Catch Can for dummies

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Catch Can for dummies

Post by MiataMike »

Jeg har prøvd å lese meg opp på hvordan en catch can skal monteres "korrekt" på en Mx-5. Når du søker, så er det mange som selger kit, men det finnes (minst) 4 forskjellige løsninger..

Alt. 1: https://5xracing.com/i-23993277-moroso- ... miata.html

Alt. 2: https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... =0&lang=EN#

Alt. 3: https://trackdogracing.com/ccan.aspx

Alt. 4: https://davefab.com/shop/mx5-miata-oil- ... l-1-6-1-8/

Bilde nr tre fra toppen her viser oppsettet til Davefab: http://forum.retro-rides.org/thread/206 ... rally-2018

Hvilket oppsett er "korrekt"? Er det kun en av de som er korrekt, eller kan flere benyttes? Avhenger det av om det er N/A eller boosted? Please enlighten me.

Og helt tilslutt vil jeg bare sitere Albert Einstein: "If you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself." :D
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by MiataMike »

Ingen andre som heller vet hvor det er mest gunstig å plassere catchtanken? (tenker da på inn/ut slanger, ikke selve plasseringen av tanken..)

Godt det ikke bare er meg da.. :roll:
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Rudolf »

Hei.

For å være helt ærlig..... (og det skal man jo være), så ser jeg ingen som helst vits i å montere catch tank.
Flere av de monteringsforslagene som er nevnt ovenfor vil være helt meningsløse.

Et av forslagene vil også ødelegge ECU-ens "luft-regnskap", siden luft til veivhusventilasjon vil gå utenom luftmengdemåler.
Det er kanskje derfor du ikke får så mange kreative forslag her.
Montering av Catch-can vil potensielt skape problemer og ha liten/ingen positiv effekt.

Den lille mengden med oljedamp som dannes i veivhuset, vil bli effektivt bli brent opp slik den opprinnelige konstruksjonen til Mazda er laget.
Mazda sine ingeniører har faktisk laget en god konstruksjon.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: 24 Jan 2019, 21:46 Den lille mengden med oljedamp som dannes i veivhuset, vil bli effektivt bli brent opp
Forbrenningen er mer effektiv uten den oljen.
Rudolf wrote: 24 Jan 2019, 21:46 Mazda sine ingeniører har faktisk laget en god konstruksjon.
Det er alltids rom for forbedringer.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by MiataMike »

Takker for svar Erik. Jeg setter pris på gjennomtenkte tilbakemeldinger. :) Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg skulle bestille en haug med andre deler, og tenkte ta med catch tank i samme slengen. Så oppdaget jeg at det var en del forskjellige plasseringer av de, og ble usikker på hva som var rett. Fant egentlig ut at med original bil så er det ikke såå viktig, så dropper det enn så lenge.. Mye annet moro jeg kan bruke penger på først! Men jeg får gjøre litt mer research selv, begynte å lese på miataturbo.net, men falt bare lenger og lenger nedi ormehullet jo mer jeg leste.. :roll: Ser ut som de lærde strides.. :P
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Til ditt opprinnelige spørsmål:

Det er bare ETT sted det er fornuftig å plassere en evt. Catch tank.
Det er mellom PCV-ventil (Positive Crankshaft Ventilation) og innsugsmanifold.

I innsugsmanifolden er det normalt et undertrykk (også når du har motor med overlading).
Undertrykket vil sørge for at damp fra veivhuset vil stige opp til rommet under ventildekselet, gå gjennom PCV-ventilen og inn i innsugsmanifolden.
Det er laget en slange-forbindelse mellom innsuget (etter luftmengdemåler) og en tut på førersiden av toppdekselet slik at det kommer til luft som kan brukes til ventileringen.

Se figur.
PCV.jpg
PCV.jpg (134.58 KiB) Viewed 10666 times

Hvis slangeforbindelsen mellom innsuget (etter LMM) og ventildekselet erstattes med en liten sexy luftfilterdings, så blir ikke den luften som blir sugd inn her med i ECU-ens beregninger (blir ikke målt av LMM).
Da blir det rot i "regnskapet" og bensinblandingen blir for mager (fare for detonasjon/tenningsbank).

Jeg mener at Catch tank er helt unødvendig.
Et godt bevis på det er å spørre folk som bruker det (og som ikke har oljelekkasje i stempelringer el.l) om hvor mye en slik catch tank fanger opp.
Da vil du høre at det er svært lite olje som blir samlet opp i en Catch-tank i en frisk motor.

Den lille mengden med oljedamp vil ikke ha noen målbar (eller følbar) negativ effekt på motorytelsen.
En Catch-tank introduserer flere komponenter som kan feile og som vil gi liten/ingen positiv effekt.
Mulig at det ser tøft ut, men unyttige komponeter er ikke noe tøft synes jeg.

Bruk heller pengene (og tiden) på ting som bedrer ytelsen som du selv er inne på.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Bubba »

Rudolf wrote: 25 Jan 2019, 22:11 Hvis slangeforbindelsen mellom innsuget (etter LMM) og ventildekselet erstattes med en liten sexy luftfilterdings, så blir ikke denn luften som blir sugd inn her med i ECU-ens beregninger (blir ikke målt av LMM).
Da blir det rot i "regnskapet" og bensinblandingen blir for mager (fare for detonasjon/tenningsbank).
...med mindre man har en standalone ECU og kjører uten LMM.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Rudolf »

Bubba wrote: 25 Jan 2019, 22:24 ...med mindre man har en standalone ECU og kjører uten LMM.
.... eller har satt inn EL-motor.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Oddi395 »

Jeg har nettopp kjøpt meg Catch Can fra Dave Fab. Ut fra det jeg leser har jeg alså kjøpt "katta i sekken", og bør vurdere å sende den tilbake når den ankommer?
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Rudolf »

Oddi395 wrote: 26 Jan 2019, 13:28 Jeg har nettopp kjøpt meg Catch Can fra Dave Fab. Ut fra det jeg leser har jeg alså kjøpt "katta i sekken", og bør vurdere å sende den tilbake når den ankommer?
Hvis du skal bruke den, må du montere den slik jeg viser i figuren ovenfor.
Husk at all luft må være med i regnskapet.
Da vil den ikke gjøre noe "skade" så lenge alt blir tett og du ikke får noen vakum-lekkasje.
Husk at systemet må være tett. selv ved 15-20mmHg vakum.

Så kan du kjøre 1000 km og fortelle oss hvor mye olje du har samlet opp.
Det hadde vært supert.

Du kan jo også fortelle oss om bilen går merkbart bedre.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Oddi395 »

Hei igjen
Jeg kan alltids være "forsøkskanin" :-) Har allerede koblet bort Canister som vist på denne videoen. Gjør det noe?

Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Stalfa »

Oddi395 wrote: 26 Jan 2019, 13:28 Jeg har nettopp kjøpt meg Catch Can fra Dave Fab.
Det blir aldri feil med deler fra DaveFab.
Det tilfører sexy-ness til motorrommet uansett.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Oddi395 »

Hei
Her er monteringsanvisningen fra DaveFab. Regner med at det er riktig?
Attachments
catch.doc
(262.23 KiB) Downloaded 440 times
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Rudolf »

Oddi395 wrote: 29 Jan 2019, 16:13 Hei
Her er monteringsanvisningen fra DaveFab. Regner med at det er riktig?
Den der var ikke til å bli mye klok av.
Jeg ser bare en meeeget dårlig figur uten noe tekst.

Figuren ser ikke lovende ut, da det ikke er noe som "driver" ventilasjonen.
Det trengs vakuum for å trekke damp ut fra toppdekselet.
Den løsningen som (jeg tror) vises på figuren vil ikke funke i det hele tatt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Post by Oddi395 »

Enig at tegningen var dårlig, men her kommer litt til:

1. Using the fasteners supplied secure the catch can to the mounting point originally used by the charcoal canister.
2. Remove the original hose between the PVC valve and the inlet manifold
3. Push the blanking cap (included) onto the barb on the inlet mannifold
4. Connect both the PVC and the barb on the other side of the cam cover to the catch can with the supplied hose.
5. Secure the hose with the springclips at either end.
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
Post Reply