeg spurte de der hvorfor det er så viktig å koble Pioneer dobbel DIN GPS spillere opp mot fartspulsen i bilen (hvoravhan første og han andre ikke visste hvorfor), siden vanlige håndholdte GPS'er ikke trenger det. Kenwood sine trenger forøvrig heller ikke å kobles opp mot fartspulsen. Jeg fikk i svar at GPSen ikke klarte å gi riktig posisjon på skjermen, fordi den måtte bruke bilen som et redskap (merk: fartspulsen) for å regne ut den nøyaktige posisjonen som vises på skjermen. Med fartspulsen frakoblet så kunne man regne med å få en posisjon som f.eks. ved en rundt kjøring er 50m feil. Det var det svaret jeg fikk. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor ting fungerer slik på de pioneer spillerne, men må ærlig innrømme at dette er MERKELIG.

@Rasmus: Jeg kommer nok til å gå for en brukt europeisk versjon, med GPS eller ikke, det er det samme så lenge det er støtte for mp3, dvd, usb og iPod (og radio seff).
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

Spørsmål: Kan det by på problemer å kjøpe spillere (pioneer eller andre) fra England??? Jeg tenker på radio el GPS. All informasjon er verdifull her! :) (Beklager dobbel post. Klarte ikke å endre på forrige post)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by inglar »

Chan wrote:Spørsmål: Kan det by på problemer å kjøpe spillere (pioneer eller andre) fra England??? Jeg tenker på radio el GPS. All informasjon er verdifull her! :) (Beklager dobbel post. Klarte ikke å endre på forrige post)

Kjenner ikke til gps-delen, men vil ikke tro det byr på problemer. Når det gjelder radio er det ikke noe problem. Har alle stasjonsvalg osv. ikke bare oddetall som de fra usa har. Kjøpte min fra England (tilbud = halv pris fra Norge) og har ikke hatt problemer med noe.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

Har gått for en Pioneer 3100DVD. brukt 2 måneder. 2800 spenn inkl frakt. Garanti og slikt fra Kristiandsund Bilstereo. DVD, iPod, MP3. Ja, en rimelig standard spiller, men passer til mitt bruk.

De virker til å være ganske nye på markedet, så det blir garantert å pakke opp pakken på posten og sjekke at jeg har fått riktig før jeg våger å signere. Så må den monteres sporenstraks for å se at alt funker.

Er det sunt å være så skeptisk som meg til finn.no brukt marked???
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply