Billig MX-5?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Lundinho
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2009, 23:21
Location: Larvik
Status: Offline

Post by Lundinho »

Takk. :)

Skal få oppklart i dette. Er det mulig å se etter spor av at det er en Miata? Servicehefte, dørlister eller noe litt åpenbart?

Hvordan sjekke at den ikke har gått så langt? Føltes jo kjempefin å kjøre og den er tross alt et år yngre enn meg. Da sammenligner jeg mest med den Starlet'en jeg stort sett har lånt av foreldrene mine. 97 modell med 90 000km og uten servo.

Den største bekymringen er egentlig sikkerheten. Er vel hverken airbags eller ABS- system på NA- modellene.

Om lakkjobben; Tja, ser bra ut. Dog ser det ut som litt dårlig grunnarbeid rett bak antennen. Litt sånn flassete eller hvordan jeg skal beskrive det.

Har ikke understellsnummeret men skal finne det ut.
Manchester United.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Lundinho wrote:Takk. :)

Skal få oppklart i dette. Er det mulig å se etter spor av at det er en Miata? Servicehefte, dørlister eller noe litt åpenbart?

Hvordan sjekke at den ikke har gått så langt? Føltes jo kjempefin å kjøre og den er tross alt et år yngre enn meg. Da sammenligner jeg mest med den Starlet'en jeg stort sett har lånt av foreldrene mine. 97 modell med 90 000km og uten servo.

Den største bekymringen er egentlig sikkerheten. Er vel hverken airbags eller ABS- system på NA- modellene.

Om lakkjobben; Tja, ser bra ut. Dog ser det ut som litt dårlig grunnarbeid rett bak antennen. Litt sånn flassete eller hvordan jeg skal beskrive det.

Har ikke understellsnummeret men skal finne det ut.
Du har airbag i rattet ser jeg.
Det skal stå Miles på speedometeret hvis det er en Miata (USA modell).
ABS ble levert på mange Miata.
På dørstolpen står det en lapp (på hver side) om utstyr som ble levert med bilen og understellsnummer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Lundinho
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2009, 23:21
Location: Larvik
Status: Offline

Post by Lundinho »

Mener å huske at det sto km... Ganske sikker på at det ikke sto miles noen steder. Utenom mph på speedometeret såklart. Men dette er vel uansett lett for en som kan litt om bil å skifte ut om han er litt smart.

Satser på airbag og abs da. Bare mente å ha lest eller hørt at det ikke var airbags og abs. Er jo rimelig kjekt om en skulle komme i en situasjon. :wink:

Jo, link fra fifth gear (Youtube).
Manchester United.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Står det mph på speedometeret, den har aircondition(ifølge annonse) og airbag, så er nok sjangsene store for at dette en gang i tiden gikk under navnet Miata og kommer fra over-there.
Og ifølge bildene på annonsen så er mattene på gulvet i bilen med påskriften 'Miata', men disse mattene kan selfølgelig bare være tilfeldig at har den påskriften og ikke 'Mx-5'.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Er ikke dette samme bil?
Bilen hadde stått mye i garasje av naturlige årsaker...

viewtopic.php?t=10757
http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=17866997
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Blinklyset ser også ettermontert ut, europeere har jo det store runde vi kjenner til så godt :)
Synes det er litt høyt, men er jo ikke nærbilde akkurat

er det veltebøylen kjakan.. som er likt på disse?

om km er feil, er det vel mulig man har byttet hele saken, så det står km istedet nå..?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Lundinho
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2009, 23:21
Location: Larvik
Status: Offline

Post by Lundinho »

Kjakan wrote:Er ikke dette samme bil?
Bilen hadde stått mye i garasje av naturlige årsaker...

viewtopic.php?t=10757
http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=17866997
Dette så nesten mistenkelig likt ut ja. Selvom det jo faktisk er produsert mange like MX5'er selvsagt. Noen som husker noe som sto i annonsen?

Det mest interessante her er vel at det fort kan være 79000 miles. Det er jo mellom 120000-130000km. Det vil jo også forklare hvorfor den er nylakkert, har nytt Mazda- emblem og nb- speil.

Hvor mye tror dere jeg kan prute om det skulle vise seg å være miles? Avtalen nå er 48000,- inkl ny kalesje.
Manchester United.
Lundinho
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2009, 23:21
Location: Larvik
Status: Offline

Post by Lundinho »

Foresten... Det ser ikke ut som det er cruise kontroll på den skadede bilen... Ganske sikker på at det siste bildet viser at det ikke er Cruise kontroll og det var det garantert i bilen jeg testet.

EDIT: For på den så er det noe kys (?) bryter som her vist til høyre fra en annen bil.
Image

Den jeg testet mener jeg å huske Cruise kontroll til venstre og ingenting op bryteren til høyre.
Manchester United.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Lundinho wrote: Dette så nesten mistenkelig likt ut ja. Selvom det jo faktisk er produsert mange like MX5'er selvsagt. Noen som husker noe som sto i annonsen?
Det mest interessante her er vel at det fort kan være 79000 miles. Det er jo mellom 120000-130000km. Det vil jo også forklare hvorfor den er nylakkert, har nytt Mazda- emblem og nb- speil.
Hvor mye tror dere jeg kan prute om det skulle vise seg å være miles? Avtalen nå er 48000,- inkl ny kalesje.
Er litt for mange fellestrekk her til at det er tilfeldig. Bilen ble kjøpt ekstremt fort på finn, og det er typisk for wheeler-dealere som sitter og sjekker finn og autodb daglig.
Nylakkert, samme stag bak, byttet til uoriginal skiltplate og speil, ny kalesje, ca samme kmstand, uregistrert.
I den gamle annonsen ble det opplyst at bilen hadde vært på taket i skauen for mange år siden, og siden stått i garasje. Ble solgt i området Drammen-Vestfold.
Men, bilen er sikkert i god stand siden den har fått såpass med omsorg i ettertid. Og prisen er jo grei, så det er sikkert et bra kjøp.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Det er også samme klistermerke på venstre vindu og manglende askebeger i begge bilene.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Lundinho
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2009, 23:21
Location: Larvik
Status: Offline

Post by Lundinho »

Mange likhetstegn, men jeg sier igjen; Cruisekontroll var det ikke på denne skadede bilen. På bilen jeg testet var det cruise (orginal bryter). Det går vel fint ann å ettermontere men jeg tviler på at det har skjedd her egentlig, selvom nesten alt annet tilsier at dette kan være samme bil.
Manchester United.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

På NA er det 3 slike slot'er for brytere...
kan godt være CC, dimmebryter og blendelokk på begge bilene ;)

Dette fra min forrige..
Image
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Om det er den samme, så plikter de vel å fortelle eventuelle store skader bilen har hatt.

Spør de om det er samme bilen, er ikke verre en det.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Lundinho
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2009, 23:21
Location: Larvik
Status: Offline

Post by Lundinho »

Under kontrakten så må du nevne det ja.

Altså det værste om det er samme bil er jo at den er kolisjonsskadet uten at selger har opplyst det samt at han har bommet med kilometer/miles.

Om det stemmer så burde det vel være greit å slå av ca 10 000,-?
Manchester United.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Lundinho wrote:Mange likhetstegn, men jeg sier igjen; Cruisekontroll var det ikke på denne skadede bilen. På bilen jeg testet var det cruise (orginal bryter). Det går vel fint ann å ettermontere men jeg tviler på at det har skjedd her egentlig, selvom nesten alt annet tilsier at dette kan være samme bil.
Hvordan kan du si at det ikke er cruisekontroll på den skadde bilen ?
Bildet viser ikke mer en to av de tre bryterene som er til venstre for rattet.
Mye tyder på at bryteren som ikke vises på bildet, er til cruisecontrollen.
Image
Mye tyder på at dette er samme bilen.
Jeg ville sterkt vurdere å heve kjøpet hvis jeg var deg.
Denne bilen har vært vrak.
Ville ihvertfall sjekket alle skadestedene at det ikke er gjort noen lettvinte reparasjoner.
Image
Hvis du har kjøpt av en som ikke har opplyst om skade og/eller km-miles, så er det direkte bedrageri.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply