Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by inglar »

Auning wrote:Har nå 17"
8,5" fremme 225 dekk
9" bak 245 dekk
30mm spacere

ønsker å kjøpe nye felger, men fatter ikke dette felg greiene.

ønsker:
De skal være så lette som mulig.
18"
205-225 dekk (tenker da bredde på felg må ligge i dette området.
også vil jeg ha felgen lengs mulig ut fra bilen helst uten spacere.

noen som har peil på hvilket impress jeg bør ha?
Hvilke dekk må jeg ha. hvor store dekk er det plass til? 225/40/18?
forslag til konkret felg som passer beskrivelse?

har 1,8 sport

Først og fremst må jeg si at jeg syntes 18" blir for stort på NB. Men det er min mening.

ET/innpress er felgsenter possisjon i forhold til midten av felgens bredde (beste måten jeg kan forklare det uten bilde hehe). Original ET på Nb er 40 hvis jeg ikke husker helt feil. Med en ET på 30 vil felgen flyttes 10mm lenger ut. Men ET på 20 vil felgen flyttes 20mm lenger ut osv. Når det gjelder bredden på felgen vil forskjellen på en 9" og 10" være 12,7mm innvendig og utvendig. Hvis du da regner felgbredde og ET vil du for se hvor mye du flytter ny felg inn eller ut med tanke på klaring til skjerm, swaybar, støtdempere osv. Husk på å sjekke styreutslag da bredere felger som flyttes lenger ut kan gjøre at dekk subber borti skjerm, innerskjerm osv. Du burde også kjøre lik bredde rund baut på en bil som er så bra balansert vektmessig som MX-5. En Toyota MR2 burde ha bredere dekk bak da motor er bak som gir mer vekt bak.

Bare hold tingen rett i munnen når du sjekker klaringer og regner deg frem til hva du kan bruke av dekk og felg. 949 har 15X9 felger med ET36 som de kjører 275 brede dekk på så brede dekk er fullt mulig. (valsing og strekk på NA, kun valsing på NB. Kan subbe i dempere hvis du har tykke fjører).
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by _mx5_Rune_ »

Er disse Heroene valset/fjernet hjulbuen bak bredderne, eller er rett og slett disse bredderne limt rett på skjermen? Om de orginale skjermkantene ligger rett bak bredderne kan man ikke gå for lavere innpress enn en NB med orginale skjermer.

Er vanligvis ikke særlig glad i store felger på Mx5, men når det kommer til Hero så tror jeg nok jeg ville vurdert 18" jeg også. Prangende styling krever store felger med lavt innpress om man ønsker en helhetlig look.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Auning
500 RPM
500 RPM
Posts: 87
Joined: 18 Sep 2011, 10:45
Medlemsnummer: 969
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by Auning »

mener de bare er limt... men skal sjekke senere.
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
RunarE
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 21 Aug 2011, 13:58
Medlemsnummer: 979
Location: Bø i telemark
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by RunarE »

Hei. Har kjøpt meg et sett Toyo 888 av dr Holm. Noen som vet hvordan disse er i daglig bruk? Vått/tørt ol? Hvor lang tid går det før de er varme nok til å sitte godt, annet?
Steggen
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 17 Dec 2011, 23:16
Medlemsnummer: 963
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by Steggen »

hei jeg er på jakt etter nye felger etter som de gamle ser litt billig ut
så jeg har kommet over noen å ett av settene er på 17'' 9'' både framme å bak..
så jeg lurte på om det er noen som tror dette vil gå på min NA???
blir nok valsing av hjulbuer og skal ha litt strekk i dekkene på felgen..
er usikker på inn-press så det må jeg komme tilbake på...
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by Brett »

Da er banesesongen åpnet for sommeren ( sommer etter kalenderen, det haglet og regnet på Rudskogen i går).

Prøvde ny tyggegummi: Avon ZZR 195/50-15, Treadwear 20.

Sitter veldig bra i svingene. Må prøve litt mer oppbremsninger, syntes det begynte å "voble" litt, men det kunne ha med regnet å gjøre også.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by Lloyd »

Imponerende lav treadwear Brett. R888 har vel 100 i sammenligning, billige gatedekk 300 ish.

Hvordan forventes levetiden med disse på en MX? Eller er det en del av forsøket? :D

Bruker du dei dagligt, eller kun for bane/auroslalom?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by Brett »

Hvor lenge disse dekkene holder blir en del av forsøket.

De kommer bare til å brukes til banekjøring. (+ til/fra bane).

Logget 180km landevei og 50km på bane fredag, så får vi se.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by Brett »

530 km til på tyggegummien, innklusive 58 runder på Vålerbanen. Gir vanvittig bra feste!
Det er bare såvidt slotta skiver og yellowstuff klosser greier å provosere frem knirking i ABS´n.

Baksiden av medaljen er slitasjen :( , felgene så ut som de var invadert av svarte meitemark, og om dekkene holde én dag til på Rudskogen er vel det maks.
Kjapp hoderegning sier da at hver runde på Våler kostet noe sånt som 70-80kr i dekk.

Hadde vært morro å prøve dekkene på slalombanen...
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by DrHolm »

Treadwear på 20 er vanvittig lavt. BF-slicksa til Inglar har vel 40, og de er AutoX-spec.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by Brett »

Brett wrote:530 km til på tyggegummien, innklusive 58 runder på Vålerbanen. Gir vanvittig bra feste!
Det er bare såvidt slotta skiver og yellowstuff klosser greier å provosere frem knirking i ABS´n.

Baksiden av medaljen er slitasjen :( , felgene så ut som de var invadert av svarte meitemark, og om dekkene holde én dag til på Rudskogen er vel det maks.
Kjapp hoderegning sier da at hver runde på Våler kostet noe sånt som 70-80kr i dekk.

Hadde vært morro å prøve dekkene på slalombanen...
Sesong-oppsummering:
SS på Gardermoen: ny pers 1.08,7 (ned fra 1.10.1 clean, 1.09.4 med kjegletouch), jevnt på 1.09-1.10.
Godt feste i dobbel-unnamanøver (Elg-testen) hard brems+brå sving trykte innerkant av skjermen ned i dekket og høvlet skulder av dekket tett ned til corden.

Likevel holdt dekkene 50 runder til på Rudskogen også. Det var mer bane igjen på dekkene, men skuldrene var flisete cord, så siste NSK dag på Rudskogen gikk med daglig dekkene.

Tanker om neste sesong: enten AVON ZZR i hardere versjon, om det går å få tak i, evt R888 / A048.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by obi-one »

Mazda '94-'97 7-spoke, solid spokes 14x6 5,2kg felg (miata.net) + Michelin Nordic Alpin halvslitte Piggfrie Vinterdekk = Samlet 14,2 kg pr hjul
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by obi-one »

Etter solid vask av solid spokes på innsiden gikk vekten ned til 14,0 kilo... :)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by mussa »

Hehe.. Hadde du 200g skit i hver felg??
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Post by obi-one »

Oppløsning på badevekta er 200 gram, så det var vel et borderline case, men det var nok etpar millimeters tykt lag med støvoggrusgrøt i hver felg. :)
Post Reply