Noen som kjenner til denne?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by OleK »

AOB wrote:Hvor mye kan du se for deg selv bruke på mx5?
Har ikke låst meg til noen bestemt sum, men ca 50 - 80 lapper for en NA på innkjøp.
I tillegg kommer jo det jeg har lyst å gjøre med bilen også da. Ser for meg noen Rota RB 15' felger, skinnseter +diverse....
Holder på å spekulerer litt på NB også, så da øker budsjettet også. Liker egentlig NA bedre og bedre. Er ikke helt på NB enda.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by midget77 »

Jeg har en NA produsert i 89, så den har uten tvil den tvilsomme veiva. Min bil har nå gått ca 230 000 km, og er på sin tredje registerrem.

Siden jeg har den korte veiva lot jeg mazda skifte registerrem. Jeg forklarte dem hva problemet var, og sa at siden de var eksperter og proffer skulle de gjøre deg ekstra flid. Jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid, og hadde helelr ikke noen problemer tidligere. Hvis problemene kommer svelger jeg alt jeg har sagt om at det ikke er noe å bekymre seg om hvis bilen har full servicehistorikk.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by OleK »

midget77 wrote:Jeg har en NA produsert i 89, så den har uten tvil den tvilsomme veiva. Min bil har nå gått ca 230 000 km, og er på sin tredje registerrem.

Siden jeg har den korte veiva lot jeg mazda skifte registerrem. Jeg forklarte dem hva problemet var, og sa at siden de var eksperter og proffer skulle de gjøre deg ekstra flid. Jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid, og hadde helelr ikke noen problemer tidligere. Hvis problemene kommer svelger jeg alt jeg har sagt om at det ikke er noe å bekymre seg om hvis bilen har full servicehistorikk.
Ja, det er vel ikke slik at alle får dette problemet, flere selgere av mx5 jeg har vært i kontakt med vet ikke hva "shortnose" er. Så da har de heller ikke hatt problemet. Noen som vet om det er noe statistikk på dette?
På mange av disse bilene er det vel også dårlig med servicehistorikk, da det er mange hobbymekkere på mx5. Håper i det lengste at det dukker opp en mx5 med "Longnose" :D
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by Kjakan »

Siden du er såpass usikker kan du jo vente til utover i mai-måned, da burde det ha kommet noen billige 1992 og 1993-modeller til salgs, eventuelt en 94-95 1.8 hvis du er heldig. Dog må det sies at det faktisk ikke kryr av 1993-modeller på markedet heller, er 90 og 91 som det er absolutt mest av.
Jeg ville heller brukt 100k på en NA enn 100k på en NB i hvertfall. NB mangler personligheten til en NA, og framstår som kjedelig i forhold.
Problemet med manglende servicehistorikk gjelder nok de fleste Miata. Virker som veldig få ble skippet over fra California/Florida med all dokumentasjon (selv om veldig få biler er skrudd tilbake).
Siden du er såpass hypp på skinn, kan du jo vurdere å vente på at en C-pack eller BRG kommer til salgs. Da slipper du ettermontering av skinn, men du burde være glad i tan.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by OleK »

Kjakan wrote:Siden du er såpass usikker kan du jo vente til utover i mai-måned, da burde det ha kommet noen billige 1992 og 1993-modeller til salgs, eventuelt en 94-95 1.8 hvis du er heldig. Dog må det sies at det faktisk ikke kryr av 1993-modeller på markedet heller, er 90 og 91 som det er absolutt mest av.
Jeg ville heller brukt 100k på en NA enn 100k på en NB i hvertfall. NB mangler personligheten til en NA, og framstår som kjedelig i forhold.
Problemet med manglende servicehistorikk gjelder nok de fleste Miata. Virker som veldig få ble skippet over fra California/Florida med all dokumentasjon (selv om veldig få biler er skrudd tilbake).
Siden du er såpass hypp på skinn, kan du jo vurdere å vente på at en C-pack eller BRG kommer til salgs. Da slipper du ettermontering av skinn, men du burde være glad i tan.
Ja, jeg får vel smøre meg med litt mer tolmodighet, har lett etter bil siden okt/nov -09. Har vært innom Fiat Barchetta, Bmw Z3, men havnet fort på mx5. Har allerede kjøpt verkstedbok og noen andre bøker for NA, så jeg vil holde meg til den. :D
Skinn kan man jo trekke selv på stoffseter, liker spesiellt dette i 2-farge kombinasjon.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by 2re »

Den som venter på noe godt vet du... :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by OleK »

2re wrote:Den som venter på noe godt vet du... :wink:
ja, jeg håper det "eksploderer" med brukte longnose NA tilsalg, i mellomtiden kjører jeg toppløs med mc :)
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by LoKi »

Mange vil si at shortnose-problematikken er overdrevet, på samme måte som bremsene og diffrensialen på tidlig NA.

Men bare siden jeg ble med her i juli i fjor har minst 2 hatt shortnose-fiksing, samt at jeg selv og en til har knust diffen.
Så jeg synes du gjør veldig rett i å vente ;)

(Jeg oppgraderer nå bremsene, før jeg tar clutch og diffrensial ved tid og råd)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by OleK »

ja, får vente litt å se det an, ikke særlig morro å starte mx5 karrieren med "nosefix".
Har tenkt å kjøre Stjørdal - Stavanger t/r til sommeren i mx5, og da er det greit at den holder hele turen.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pyser ..... :wink:

Som jeg tidligere har skrevet i How-To om shortnose fix, så har miata.net laget en uoffisiell statistikk på feilrate.
Den sier at ca. 10% av bilene med shortnose får problemer med veiva i løpet av levetiden.
2-5% av de uten shortnose får også problemer med veiva.

Jeg har kjørt min Rudolf i noen år nå (på bane, autoslalom, Europaturer og daglig bruk hele året)
Har ikke tenkt å begynne å bekymre meg engang :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re:

Post by OleK »

Rudolf wrote:Pyser ..... :wink:

Som jeg tidligere har skrevet i How-To om shortnose fix, så har miata.net laget en uoffisiell statistikk på feilrate.
Den sier at ca. 10% av bilene med shortnose får problemer med veiva i løpet av levetiden.
2-5% av de uten shortnose får også problemer med veiva.

Jeg har kjørt min Rudolf i noen år nå (på bane, autoslalom, Europaturer og daglig bruk hele året)
Har ikke tenkt å begynne å bekymre meg engang :wink:

Erik
He he, ja er vel litt "pysete", :) Har sette how-to'en du har laget og den er veldig god beskrivelse. Har lest gjennom det meste av det du har skrevet, svært godt jobba!
Får jeg ikke tak i en longnose, kommer jeg nok til å kjøre shortnose og late som om alt er bare vel. :shock:
Er forøvrig i kontakt med en som har en NA med longnose tilsalgs akkurat nå, så det kan jo skje noe..........
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by LoKi »

En liten sidenotis:

Som jeg så pinlig ble irettesatt på, så kommer bilen med såkalt "shortnose" og "bignose".
En longnose er en fikset shortnose.

Ref: Erik ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote:En liten sidenotis:

Som jeg så pinlig ble irettesatt på, så kommer bilen med såkalt "shortnose" og "bignose".
En longnose er en fikset shortnose.

Ref: Erik ;)
Den har vel en helt annen veiv el.no bl.a.
Så er jo litt mer en bare en fix mistenker jeg :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by LoKi »

BIGnose er med annen veiv ja, og kom fra sent '91 om jeg ikke husker feil.
LONGnose er en SHORTnose med FIX.

;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Noen som kjenner til denne?

Post by arildh »

LoKi wrote:BIGnose er med annen veiv ja, og kom fra sent '91 om jeg ikke husker feil.
LONGnose er en SHORTnose med FIX.

;)
Forslag:

SHORT nose med FIX = NOSE JOB...

Eksempel:
Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply