Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
AOB wrote:Hvor mye kan du se for deg selv bruke på mx5?
Har ikke låst meg til noen bestemt sum, men ca 50 - 80 lapper for en NA på innkjøp.
I tillegg kommer jo det jeg har lyst å gjøre med bilen også da. Ser for meg noen Rota RB 15' felger, skinnseter +diverse....
Holder på å spekulerer litt på NB også, så da øker budsjettet også. Liker egentlig NA bedre og bedre. Er ikke helt på NB enda.
Jeg har en NA produsert i 89, så den har uten tvil den tvilsomme veiva. Min bil har nå gått ca 230 000 km, og er på sin tredje registerrem.
Siden jeg har den korte veiva lot jeg mazda skifte registerrem. Jeg forklarte dem hva problemet var, og sa at siden de var eksperter og proffer skulle de gjøre deg ekstra flid. Jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid, og hadde helelr ikke noen problemer tidligere. Hvis problemene kommer svelger jeg alt jeg har sagt om at det ikke er noe å bekymre seg om hvis bilen har full servicehistorikk.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
midget77 wrote:Jeg har en NA produsert i 89, så den har uten tvil den tvilsomme veiva. Min bil har nå gått ca 230 000 km, og er på sin tredje registerrem.
Siden jeg har den korte veiva lot jeg mazda skifte registerrem. Jeg forklarte dem hva problemet var, og sa at siden de var eksperter og proffer skulle de gjøre deg ekstra flid. Jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid, og hadde helelr ikke noen problemer tidligere. Hvis problemene kommer svelger jeg alt jeg har sagt om at det ikke er noe å bekymre seg om hvis bilen har full servicehistorikk.
Ja, det er vel ikke slik at alle får dette problemet, flere selgere av mx5 jeg har vært i kontakt med vet ikke hva "shortnose" er. Så da har de heller ikke hatt problemet. Noen som vet om det er noe statistikk på dette?
På mange av disse bilene er det vel også dårlig med servicehistorikk, da det er mange hobbymekkere på mx5. Håper i det lengste at det dukker opp en mx5 med "Longnose"
Siden du er såpass usikker kan du jo vente til utover i mai-måned, da burde det ha kommet noen billige 1992 og 1993-modeller til salgs, eventuelt en 94-95 1.8 hvis du er heldig. Dog må det sies at det faktisk ikke kryr av 1993-modeller på markedet heller, er 90 og 91 som det er absolutt mest av.
Jeg ville heller brukt 100k på en NA enn 100k på en NB i hvertfall. NB mangler personligheten til en NA, og framstår som kjedelig i forhold.
Problemet med manglende servicehistorikk gjelder nok de fleste Miata. Virker som veldig få ble skippet over fra California/Florida med all dokumentasjon (selv om veldig få biler er skrudd tilbake).
Siden du er såpass hypp på skinn, kan du jo vurdere å vente på at en C-pack eller BRG kommer til salgs. Da slipper du ettermontering av skinn, men du burde være glad i tan.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Kjakan wrote:Siden du er såpass usikker kan du jo vente til utover i mai-måned, da burde det ha kommet noen billige 1992 og 1993-modeller til salgs, eventuelt en 94-95 1.8 hvis du er heldig. Dog må det sies at det faktisk ikke kryr av 1993-modeller på markedet heller, er 90 og 91 som det er absolutt mest av.
Jeg ville heller brukt 100k på en NA enn 100k på en NB i hvertfall. NB mangler personligheten til en NA, og framstår som kjedelig i forhold.
Problemet med manglende servicehistorikk gjelder nok de fleste Miata. Virker som veldig få ble skippet over fra California/Florida med all dokumentasjon (selv om veldig få biler er skrudd tilbake).
Siden du er såpass hypp på skinn, kan du jo vurdere å vente på at en C-pack eller BRG kommer til salgs. Da slipper du ettermontering av skinn, men du burde være glad i tan.
Ja, jeg får vel smøre meg med litt mer tolmodighet, har lett etter bil siden okt/nov -09. Har vært innom Fiat Barchetta, Bmw Z3, men havnet fort på mx5. Har allerede kjøpt verkstedbok og noen andre bøker for NA, så jeg vil holde meg til den.
Skinn kan man jo trekke selv på stoffseter, liker spesiellt dette i 2-farge kombinasjon.
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Mange vil si at shortnose-problematikken er overdrevet, på samme måte som bremsene og diffrensialen på tidlig NA.
Men bare siden jeg ble med her i juli i fjor har minst 2 hatt shortnose-fiksing, samt at jeg selv og en til har knust diffen.
Så jeg synes du gjør veldig rett i å vente
(Jeg oppgraderer nå bremsene, før jeg tar clutch og diffrensial ved tid og råd)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
ja, får vente litt å se det an, ikke særlig morro å starte mx5 karrieren med "nosefix".
Har tenkt å kjøre Stjørdal - Stavanger t/r til sommeren i mx5, og da er det greit at den holder hele turen.
Som jeg tidligere har skrevet i How-To om shortnose fix, så har miata.net laget en uoffisiell statistikk på feilrate.
Den sier at ca. 10% av bilene med shortnose får problemer med veiva i løpet av levetiden.
2-5% av de uten shortnose får også problemer med veiva.
Jeg har kjørt min Rudolf i noen år nå (på bane, autoslalom, Europaturer og daglig bruk hele året)
Har ikke tenkt å begynne å bekymre meg engang
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Som jeg tidligere har skrevet i How-To om shortnose fix, så har miata.net laget en uoffisiell statistikk på feilrate.
Den sier at ca. 10% av bilene med shortnose får problemer med veiva i løpet av levetiden.
2-5% av de uten shortnose får også problemer med veiva.
Jeg har kjørt min Rudolf i noen år nå (på bane, autoslalom, Europaturer og daglig bruk hele året)
Har ikke tenkt å begynne å bekymre meg engang
Erik
He he, ja er vel litt "pysete", Har sette how-to'en du har laget og den er veldig god beskrivelse. Har lest gjennom det meste av det du har skrevet, svært godt jobba!
Får jeg ikke tak i en longnose, kommer jeg nok til å kjøre shortnose og late som om alt er bare vel.
Er forøvrig i kontakt med en som har en NA med longnose tilsalgs akkurat nå, så det kan jo skje noe..........