Drenering,

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Fred93LE wrote:
friskus wrote:Tar opp denne tråden igjen jeg. merka i dag at d skvulper noe veldig fra kanalene mine, så tenkte jeg skulle sjekke her ang drenering. Men så har jeg da sideskjørt som jeg tror går under og står i veien slik at jeg ikke får drenert.. hjelper ikke bare å stake opp i fra hatthylla da..? Og jeg får i tilegg vann inn der høytalerne skal stå i døra, så lurer på om noen vet hvor dette kan komme fra? Skal ikke normalt komme inn der mellom ruta på utsiden..?
Ta en kabel. f.eks en gammel pc strøm kabel og satt inn via dreningshullet bak/siden av nakkestøtten.. kommer kabelen ut kommer dreningen ut... om den stopper kan du jo prøve å høre hvor den treffer sideskjørtet og eventuelt bore et lite hull i den slik at det renner ut..

angående sidedørene er det vanlig at det renner vann inn da de som skal fjerne vannet fra dørene ofte er gamle og slitte: http://www.miata.net/garage/weatherstrip/index.html

Men det skal renne like greit ut igjen i bunn av døra. så skal ikke ta noe skadet. om det lagrer seg vann der må du sjekke dreneringshullene i dørene. I golfen min hadde noen tettet disse hullene med silikon (!) så døra var full av vann!

Jeg har dekt høytalerne med plast så de iallefall ikke får vann på seg.
Takker for tips. Men den linken til miata garage er vel for å slippe å få vann inn i cupèen...? Jeg får ikke vann inn der, kun inne i døra..
Jeg tenkte også å bare dekke til høytaler med plastikkpose eller noe, men oppdaget plutselig at det drøp fra høytaleren inne i cupèen. vannet hadde gått etter skruen og drøp derfra. Skruen hadde begynt å rusta allerede(høytalerne var kun montert i 2-3 uker).
Er det noen mulighet for at vannet har kommet inn i døren fra speilfestet? Det dekselet som er åver skruene mellom dør og speil er ganske løst, og skjønner ikke helt hvordan de skal festes..
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

friskus wrote:Tar opp denne tråden igjen jeg. merka i dag at d skvulper noe veldig fra kanalene mine, så tenkte jeg skulle sjekke her ang drenering. Men så har jeg da sideskjørt som jeg tror går under og står i veien slik at jeg ikke får drenert.. hjelper ikke bare å stake opp i fra hatthylla da..? Og jeg får i tilegg vann inn der høytalerne skal stå i døra, så lurer på om noen vet hvor dette kan komme fra? Skal ikke normalt komme inn der mellom ruta på utsiden..?
Image

Som Cartman linket til, så er det altså disse dreneringshullene som er gått tette hvis du opplever skvulping i "døra" Det er da antakelig ikke i døra det er vann, men i kanalen under døra. Hvis du har sideskjørter som dekker over disse dreneringshullene så tyder det på at skjørtene dine er produsert av amatører. :|
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hvis det faktisk er i døra det er vann, så kan det være vinduslistene dine er klare for utskifting. Hvis de begynner å bli morkne så slipper vannet gjennom, mellom gummilista og sidevinduene dine.
Mx5parts har slike:
http://miata.net/garage/tsb/images/sb034_94_1.gif

Uansett så skal vann som kommer inn i døra, renne rett ut igjen gjennom dreneringshull i bunn.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

mojo-91 wrote:Hvis det faktisk er i døra det er vann, så kan det være vinduslistene dine er klare for utskifting. Hvis de begynner å bli morkne så slipper vannet gjennom, mellom gummilista og sidevinduene dine.
Mx5parts har slike:
http://miata.net/garage/tsb/images/sb034_94_1.gif

Uansett så skal vann som kommer inn i døra, renne rett ut igjen gjennom dreneringshull i bunn.
Den linken var vel litt feil..
Men jeg har både vann i kanalene og fuktighet i døra. Altså jeg kjenner at det har vært vann der, men tror dreneringa der funker greit. Problemet er bare at høytalerne blir våte, så jeg må finne en patent + kjøpe nye lister til vinduet..
Får bare vente til været blir bra så jeg kan få staket opp og laget no hull under så vannet kommer ut.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

gikk litt fort det der...
Her er ihvertfall riktig link:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/414
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Da var finværet kommet og jeg har vært ute å sjekket dreneringen. Etter sjekken har jeg en god og en dårlig nyhet. Den gode er at sideskjørtene ikke går over der dreneringen er. Den dårlige er at jeg ikke finner noe som helst spor etter dreneringshull, verken foran eller bak på fører siden. På passasjersiden ser jeg to hull bak, der den ene er så tett at jeg ikke får åpnet den.. Og foran er det heller ikke spor etter noe som helst hull.. MERKELIG. Skal se å få tatt noen bilder etterpå så dere kan se..
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Bare en dreneringskanal, altså....hm, ikke bra.
Høres ut som bilen din har blitt tuklet med :|
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Mario
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 29 Dec 2007, 19:32
Location: oppegård
Status: Offline

Post by Mario »

dagen lille tips :) har du fått sett over dreneringene mine. var tette på den ene siden og var godt og få lettet litt på trykket.

ang dreneringen fra hattehylla har jeg gjort en interressant oppdagelse. jeg skulle stake opp disse, men det butta. Jeg prøvde strømledninger av div kvadrat men traff noe hardt :) etter litt maktbruk fikk jeg ut (ned fra under bilen) og fant ut at det sitter et lite fjærbelastet spjell inne i disse rørene. Det skal da bikke nedover av vekten av vannet og hindre dritt fra og komme opp. Sier selv vel selv at denne mekanismen er skjør for blader sand osv. min plan er og fjerne denne inne i røret og legge på en liten leppe i enden av røret (under bilen) så det ikke kan sprute ting dirrekte opp. planen med dette er at det skal mye mer til for at det blir tett i disse derneringene igjen og man slipper vann på hattehylle, gulv, bagasje og alle andre steder man ikke vil ha det.
life in the fastlane
medlem 678
01 NBFL sport
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Post by Agility »

Hmm... bilen har stått ute i regnet hele dagen uttafor jobben, den var tørr da jeg parkerte, men etter å ha lest litt her var jeg ute og sjekket.
Det var fuktig på teppet i hattehylla på ytterst ¨på begge sider helt fremst ved kalesjen, litt mere oppover/bakover på høyre siden. Da er det vel bare å plukke frahverandre og stake opp dreneringa.... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Post by tor340 »

Jeg har fjærnet flapsene inni dreneringsrøret og vannet renner mye lettere ut. Disse trenger ikke å være der hvis man staker/renser rørene av og til. Sveise tråd med en fillebit i enden sprayet med WD40 fungerer.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Post by Agility »

Det var rimelig høy vannstand når jeg løfta opp teppet ja :shock:
Lampettledning fungerte som stakeverktøy, flisa den litt opp i ene enden, og stakk den gjennom mange ganger. Må være leeeeeenge siden det der ble gjort sist på den bilen...., nå kan det bare regne !!!!!!!! 8)
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Hehe.. Når jeg staka opp dreneringa på bilen min fant jeg amerikanske mynter, så det hadde ikke blitt gjort siden...gud veit når... om i det hele tatt.. :lol:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Drenering,

Post by R.S »

Plages med skvulping i knalene..... men har liggi under å sett fler ganger men finner ingen hull å "stake" opp(uten om de bak i hattehylla/nakkeputene). kunne noen lagt ut et "ekte" bilde som vise hvor dem er? kan jeg stake fra lista over front-ruta og ned?
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Drenering,

Post by Hayaku »

Du har en slik på hver side bak, rett forran hjulet. Mine var potte tette og sørget for en del skvalping. Kom ut iallefall et par liter illeluktende vann når jeg fikk staket opp.
Image

Og hullene i kanalene ligger liksom i "falsen" nesten helt bak. Skal være forran og(?)
Jeg har i likhet med andre her ikke funnet huller på førersiden. Må nok frem med en drill snart for å være på den sikre siden :?
Image

(Forøvrig stjelt bildene hemningsløst på verdensveven)
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Drenering,

Post by Kolbotn »

Det skal være sånne hull både foran og bak på begge sider, men noen ganger er de dessverre jekka igjen for eksempel.... Bare å leite litt hardere... Det er såvidt hull, en tynn skruttekker eller en syl bør funke, det gjorde det hos meg iallefall:)
Post Reply