Er det noen som har gjort et motorbytte fra 1,6 til 1,8?
Er dette en hengemyr å bevege seg inn i, med bytte av elektrisk anlegg, motorstyring osv...
Det er vel noen "legal issues" ute og går her også...
1,6-1,8 motor swap
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
1,6-1,8 motor swap
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: 1,6-1,8 motor swap
Det er jo blitt gjort her på berget. Grad av hengemyr vet jeg ikke...
Men du har sikkert studert disse:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=67 (deler for swap)
http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php (beskrivelse)
Men du har sikkert studert disse:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=67 (deler for swap)
http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php (beskrivelse)
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: 1,6-1,8 motor swap
Legal issues er det vel med alle forandringer fra orginal her i norge, spørsmålet er om kontrollører vil se forskjell på motorne og evt. hvor ærlig mr.mojo er;)
Re: 1,6-1,8 motor swap
Det blir ROT på innsugsmanifolden siden det er forskjellige måter ECU leser signal på 1,8 kontra 1,6. Med den braketten fra FM slipper du det, men jeg mener den er noe drit. Er igrunn ikke noe stress. Jeg gjorde samme jobben med min MSM motor. Fra 1,6 til 1,8 t. Tok 1,5 måned, hadde jeg fått sjansen til å gjøre noe slik igjen hadde det tatt 1 dag.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: 1,6-1,8 motor swap
Så det du sier er at adapteren fra FlyinMiata er noe drit, men at det ikke er noe stress?Stehu wrote:Det blir ROT på innsugsmanifolden siden det er forskjellige måter ECU leser signal på 1,8 kontra 1,6. Med den braketten fra FM slipper du det, men jeg mener den er noe drit. Er igrunn ikke noe stress. Jeg gjorde samme jobben med min MSM motor. Fra 1,6 til 1,8 t. Tok 1,5 måned, hadde jeg fått sjansen til å gjøre noe slik igjen hadde det tatt 1 dag.
Kunne du utdype det? Brukte du som novise 1,5 måned på å bytte motoren?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: 1,6-1,8 motor swap
Spørsmålet er om du skal bruke 1,6 ecu, eller 1,8. skal du ha det lett så bruker du 1,6 og denne dingsen på innsuget, eg har gjort det på 2 biler, og begge er blitt eu godkjent, Men skal du ha det optimalt så får du med alle ledningene og alle sensorer med motoren du skal ha det i,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: 1,6-1,8 motor swap
Er det egentlig verdt det å konvertere da? Er potensielt 20hk å hente, men vekten øker litt også da.. Må vel nesten godkjennes hvis denne jobben skal lønne seg, ellers kan man like gjerne hive en turbo på 1600 motoren og ha det enda mer gøy..
Får man ikke hentet nesten tilsvarende hk på 1.6 med et bra grenrør, kaldluftinntak og litt mer aggresiv tenning(slipper stress med ecu, sensorer osv)..?
Får man ikke hentet nesten tilsvarende hk på 1.6 med et bra grenrør, kaldluftinntak og litt mer aggresiv tenning(slipper stress med ecu, sensorer osv)..?
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Re: 1,6-1,8 motor swap
1,6 og 1,8 er i standard versjon forskjellige dyr med ulik oppførsel. Å nedvurdere 1,6'en skal man ikke gjøre.
Nå får jeg vel hk-junkiene etter meg, men om kriteriet er kun motorkarakteristikk så hadde jeg tatt 1,6'en any day ut fra mine opplevelser med de to motorene.
Mer gøy opp til turtallssperra, mer tilgang på brukte deler om noe ryker og generelt en motor jeg åpenbart liker godt.
Men ja. 1,8 er raskere og sterkere. Det bare mangler en del på morrofaktoren. Det er mer som å kjøre lastebil Altså ikke så leken og turtallsvillig.
Så snart man går bort fra originalveien så blir det et helt annet game, med kanskje et helt annet resultat.
Poenget er vel at begge motorer kan brukes til både lett trim og med pustehjelp. Selvfølgelig skal du ha største motor om du skal ha ut masse guffe, men skal du bare ha en morsom bil med en lykkelig fører så tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Da skal du heller legge litt penger i rails, dempere, fjærer og dekk.
Nå får jeg vel hk-junkiene etter meg, men om kriteriet er kun motorkarakteristikk så hadde jeg tatt 1,6'en any day ut fra mine opplevelser med de to motorene.
Mer gøy opp til turtallssperra, mer tilgang på brukte deler om noe ryker og generelt en motor jeg åpenbart liker godt.
Men ja. 1,8 er raskere og sterkere. Det bare mangler en del på morrofaktoren. Det er mer som å kjøre lastebil Altså ikke så leken og turtallsvillig.
Så snart man går bort fra originalveien så blir det et helt annet game, med kanskje et helt annet resultat.
Poenget er vel at begge motorer kan brukes til både lett trim og med pustehjelp. Selvfølgelig skal du ha største motor om du skal ha ut masse guffe, men skal du bare ha en morsom bil med en lykkelig fører så tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Da skal du heller legge litt penger i rails, dempere, fjærer og dekk.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: 1,6-1,8 motor swap
Dere har noen gode poeng, der. Jeg har jo en 1,6 med 14"-tenning og Jackson Racing-CAI, og bilen har ganske bra "pep" slik den er nå. (får bare håpe den short-nose-Locktite-fix-veivtappen min holder en stund )
Får heller satse på grenrør, understell og dytte i en kompressor etterhvert i stedet. da
Får heller satse på grenrør, understell og dytte i en kompressor etterhvert i stedet. da
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Re: 1,6-1,8 motor swap
Shortnose med Loctite-fix og kompressor er en dårlig kombo. Kompressoren legger til enda et remhjul på "nesa", som altså er stresset nok fra før.. ville heller brukt turbo i ditt tilfelle, tror jeg.