Turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Christian
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Turbo

Post by Christian »

Jeg har bestilt et greddy turbo kit hos import tuning (som jeg venter og venter på) og lurte litt på hvilke svakheter dette har som beskrevet i gammelt forum . Classic red skrev: hei har selv ett greddy kit,leste om det at manifoilen sprekker,tok derfor å kuttet m vinkelkutter på di tre stedene der skruene skal stå slik at den kunne bevege seg litt . har hatt dette på 7mdn nå å har ikke hatt noen form for problemer bortsett fra vanlige feil som at slanger løsner osv :) lykke til :) Hvor skal jeg kutte og hva er problemet.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Hei!

Årsaken til at de kutter i manifoilen er at turboen blir j'''ig varm.

Metallet utvider seg og sprekker på grunn av at det ikke er noe særlig ekspansjonsrom. Så da kutter man litt her og litt der og vips så er problemet bortimot eliminert. Jeg er litt ute og kjører når jeg sier at manifoilen kuttes mellom utblåsene på blokken, totalt 3 kutt, men stoler på at jeg vil bli korrigert av de som har gjort denne jobben.

Du vil sikkert få bedre svar av de som har et Greddy kit under huven allerede.

Lykke til og gi oss gjerne en rapport når du har fått prøvd sakene!
:wink:
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Har ikke gjort det selv men her er et bilde... :

http://www.15psi.com/manifold%20cuts.jpg

http://www.15psi.com/Greddy.htm
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

hei christian classic red her :lol:
har kuttet manifolden på 3 steder altså som vist på bildet over,har ikke kuttet rundt alle skrue festene men det holder med det andre :D
har heller ikke hatt no problemer med det at slangene hopper av etter at jeg vasket dem godt innvendig før jeg skrudde dem fast med ordentlige slangeklemmer 8)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Hei,
Hvor mye koster en slik turbo og er det greit å installere selv? :D
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

hei jeg bestilte fra powerhouseracing i usa å betalte rundt 11000 ferdig levert på døra :D
hvet også at flere norske firmaer selger for rundt 13-15000
jeg fikk hjelp av en nabo som hadde en samme bil med turbo som han hadde montert selv.
vi tok det sammen å brukte 2 dager på ca 3-4 timer dagen.
men det var ikke vanskelig så det skal nok gå greit.
hvis du bor i nærheten av porsgrunn eller no så er vi behjelpelige med montering da :)
hvis ikke så er det nok andre i forumet (klubben ) som kan hjelpe
Mvh classic red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Hei,
Takk for svar. Et par spørsmål til: Hvordan er driftsikkerheten, sliter det mye mer på motoren og hvor mye større effekt gir det?
Pelle
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

du burde bytte olje til litt tykkere en det jeg gjør nå (skal bytte snart men hvet enda ikke typen jeg skal ha)kjører nå mobil 1 å da får jeg litt ventil tikk når den står lenge på tomgang.det blir MYE varme under panseret så pass på å isolere feks gass vaieren .bremseveskebeholderen og alle ledninger som kan smelte med enten isolasjons matte eller bygge et slags skjold rundt turboen
er jo org 115 i min 1991 mx-5 å etter pappirene som fulgte med skal det være inærheten av 160.PS:holdt godt følge med en miata med kompressor å 178,9 hk :D :D :D
Steggen
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 17 Dec 2011, 23:16
Medlemsnummer: 963
Status: Offline

Re: Turbo

Post by Steggen »

Hei har ett spørsmål når det kommer til å bygge turbo.

Er det mye som må til f.e.s mapping å hvor stor eksos rør har dere etter turboen? downpipen og ut
Blir litt slapt med 115hk, når kompisene kjører rx7 med 313hk på hjula :)
Isolering av ting som ledninger å wire er jo en grei sak men er det noen vesentlige ting som bør gjøre ?

Torstensen :)
User avatar
Morten H
500 RPM
500 RPM
Posts: 68
Joined: 25 Sep 2012, 22:07
Medlemsnummer: 1042
Status: Offline

Re: Turbo

Post by Morten H »

Noen som selger Standar Varme skjold ?
Artigere å kjøre fort med Motorsvake biler en å kjøre sakte i Motorsterke ! :-)
User avatar
Morten H
500 RPM
500 RPM
Posts: 68
Joined: 25 Sep 2012, 22:07
Medlemsnummer: 1042
Status: Offline

Re:

Post by Morten H »

Ole BRG 91 wrote:Har ikke gjort det selv men her er et bilde... :

http://www.15psi.com/manifold%20cuts.jpg

http://www.15psi.com/Greddy.htm
Fikk ikke opp no Bilde ?
Artigere å kjøre fort med Motorsvake biler en å kjøre sakte i Motorsterke ! :-)
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Turbo

Post by 2re »

Morten H wrote:Noen som selger Standar Varme skjold ?
Mange... Autolink f.eks.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply