Lagre bil i 1,5 år?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Lagre bil i 1,5 år?

Post by Gabzh »

Har hatt min NA 1.6 stående på vinterlagring siden slutten av oktober. Står på en låve med grei temperatur og også tørt og fint. Men ser kanskje ut til at jeg ikke får så mye tid eller plass til den denne sommeren, så jeg vurderer å bare la den stå til neste sommer. Så det jeg lurer på er egentlig da om det er en dårlig idé å la den stå så lenge? Eller går det fint? Tenker da på motor mtp væsker og slikt, bensinens holdbarhet og sånne ting? Hva med hjula? Felgene tåler vel det hvis dekkene byttes ut etter lagring? Andre ting å tenke på?
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Lagre bil i 1,5 år?

Post by torbra »

Nei, det burde gå bra det. Ny olje og full bensintank, koble fra batteri og kanskje sette den på lecablokker el lignende? Da kan du jo ta av hjula og spare dekka. Og sett opp tre musefeller. Og dekke den til.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Lagre bil i 1,5 år?

Post by Gabzh »

Hmm, okei. Full tank fikk den før jeg satt den inn, olja er ikke byttet rett før men så ganske fin ut før jeg satt den inn. Byttes uansett med en gang den skal ut igjen. Batteri er koblet fra og dekkene skal byttes når den skal ut igjen så bryr meg ikke om de så lenge felgene holder seg. Da burde vel det meste være greit da? Lakken har sine skavanker og er ikke strøken så gjør meg ikke så mye om den blir litt støvete og slik. Den står lagret et stykke unna meg så har ikke direkte tilgang, derfor det eventuelt er litt tungvint å styre med sånne ting nå mens den uansett skal stå.
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Lagre bil i 1,5 år?

Post by MalaRF »

Jeg ville besøkt bilen i vår og sjekket tilstanden. Det med mus eller andre dyr kan jo være et problem med lagring i låve. Ikke greit om du finner at bilen har vært brukt som bolig for mus, fugler, katter osv når bilen skal hentes ut om 13 måneder. Batteriet ville jeg ha tatt med meg hjem og koblet til en vedlikeholdslader.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Lasses
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 17 Feb 2016, 17:40
Medlemsnummer: 1378
Location: Laksevåg, Bergen
Status: Offline

Re: Lagre bil i 1,5 år?

Post by Lasses »

Hvis du har mulighet kan du la motoren kjøres varm hver tredje måned, så slipper du kondens i motoren, tørre foringer/pakninger og mindre sannsynlighet for innvendig lekkasje i motor når du bruker bilen igjen :)
'16 2.0 meteor grey
Post Reply