Rollbar- ikke godkjent?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Fatter ikke problemet dems. Er en grunn til at det settes krav med bur på biler som skal kjøre løp, det ØKER sikkerheten. Skal de ha en "hvis-om-atte dersom-atte mentalitet, så blir det for dumt.
"Nei, kan ikke ha bur eller rollbar i bilen, tenk om du skaller hodet ditt når du snurrer rundt 15 ganger, eller kanskje dulter borti det når du skal gå ut av bilen"

Norge azz..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Er vel en grunn til at det selges polstringer beregnet for bur/veltebøyler, nettopp for for å verne person i bilen.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Kremgutt wrote:
glaibilenmin wrote:hard dog er jo ikke ett bur....
Nei, poenget mitt var at hvis folk får godkjent bur i bilen, så må vel vi for svarte få en veltebøyle.
Det latterlige er jo at den øker sikkerheten no vanvittig, og så skal vi ikke få godkjent det på en kontroll som kontrollerer sikkerheten på bilen..
Er vel helt slutt på å få godkjent både bur og halvbur, til gatebruk. :cry:
Sikt deg inn på statens vegvesen sider, og regelverk.

Veltebøyle på cabriolet kan du argumentere på, henvis til sikring ved rundkast.
Kommer nytt regelverk for cabrio etterhvert.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Håper inderlig det. hadde planlagt å sette på i hvert fall en roadsterbøyle på min, nettopp for sikkerheten sin skyld. Men de omgår vel dette..?
Rollbar ser unektelig fetere ut though :D
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kjakan wrote:Fin oversikt, Vegard.
Erik anbefalte meg fjører med hardhet 350-250, men er det mulig å oppdrive med TUV-papirer?
Jeg driver å kikker litt på nye fjører jeg også :roll:
Jeg skal til MX5 Owners Club National Rally (Mallory Park Racing Circuit in Leicestershire) nå på lørdag.
Da skal jeg forhøre meg med "folket".
Jeg regner med å møte Phil Dixon i Performance 5 og forhøre meg litt omkring SportDrive coilovers som de har klare nå.
http://www.performance5.com/handling_suspension.asp
De kan levere et knippe med forskjellige fjører til SportDrive og Tüv godkjenning er også et tema i England.
Jeg lover å si fra hvis jeg finner ut noe "lurt" :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

De ser jo bra ut de Colioversen til Performance5 da.

Men hvor mye senker de? Er det et intervall?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Performance5 har vel ikke coilovers?

Synes de så ut som vanlige dempere med fjærer jeg.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Vel, alt til Mx-5 er vel i prinsippet coilovers mtp. utformingen.

Men jeg mente at Rudolf sa at disse var høydejusterbare, men ved nærmere ettersyn så er det kanskje ikke tilfelle.

Hmmm... men spørsmålet blir fremdeles:

Hvor mye senker de?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

steine blind? se på bilda på linken te rudolf og du ser tydelig gjengene på dempern...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Det er høyde justerbare ja, står jo nevnt flere ganger i tillegg til bilda.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Jeg hadde nok vurdert noe som er utprøvd, og ikke noe nytt ukjent og uprøvd.

Hadde faktisk vurdert Driftworks sine coilovers (om de får tuv etterhvert).
Er forsåvidt spennende å se om Perf5 får tuv på sine også, siden det koster rimelig mye å gjøre.

Performance5 er nok i samme klasse som FM fjærer med Kyb AGX.
Omtrent samme springrates, bare høydejusterbart, som for 99% her inne er totalt unødvendig :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Jeg heller litt mot H&R fjærer med KYB AGX eller Tociko dempere. Har noen synspunkter, så kom med de :) Ang. rollbar har jeg ringt biltilsynet ved teknisk avdeling i dag, og det er ingen paragraf som verken forbyr eller tillater en sånn type bøyle, de må rett og slett se det live og bedømme. Jeg skal hvertfall argumentere sterkt for behov for rollbar i cab..
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

MxMats wrote:Jeg heller litt mot H&R fjærer med KYB AGX eller Tociko dempere. Har noen synspunkter, så kom med de :) Ang. rollbar har jeg ringt statens vegvesen ved teknisk avdeling i dag, og det er ingen paragraf som verken forbyr eller tillater en sånn type bøyle, de må rett og slett se det live og bedømme. Jeg skal hvertfall argumentere sterkt for behov for rollbar i cab..
Er liten tvil om det.
En på jobb spurte meg hva som egentlig tok støyten om man snurrer med MX'en..
Svaret mitt:
Jeg vet ikke, huet?

Skal de forby rollbar i den, så får de begynne med hjelmpåbud, for jeg føler meg -ikke- trygg.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Problemet med rollbaren er vel som det sies faren for å slå hodet i den med forbehold om hvor den står, det er ingen som kjører på bane med bur uten hjelm, så det kan ikke sammenlignes trygghetsmessig uansett.

Når det er sagt så har jeg sett bilder hvor en stylebar tok støten og hodet ikke gjorde det, bare de ikke er for høye og vinkles riktig så kan de gjøre nok nytte. Når det er sagt så er vel sjangsen for å rulle en MX-5 litt lignende lottosjangsen.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

biXen wrote:Problemet med rollbaren er vel som det sies faren for å slå hodet i den med forbehold om hvor den står, det er ingen som kjører på bane med bur uten hjelm, så det kan ikke sammenlignes trygghetsmessig uansett.

Når det er sagt så har jeg sett bilder hvor en stylebar tok støten og hodet ikke gjorde det, bare de ikke er for høye og vinkles riktig så kan de gjøre nok nytte. Når det er sagt så er vel sjangsen for å rulle en MX-5 litt lignende lottosjangsen.
I stabilitet ja, men på landeveiskjøring er det fort gjort om det bærer av veien. Du kan velte en Lambo om grøfta bare er dyp nok..
Men ja, dette er å rope litt høyt for en liten ting, og som sagt så er det jo ikke regler for det.

Det vi heller kan fokusere på her er at folk som HAR rollbar sier hvilke dem har, og om de ble godkjent.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply