1,6-1,8 motor swap

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

1,6-1,8 motor swap

Post by mojo-91 »

Er det noen som har gjort et motorbytte fra 1,6 til 1,8?
Er dette en hengemyr å bevege seg inn i, med bytte av elektrisk anlegg, motorstyring osv...

Det er vel noen "legal issues" ute og går her også... :oops:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by Hauk »

Det er jo blitt gjort her på berget. Grad av hengemyr vet jeg ikke...

Men du har sikkert studert disse:

http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=67 (deler for swap)

http://www.flyinmiata.com/tech/1.8_conversion.php (beskrivelse)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by Kolbotn »

Legal issues er det vel med alle forandringer fra orginal her i norge, spørsmålet er om kontrollører vil se forskjell på motorne og evt. hvor ærlig mr.mojo er;)
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by Stehu »

Det blir ROT på innsugsmanifolden siden det er forskjellige måter ECU leser signal på 1,8 kontra 1,6. Med den braketten fra FM slipper du det, men jeg mener den er noe drit. Er igrunn ikke noe stress. Jeg gjorde samme jobben med min MSM motor. Fra 1,6 til 1,8 t. Tok 1,5 måned, hadde jeg fått sjansen til å gjøre noe slik igjen hadde det tatt 1 dag.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by mojo-91 »

Stehu wrote:Det blir ROT på innsugsmanifolden siden det er forskjellige måter ECU leser signal på 1,8 kontra 1,6. Med den braketten fra FM slipper du det, men jeg mener den er noe drit. Er igrunn ikke noe stress. Jeg gjorde samme jobben med min MSM motor. Fra 1,6 til 1,8 t. Tok 1,5 måned, hadde jeg fått sjansen til å gjøre noe slik igjen hadde det tatt 1 dag.
Så det du sier er at adapteren fra FlyinMiata er noe drit, men at det ikke er noe stress? :shock:
Kunne du utdype det? Brukte du som novise 1,5 måned på å bytte motoren?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by Miatapowers »

Spørsmålet er om du skal bruke 1,6 ecu, eller 1,8. skal du ha det lett så bruker du 1,6 og denne dingsen på innsuget, eg har gjort det på 2 biler, og begge er blitt eu godkjent, Men skal du ha det optimalt så får du med alle ledningene og alle sensorer med motoren du skal ha det i,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by Adrian »

Er det egentlig verdt det å konvertere da? Er potensielt 20hk å hente, men vekten øker litt også da.. Må vel nesten godkjennes hvis denne jobben skal lønne seg, ellers kan man like gjerne hive en turbo på 1600 motoren og ha det enda mer gøy..

Får man ikke hentet nesten tilsvarende hk på 1.6 med et bra grenrør, kaldluftinntak og litt mer aggresiv tenning(slipper stress med ecu, sensorer osv)..?
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by Fatboy »

1,6 og 1,8 er i standard versjon forskjellige dyr med ulik oppførsel. Å nedvurdere 1,6'en skal man ikke gjøre.

Nå får jeg vel hk-junkiene etter meg, men om kriteriet er kun motorkarakteristikk så hadde jeg tatt 1,6'en any day ut fra mine opplevelser med de to motorene.

Mer gøy opp til turtallssperra, mer tilgang på brukte deler om noe ryker og generelt en motor jeg åpenbart liker godt.

Men ja. 1,8 er raskere og sterkere. Det bare mangler en del på morrofaktoren. Det er mer som å kjøre lastebil :shock: Altså ikke så leken og turtallsvillig.

Så snart man går bort fra originalveien så blir det et helt annet game, med kanskje et helt annet resultat.

Poenget er vel at begge motorer kan brukes til både lett trim og med pustehjelp. Selvfølgelig skal du ha største motor om du skal ha ut masse guffe, men skal du bare ha en morsom bil med en lykkelig fører så tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Da skal du heller legge litt penger i rails, dempere, fjærer og dekk.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by mojo-91 »

Dere har noen gode poeng, der. Jeg har jo en 1,6 med 14"-tenning og Jackson Racing-CAI, og bilen har ganske bra "pep" slik den er nå. (får bare håpe den short-nose-Locktite-fix-veivtappen min holder en stund :| )
Får heller satse på grenrør, understell og dytte i en kompressor etterhvert i stedet. da :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: 1,6-1,8 motor swap

Post by BaktusBror »

Shortnose med Loctite-fix og kompressor er en dårlig kombo. Kompressoren legger til enda et remhjul på "nesa", som altså er stresset nok fra før.. ville heller brukt turbo i ditt tilfelle, tror jeg.
Post Reply