Ang. ledervalget ved årsmøtet 2009

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Ang. ledervalget ved årsmøtet 2009

Post by Bocken »

Ang. ledervalget ved årsmøtet 2009.

Det er fremkommet en del påstander om uregelmessigheter i forbindelse med valg av ny leder under årsmøtet 2009, som valgkomitéen ønsker å besvare.

1) Det er klaget på at årsmøtet ble lagt til Gaustablikk i forbindelse med jubileumsturen, og ikke til Oslo.

Årsmøtet ble bevisst lagt til Gaustablikk siden styret mente at dette var anledningen flest medlemmer ville være samlet, ikke bare Oslomedlemmer, men også fra andre deler av landet. Dette viste seg også å stemme, oppmøtet i år var rekordmessig, mer enn 40 deltakere, selv i forhold til årsmøtene på Frognerseteren de siste to årene. Tidligere har det hent at styret har vært i flertall på årsmøter avholdt i mars i Oslo.

2) Det er poengtert at årsmøtet ble flyttet fra søndag 28/6 kl 1000 til lørdag 27/6 kl 1730.

Flyttingen av årsmøtet til lørdag var etter anmodning fra trønderne på turen, som gjerne ville starte hjemreisen til Trondheim tidlig. (ca 12 - 13 timers kjøring.

Styret aksepterte dette under forutsetning av at årsmøtet godkjente flyttingen, og at ingen andre medlemmer møtte til årsmøte søndag kl 1000 som opprinnelig kungjort.

Begge disse kriteriene ble oppfylt, og Årsmøtet 2009 kan derfor anses som lovlig avholdt.

3) Det er klaget på at utfordrerkandidaten til ledervervet ble foreslått som benkeforslag på årsmøtet, og at forslaget ikke var meldt på forhånd. Påstand om kupping av årsmøtet ble fremsatt.

Det er helt normalt og legitimt å foreslå motkandidater til styreverv som benkeforslag. Valgkomitéens innstilling til styrekandidater var heller ikke kjent på forhånd. Det var derimot klart kungjort i innkallingen til årsmøtet at leder og styremedlem var på valg og skulle velges på årsmøtet 2009. Derfor må alle som har spesielle preferanser ang. styresammensetning sikre seg ved å stille på årsmøtet.

4) Det ble fremsatt påstand om at ikke alle deltakerne på årsmøtet hadde stemmerett.

Valgkomitéen har i ettertid kontrollert alle påmeldet til sommerturen mot medlemsregisteret. Det er bekreftet at samtlige biler som var representert på årsmøtet var eid / ble kjørt av et registrert medlem av klubben. ( I et par tilfeller var både fører og ledsager medlem.) Det er uten betydning at noe utestående kontingent først ble betalt på årsmøtet, så lenge vedkommende er registrert som gyldig medlem fra tidligere år.

I alt var det 42 stemmeberettigede medlemmer tilstede på årsmøtet. Det ble avgitt 40 stemmer under valget av leder. Valgkomitéen finner derfor ingen indikasjoner på at det er avgitt ugyldige stemmer ved valget.

Frode Nordtvedt fikk 21 stemmer, Vidar Fjæran fikk 19 stemmer.

At valgresultatet ble andeledes enn valgkomitéens innstilling og andeledes enn mange forventet, er helt legitimt og kan hverken klandres forslagsstiller eller den seirende kandidaten. Valgkomitéen finner ingen indikasjoner på at valgresultatet ikke er gyldig. Frode Nordtvedt er valgt til leder av klubben i perioden 2009 og 2010.

Valgkomitéen forventer at alle medlemmene lojalt stiller seg bak den nyvalgte lederen.


Geir Bossum og Truls Reinskou
Valgkomité Norsk MX-5 / Miata klubb
User avatar
Cavaletti
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 74
Location: Stabekk
Contact:
Status: Offline

Post by Cavaletti »

Dette var krystall klart, og sikkert lærerikt for enkelte.

Veldig bra Geir og Truls. Da går vi videre og samler oss rundt det
nye styret og ønsker de lykke til.
Og de er sikkert veldig glad for positive innspill om ønsker fra
medlemmene.
Det kom jo opp flere gode ideer under denne utvekslingen.

Hilsen
Tore
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

La meg bare si at det kom flere reaksjoner på turen ang. møtet enn det som kommer fram her på forumet,
og ingenting hadde med den nye lederen personlig å gjøre, om noen skulle tro det!

Det er kun måten det ble presentert på..
skal ikke nevne navnene, men er noe skuffet over at de reaksjonene man viste i helgen ikke har kommet fram i ettertid..
...men dette er vel lagt dødt nå.
Foreslår at det lages noen retningslinjer for dette, så det i fremtiden ikke oppstår lignende situasjoner..?

Så får jeg i mellomtiden lære meg å holde kjeft jeg også...

Espen
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Hadde vært greit at det ble lagt ut noe info fra dette møtet,
slik at vi som ikke hadde anledning til å møte, men fremdeles nysgjerrige nok til å bry oss hva som skjer, får noe oppdatering.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
Crawler
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 155
Joined: 01 Jun 2007, 02:00
Location: Sogn og Fjordane
Contact:
Status: Offline

Post by Crawler »

Kanskje litt off topic her men, var medlen i Alfa klubben før. De la medlemsmøter til Lærdal med stort hell.
"Kort" for alle, både trøndere, østlendinger og Vestlendinger.
Nordlendingene får som vanlig svi.

Kanon biltreff vennlig camping som huser ulike treff hvert år.

Kanskje et tips til neste gang.

Hadde vert hyggelig være med på jub. turen i år også, men når det ikke nytter melde seg inn i klubben er det ikke greit å få bli med. Etter 3 forsøk er jeg fortsatt ikke medlem så de som klager på "snyltere" på forumet kan igrunn holde kjeft.
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Post by jean-eric »

Ja, det er virkelig et stort prosjekt å bare melde seg inn i klubben.... :? Tror jeg har prøvd like mange ganger. Burde ikke være så vanskelig.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
User avatar
Crawler
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 155
Joined: 01 Jun 2007, 02:00
Location: Sogn og Fjordane
Contact:
Status: Offline

Post by Crawler »

og når man ikke er medlem får man heller ikke være med på tur. Kjipt.
User avatar
HegeCecilie
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 405
Joined: 14 Aug 2008, 13:33
Medlemsnummer: 745
Location: Nordkisa
Status: Offline

Post by HegeCecilie »

Helt enig, Espen - mange reaksjoner kom opp under møtet, så jeg mekker et lite innlegg jeg også.

Det jeg reagerte mest på var hvordan Rogaland møtte opp kvarter før møtet og "kuppa" hele skiten.

Først fikk de innvilga først 5000 kr i støtte, så 10 000 kr - Østlandet har ikke fått noe, men er klar over at dette er fordi vi ikke har søkt om det, noe som absolutt bør gjøres noe med.

For det andre så var det dette med ny lederkandidat som ble et sjokkmoment under valget - skjønner det er fullt lovlig, men likevel ganske spes at de ikke har sagt et pip om det til daværende ledelse før møtet. Må understreke at ny leder, etter førsteinntrykk, virker som en ok fyr. Men vi fra Østlandet hadde null forutsetning under avstemningen til å legge våre stemmer på han, da vi ikke ante hvem denne personen var før senere den kvelden, han ble presentert av en annen.

For det tredje så diskuterte vi på møtet samarbeid mellom avdelingene - at Rogaland arrangerer egne turer istedet for å joine Østlandet og MidtNorge - i fjor hadde de egen tur mens det var tur til Tr.heim bl.a. En deltaker sa at dette var fortid og at dette bør legges bak oss, men det var jo nettopp dette som skjedde senest helga dette årsmøtet ble holdt. Vi andre starta turen sammen torsdag, mens R kom lørdag formiddag og istedet for å delta i autoslalom som ble arrangert så dro de på rafting, og møtte da opp rett før møtet, dvs bekreftet at de heller vil være for seg selv. Ok, men inntrykket det gir er at det eneste denne avdelingen vil ha ut av å være med i Mx5-klubben sentralt er å dra penger ut av den. Det vekket endel reaksjoner på møtet. Misforstå meg rett - de jeg hilste på av rogalendingene var så klart hyggelige mennesker, men jeg mener at om avdelingene skal være såpass adskilt er det nesten bedre om de har egen klubb for seg selv og egen ledelse og regnskap. Eller??
| medl. #745 | 2001 Mx-5 1.8 Sport | NoConesLeft #03 |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvor finner jeg info om regnskapet i denne bedriften ?
Kjekt å se hva jeg som ikke deltar på turer betaler for bortsett fra å sende penger til Rogaland.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kjenner ikke ny leder eller andre av de fra Rog., og hadde ingenting å utsette på forrige leder som jeg har hatt en del med å gjøre, men det er liten tvil om at det har vært masse aktivitet og driv i Rogalandsavdelingen i det siste. Om ikke annet så blir vel dette ihvertfall en demonstrasjon om at det er viktig å møte opp hvis man vil bli "talt opp".

Den "sure stemningen" må nesten de som har vært på turen klare opp seg imellom så det skal jeg ikke blande meg inn i.

Til de som har meldt seg inn så er det noe så enkelt som et skjema som går til sekretær, han må så gi dere betalingsinfo eller dere spør om det. Det er ikke mer hokus pokus enn det, men det er jo sommer og ting tar sikkert litt tid.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Post by Anja »

Celia* wrote:Helt enig, Espen - mange reaksjoner kom opp under møtet, så jeg mekker et lite innlegg jeg også.

Det jeg reagerte mest på var hvordan Rogaland møtte opp kvarter før møtet og "kuppa" hele skiten.

Først fikk de innvilga først 5000 kr i støtte, så 10 000 kr - Østlandet har ikke fått noe, men er klar over at dette er fordi vi ikke har søkt om det, noe som absolutt bør gjøres noe med.

For det andre så var det dette med ny lederkandidat som ble et sjokkmoment under valget - skjønner det er fullt lovlig, men likevel ganske spes at de ikke har sagt et pip om det til daværende ledelse før møtet. Må understreke at ny leder, etter førsteinntrykk, virker som en ok fyr. Men vi fra Østlandet hadde null forutsetning under avstemningen til å legge våre stemmer på han, da vi ikke ante hvem denne personen var før senere den kvelden, han ble presentert av en annen.

For det tredje så diskuterte vi på møtet samarbeid mellom avdelingene - at Rogaland arrangerer egne turer istedet for å joine Østlandet og MidtNorge - i fjor hadde de egen tur mens det var tur til Tr.heim bl.a. En deltaker sa at dette var fortid og at dette bør legges bak oss, men det var jo nettopp dette som skjedde senest helga dette årsmøtet ble holdt. Vi andre starta turen sammen torsdag, mens R kom lørdag formiddag og istedet for å delta i autoslalom som ble arrangert så dro de på rafting, og møtte da opp rett før møtet, dvs bekreftet at de heller vil være for seg selv. Ok, men inntrykket det gir er at det eneste denne avdelingen vil ha ut av å være med i Mx5-klubben sentralt er å dra penger ut av den. Det vekket endel reaksjoner på møtet. Misforstå meg rett - de jeg hilste på av rogalendingene var så klart hyggelige mennesker, men jeg mener at om avdelingene skal være såpass adskilt er det nesten bedre om de har egen klubb for seg selv og egen ledelse og regnskap. Eller??
Jeg oppfatter dette på samme måte som Celia*. Det er jo interessant at Rogaland ikke er med i Vestlandet? Lokalgruppen på Østlandet samler folk fra minst 4 fylker!
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:Hvor finner jeg info om regnskapet i denne bedriften ?
Kjekt å se hva jeg som ikke deltar på turer betaler for bortsett fra å sende penger til Rogaland.
Dette skulle vel du allerede ha mottatt per mail? For litt siden, mener jeg å huske.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg finner kun regnskap for 2007 hvor det ble kjøpt refleksvester for 14000,- LOL
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

de vestene var vel "give aways" det året til oss?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:Jeg finner kun regnskap for 2007 hvor det ble kjøpt refleksvester for 14000,- LOL
Nå må du ikke mobbe! ;) Posten på giveaways ligger vel konstant på ~14K hvert år? Dvs. stashet som blir sendt ut med medlemskortet. I år var det nøkkelringer mm.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply