Medlemsmøte med Biltilsynet

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by Rudolf »

Medlemsmøte med Biltilsynet

Tema: Modifikasjoner og ombygging av MX5/Miata.

Jeg er i kontakt med Biltilsynet og har invitert dem til vårt første medlemsmøte i år.
Vi har mange spørsmål (vet jeg) og det gjelder å få de rette folka fra etaten til å stille.
Målet mitt er å få en representant fra Trafikkstasjon (Risløkka eller Jessheim) og en fra Ombyggingsgruppa i Akershus.

For å få et mest mulig fruktbart møte, trenger vi litt struktur og jeg jobber med en agenda som tar for seg de mest aktuelle spørsmålene
som pleier å dukke opp i forbindelse med modifikasjoner og ombygging av bilene våre.
Møtet skal ikke diskutere kjøretøyforskriften, den er en del av lovverket og blir ikke bestemt av Statens Vegvesen (de bare forvalter).

Av aktuelle områder som vi kan ta opp er:

Ombygging light:
- senking (hvor mye), senkefjærer (Tüv), støtdempere, coil-overs.
- felger, diameter, bredde, offset (i forhold til vognkort)
- hjulvinkler (hva er lov)
- eksos (uorginalt), støykrav (målemetoder).
- ratt (hva er lov), kollisjonspute (kan denne fjernes)
- lykter (plassering og styrke), blinklys, parklys, kjørelys, markeringslys, fjærn/nærlys (E-merking, Watt)

Ombygging large:
- veltebøyle (er det lov ?)
- Seter, setebelter
- bremser (kraftigere), balanse foran/bak
- motoreffekt (hvor mye kan denne endres), turbo, kompressor
- karosseriendringer, skjermbreddere, spoilere

Dette er bare noen stikkord som jeg kom på i farta.
Kom gjerne med innspill, men husk vi har bare et par timer til disposisjon.

Jeg er i kontakt med Veteranvognklubben i forbindelse med lån av deres klubblokaler på Frysja ved Teknisk Museum.
Datoer vi jobber med er onsdag 16/3 eller onsdag 23/3.

Så, plott inn i kalenderen og forbered gode spørsmål.
Jeg kommer tilbake med flere detaljer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by mussa »

Kjempebra! :D Lurer jo litt på ratt og snap off + en god del av det du skriver over.. (Snap off`n jeg har er jo TÜV og FIA-godkjent..)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by obi-one »

Flott initiativ!

1)
Kunne jo vært morro å fått generelt vurdert om en moderat kompressor som økte output fra de "nedtrimmede" 1,6l 90 HK NAene fra 1996 til 1999 var tillatt uten avgiftstillegg nå (10 års regelen) dersom man bare øker effekten til 133 HK, som vel bilen er teknisk godkjent for i norge (som 1,8 modell). Men med kompressor så blir det jo noen (hyggelige) endringer i dreiemoment også, som vel kanskje ikke uten videre er automatisk godkjent.... :wink:

Da basert på at NA 1,6 fra 1996 såvidt jeg vet har de store bremsene fra 1,8L, og slik sett er teknisk like 1,8L bilen som ble godkjent i norge med 133 HK (?)

2)
Eventuelt om tidligere 1,6 NAer kan være lovlige med "byttemotor" på 1,8 dersom man bytter til de "store bremsene".

Så kan jeg begynne å drømme om en snill OG lovlig coldside kompressor....... 8)

3)
Alternativt om det er OK å bytte kammer og bytte/mappe om ECU på en strupet 90 HK for å "restaurere" bilen tilbake til tildig NA output på 110 HK, ser jo på forumet at mange mener morroa starter over 6800 rpm :)

Vi får vel prøve å finne balansen mellom generelle problemstillinger som har interesse for flere og spesielle varianter som kan bli "saksbehandling" i møtet, så jeg synes temaene du allerede har notert er gode!
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by perri »

Supert
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
petterbw
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by petterbw »

gjerne finn et sted som er lett å komme til med kollektiv. jeg tar ikke sjansen på å kjøre :)

men kjempebra initiativ.
User avatar
gelerium
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 30 Aug 2010, 16:38
Medlemsnummer: 1017
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by gelerium »

Fantastisk forslag! Refferat fra dette vil det bli satt stor pris på!
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by GTX-Lars »

obi-one wrote:Flott initiativ!

1)
Kunne jo vært morro å fått generelt vurdert om en moderat kompressor som økte output fra de "nedtrimmede" 1,6l 90 HK NAene fra 1996 til 1999 var tillatt uten avgiftstillegg nå (10 års regelen) dersom man bare øker effekten til 133 HK, som vel bilen er teknisk godkjent for i norge (som 1,8 modell). Men med kompressor så blir det jo noen (hyggelige) endringer i dreiemoment også, som vel kanskje ikke uten videre er automatisk godkjent.... :wink:

Da basert på at NA 1,6 fra 1996 såvidt jeg vet har de store bremsene fra 1,8L, og slik sett er teknisk like 1,8L bilen som ble godkjent i norge med 133 HK (?)

2)
Eventuelt om tidligere 1,6 NAer kan være lovlige med "byttemotor" på 1,8 dersom man bytter til de "store bremsene".

Så kan jeg begynne å drømme om en snill OG lovlig coldside kompressor....... 8)

3)
Alternativt om det er OK å bytte kammer og bytte/mappe om ECU på en strupet 90 HK for å "restaurere" bilen tilbake til tildig NA output på 110 HK, ser jo på forumet at mange mener morroa starter over 6800 rpm :)

Vi får vel prøve å finne balansen mellom generelle problemstillinger som har interesse for flere og spesielle varianter som kan bli "saksbehandling" i møtet, så jeg synes temaene du allerede har notert er gode!
Burde vel igrunn være mulig å få godkjent 133hk x 14% = 151,62hk i alle NA'er?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by Rudolf »

obi-one wrote: ....
Vi får vel prøve å finne balansen mellom generelle problemstillinger som har interesse for flere og spesielle varianter som kan bli "saksbehandling" i møtet
Han jeg har snakket med er også opptatt av at vi ikke skal drive saksbehandling på møtet.

Målet med møtet må være å finne ut av hva som trenger godkjenning og hvordan man går frem.

Hvis vi skal gå inn på tekniske krav, så bør det være innen områder der det er mulig å gi retningslinjer.
F.eks. endring av understell (senking) og lys.

Jeg vil notere meg alle innspill.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Statens vegvesen

Post by mussa »

En greie til, retningslinjer for import av Miata`r kanskje? Eller generellt import av biler..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Statens vegvesen

Post by webizz »

Et _lite_ innspill her, eller kanskje noen kan svare uten "svar fra oven:" Hva er _lov_ å gjøre med en bil som er tatt inn på unntaksregelen? Hvor streng er denne regelen?
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Statens vegvesen

Post by biXen »

webizz wrote:Et _lite_ innspill her, eller kanskje noen kan svare uten "svar fra oven:" Hva er _lov_ å gjøre med en bil som er tatt inn på unntaksregelen? Hvor streng er denne regelen?
Det var nettopp en artikkel hvor noen var på besøk hos de som har mest med denne regelen å gjøre (Drammen muligens?). Jeg finner dessverre ikke linken i farten, men de tolket den strengt er konklusjonen. De nevnte at man ikke kan skifte felger en gang, så de har ikke tenkt til å fire på kravene her virker tydelig.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Statens vegvesen

Post by Vegard »

Bra tiltak, har ikke mulighet til å delta så håper det blir gjort et grundig referat.
biXen wrote:
webizz wrote:Et _lite_ innspill her, eller kanskje noen kan svare uten "svar fra oven:" Hva er _lov_ å gjøre med en bil som er tatt inn på unntaksregelen? Hvor streng er denne regelen?
Det var nettopp en artikkel hvor noen var på besøk hos de som har mest med denne regelen å gjøre (Drammen muligens?). Jeg finner dessverre ikke linken i farten, men de tolket den strengt er konklusjonen. De nevnte at man ikke kan skifte felger en gang, så de har ikke tenkt til å fire på kravene her virker tydelig.
Akkurat dette område har nok amcar klubben stor kompetanse, de har vel jobbet lenge rundt tolking av denne. Mulig der du fant artikkel.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by obi-one »

Det er iallefall en artikkel om unntaksregelen på et bra bilforum her som ikke er amcar:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=8710
Grenser ut mot off topic nå kanskje, men kan eventuelt ta det som en del av bakgrunnsarbeidet før møtet med tilsynet.

Helt enig med Erik i at vi sikter mot å holde generelle diskusjoner, men det kan jo være greit å være konkret også, bare man velger noen eksempler som mange erfaringsmessig er opptatt av. 8)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by Vidar »

Kjempe bra tiltak og jeg håper det kommer noe konstruktivt ut av møtet, men håper ikke han tar 14 kr/min ;) .
En kveld på dette temaet er nesten litt lite.

Mange bra tema, men ting jeg ville tatt opp er :

Hva og hvordan (om det er mulig) godkjenner man en trimmet bil. Hvor mange hester kan vi få godkjent.

Er det mulig å få godkjent datasprut. Dvs uorigianl motorstyring. Trenger det godkjenning ?

Er det mulig å få godkjent senkesett uten TÜF godkjenning. Tenker da på FM senkesettet.

Er det mulig å få godkjent bremser uten TÜF godkjenning. Feks Goodwinkittet med Wilwood calipre og større skiver bak (der det brukes AM braketter for å få kalipperen lengre ut).
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Medlemsmøte med Biltilsynet

Post by _mx5_Rune_ »

Kanonbra ide, tror det er lurt å spille på lag med biltilsynet og vise at man er interessert å holde seg innenfor regelverket. Det er jo ingen av oss som har lyst å være "kriminell" bare fordi vi kjører en modifisert bil. Selv om 95% av alle modifikasjonene på min bil er skrevet inn i vognkort er det like spennende hver gang man blir stoppet i teknisk, men det har da gått bra alle gangene hittil.. :)

Hadde vært supert med et referat etter møtet.

Forresten, de reglene med ombygging av bil i Sverige, er dette en særsvensk sak eller er dette regler gjennom EU-direktiver? Det virker som om de har et mye mer fornuftig forhold til godkjenning av ombygde biler enn det vi har.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply