Kjøling av motor!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Kjøling av motor!

Post by Henning_91BRG »

Har hatt problemer med at kjølevifta til motoren tar kvelden etterhvert på min MX5. Bilen har nå gått ca. 150.000 km+. Det som skjer er at børstene til elektromotoren blir utslitt og dermed går ikke viften lenger. Skiftet for en tid siden den som satt på bilen orginalt og fikk tak i en brukt, men nå i helgen tok også den brukte jeg fikk tak i kvelden. Er det noen av dere andre som har vært borti dette problemet?? hvor har dere eventuellt fått tak i ny??

Da jeg hørte på Mazda skulle de ha noe sånt som 3000,- for den motoren!!! Det er jo veldig drøyt da så må prøve å finne et alternativ...fant ikke denne delen hos MX5parts heller.....Noen som kan hjelpe??
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Kjøling av motor!

Post by Vidar »

147 pund hos sftmx5parts
Henning_91BRG wrote:Har hatt problemer med at kjølevifta til motoren tar kvelden etterhvert på min MX5. Bilen har nå gått ca. 150.000 km+. Det som skjer er at børstene til elektromotoren blir utslitt og dermed går ikke viften lenger. Skiftet for en tid siden den som satt på bilen orginalt og fikk tak i en brukt, men nå i helgen tok også den brukte jeg fikk tak i kvelden. Er det noen av dere andre som har vært borti dette problemet?? hvor har dere eventuellt fått tak i ny??

Da jeg hørte på Mazda skulle de ha noe sånt som 3000,- for den motoren!!! Det er jo veldig drøyt da så må prøve å finne et alternativ...fant ikke denne delen hos MX5parts heller.....Noen som kan hjelpe??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Kjøling av motor!

Post by KnutH »

Henning_91BRG wrote:Har hatt problemer med at kjølevifta til motoren tar kvelden etterhvert på min MX5. Bilen har nå gått ca. 150.000 km+. Det som skjer er at børstene til elektromotoren blir utslitt og dermed går ikke viften lenger. Skiftet for en tid siden den som satt på bilen orginalt og fikk tak i en brukt, men nå i helgen tok også den brukte jeg fikk tak i kvelden. Er det noen av dere andre som har vært borti dette problemet?? hvor har dere eventuellt fått tak i ny??

Da jeg hørte på Mazda skulle de ha noe sånt som 3000,- for den motoren!!! Det er jo veldig drøyt da så må prøve å finne et alternativ...fant ikke denne delen hos MX5parts heller.....Noen som kan hjelpe??
Har du skiltet montert i luftinntaket? Vifta mi starter omtrent aldri, med mindre jeg står helt stille eller det er steike varmt...
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Kjøling av motor!

Post by Vidar »

Hva med å bytte børstene. Skulle vel komme på under 100 lappen ??
Henning_91BRG wrote:Har hatt problemer med at kjølevifta til motoren tar kvelden etterhvert på min MX5. Bilen har nå gått ca. 150.000 km+. Det som skjer er at børstene til elektromotoren blir utslitt og dermed går ikke viften lenger. Skiftet for en tid siden den som satt på bilen orginalt og fikk tak i en brukt, men nå i helgen tok også den brukte jeg fikk tak i kvelden. Er det noen av dere andre som har vært borti dette problemet?? hvor har dere eventuellt fått tak i ny??

Da jeg hørte på Mazda skulle de ha noe sånt som 3000,- for den motoren!!! Det er jo veldig drøyt da så må prøve å finne et alternativ...fant ikke denne delen hos MX5parts heller.....Noen som kan hjelpe??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Jeg har ettermonert et konisk KN-filter på min bil og etter dette så tror jeg bilen blir varmere enn med den orginale luftfilterboksen. Dette har muligens gjort at vifta går mye oftere enn normalt og dermed går den elektriske motoren fort i stykker. Noe å tenke på dersom man tenker på å kjøpe konisk KN-filter kanskje...Det koniske filteret blir liggende altfor tett inntil grenrøret og vil nok heller gi en redusert HK effekt i forhold til med den orginale luftfilterboksen. Jeg vurdere nå heller å skifte tilbake til den orginale såfremt jeg ikke finner noen god løsning på omplassering av mitt koniske KN-filteret. Håper å få noen gode løsninger i den andre diskusjonen som pågår her på siden angående dette.

Joda jeg tenkte først på å skfite børster, men det er ikke så lett å få tak i børster til denne motoren siden den egentlig er lukket og ikke er beregnet for reparasjon. Jeg var rundt på et par elektromotor service shapper her i Trondheim igår men de kunne ikke hjelpe meg. Så jeg åpnet motoren selv og blåste den ren med trykkluft for å få bort alt støv inni den fra børstene mest sannsynlig. Da jeg fikk åpnet den viste det seg også at børstene var langt fra utslitt men det var mest sannsynlig støv som hadde satt seg i føringen til børsten og gjort at børsten ikke ble lenger ble dyttet inntil rotoren og det forklarer jo hvorfor motoren ikke gikk. Monterte den sammen igjen å nå fungerer den greit igjen heldigvis :lol: Denne motoren er jo veldig dyr å kjøpe ny selv om du bestiller den fra utlandet syntes jeg....
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

prøv å logg deg inn på
www.mazdarecycling.com

har ikke brukt de selv, men de har kjempelager av brukte deler
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Kjøling av motor!

Post by KnutH »

KnutH wrote:
Har du skiltet montert i luftinntaket? Vifta mi starter omtrent aldri, med mindre jeg står helt stille eller det er steike varmt...
...Og jeg har også K&N-filter plassert like idiotisk. Skal banke til ei rustfriplate til varmeskjold, og så legge opp slangen som følger med kittet ned til luftinntaket. Problemet er at jeg må flytte påfullingsrøret til spylervæsketanken først, det står i hullet jeg må trekke luftslangen gjennom. :(
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Har nå kjørt litt i snøføyka i helgen og fått konstatert at kjøleviften min igjen virker etter min egen reperasjon. Det eneste jeg gjorde var å skru ut vifta og åpne motoren. Dette gjøres ved å bare vippe av lokket bak på motoen med en stor skrutrekker. Deretter blåste jeg motoren ren med trykkluft og sjekka at børstene gikk fritt i føringen så de kom inntil den roterende kransen. Satte den sammen igjen og nå fungerer den kjempefint igjen!! Så det er jo et tips til andre dersom motoren begynner å bli litt het.....mye billigere enn å skulle kjøpe ny ialfall!!

Jeg har førvrig brukt den slangen som fulgte med KN-filteret for å oppnå bedre kjøling. Men tror ikke denne hjelper så mye....Har ikke flyttet vindusspylervæske beholderen men bare lagt slangen over og ned med åpningen stikkende rett fram i haikjeften. Den blir litt oval når du har ned panseret men det går greit. Tenkte også først på å flytte vindusspylervæske beholderen men fant ut at dette ville bli et ganske så håpløst arbeid siden du da må finne nye lengre slanger og trekke opp igjen disse på kryss og tvers.
Post Reply