NA 1.8 fusker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (mulig ikke løst likevel)

Post by miatajon »

Ja, tror jeg er inne på noe. MEN..

Igår gikk som sagt bilen helt fint etter jeg hadde rotet litt med ledningene samt stripset og festet de ekstra godt. Idag derimot da bilen var kald og jeg skulle på jobb gikk den elendig igjen..i alle fall til den var varm. Og da jeg var fremme på jobben og skulle parkere var tomgangen veldig rufsete igjen.

Da jeg skulle hjem gikk den elendig da den var kald, og så kom den seg da den var varm og gikk helt fint helt hjem. Så sto bilen 2-3timer før jeg skulle ut igjen. Da gikk bilen dårlig igjen..

Så oppsummert:
Gikk godt i går kveld
-Gikk dårlig når kald i morges. (Rufsete tomgang, hoppet og nølte ved pådrag)
-Gikk helt fint etter å ha blitt kjørt god og varm på motorvei, men så dårlig igjen da jeg var fremme. (Rufsete tomgang)
-Gikk dårlig i 5min etter å ha stått i 7,5 time,deretter helt fint.
-Gikk dårlig etter å ha stått i 2-3t.

Idag hjalp det ikke å fikle med ledninger/kontakter da den gikk dårlig.
Virker faktisk som at det var tilfeldig at ting funket fint i går etter fikling etter sensorbyttet.

Blir litt motløs her..
trodde jeg hadde funnet det nå, men ser ut som at den kan gå dårlig når kald , men også når den er god og varm.. Men er ikke noen fast regel..den kan plutselig finne på å fuske eller å gå helt fint uansett motortemp.

Er det en el.feil skulle vel ikke temperaturen ha så mye å si?

Kan neste trekk nå være plugger eller coil?
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (ikke løst likevel)

Post by miatajon »

Kjørte til jobb idag.. verre enn noensinne.
Gikk ikke rent noen gang.
Ved full gass gikk den fint, men med en gang jeg slapp opp på gassen fusket og hakket den mye.
Stoppet og prøvde å bevege på alt av ledninger flere ganger, men idag ville den bare ikke.
Hørtes ut som at den gikk på 3 sylindre på tomgang på 5-600 o/min..

Blir en spennende tur hjem igjen :roll:
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (mulig ikke løst likevel)

Post by obi-one »

....litt for langt å kjøre, men du skulle gjerne fått lånt mine gamle plugger for å utelukke dem.
Hvis det er ledningstrøbbel, så kan en ide være å kjøpe litt kontaktspray, og ta opp alle koblinger og spraye dem etter tur.....
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (mulig ikke løst likevel)

Post by Teejay187 »

Siden du er tilbake på start, og bilen går som den skal på full gass, så vil jeg anbefale å kanskje ta ut lambdasensor og rengjøre denne. Det er også gratis :)
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (ikke løst likevel)

Post by miatajon »

obi-one wrote:....litt for langt å kjøre, men du skulle gjerne fått lånt mine gamle plugger for å utelukke dem.
Hvis det er ledningstrøbbel, så kan en ide være å kjøpe litt kontaktspray, og ta opp alle koblinger og spraye dem etter tur.....
Litt langt ja unna ja.

Nye plugger er bestillt kun for å utelukke dem ja.
Fant ikke noen som hadde riktige NGK-plugger på lager i Bergen, så nye er på vei fra MX5-parts.

Dette med kontsaktsparay har jeg allerede gjort tidligere i prosessen. Alt er plugget fra, sprayet/renset og plugget sammen igjen.

Teejay187 wrote:Siden du er tilbake på start, og bilen går som den skal på full gass, så vil jeg anbefale å kanskje ta ut lambdasensor og rengjøre denne. Det er også gratis :)


Lambdasensor er ny for noen få tusen km siden ilag med komplett nytt eksosanlegg inkl.cat. Kan selvfølgelig ha sviktet, men tror den skal være ok

Har også:
-rengjort og gjennomgått elektriske koblinger
-Rengjort og sjekket jordingspunkter
-Gjennomgått og sjekket vacumslanger for lekkasje
-Byttet luftmassemåler
-Byttet pluggledninger
-Byttet temp-sensor til ECU
-Sjekket og stilt timing (var bra)
-Plugger er nesten nye NGK Iridium.
-Bensinfilter nesten nytt

Men prøver med nye plugger for å sjekke/utelukke, deretter må jeg vel bare prøve å få tak i en ny coil.
Og så må jeg vel kanskje begynne å se mer detaljert på hver enkelt ledning i ledningsnettet, men det er jo en PITA jobb :(
Er ikke elektriker, så har ikke stålkontroll på å måle meg frem til feile motstander og spenningsnivåer i ledningsnettet.

Etter dette sier vel internett og magefølese meg at det kan være:
-Bensinpumpe
-Dyser (som forøvrig har nye tettinger)
-Enkelte har hatt problemer med gåen spenningregulator i dynamoen som har ført til fusk..så muligens.....?
-?
-?

Men kan nesten ikke fortsette å kaste penger i bilen uten å egentlig vite hva som er gale.

Noen som har en coil til 1.8l så skrik ut..
Må forresten sjekke om det er 3 eller 4 pins kontakter jeg har da det finnes forskjellige versjoner vissnok.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (mulig ikke løst likevel)

Post by Rudolf »

Du har åpenbart kontaktproblemer!
Altså problemer i ledningsnettet.

Du fikser ikke det med å "rote litt rund", eller "stripse", eller bruke tape eller hårnåler eller binders :wink:

Nei, her må du finne den eksakte feilen.
Så må du reparere den, ordentlig.

Når du kjører en bil så vil ting flytte på seg hele tiden, enten pga vibrasjon og/eller temperatur variasjoner.
Da vil slike feil komme og gå.
Her MÅ du reparere.

Fortsett med det du var inne på.
La bilen gå på tomgang, mens du ROTER SKIKKELIG rundt i ledningene.
Ikke vær beskjeden, rot ordentlig, riv og røsk.....
.... helt inntil du merker forskjell på motorgangen.
DA er du på sporet.

Feilen kan ligge inni en kontakt (brudd eller dårlig kontakt), eller inni en ledning (jeg har vært borti det faktisk).
Hold på, ikke gi deg.

Når du har funnet et område som gir reaksjon på rotinga, så bøyer du på ledninger og kontakter inntil feilen er lokalisert.
Noen ganger trenger du å måle med multimeter for å få bekreftet feil i ledning eller kontakt.

Få med deg en kamerat, ofte lettere da.
Lykke til.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by miatajon »

Rudolf wrote:Du fikser ikke det med å "rote litt rund", eller "stripse", eller bruke tape eller hårnåler eller binders :wink:

Nei, her må du finne den eksakte feilen.
Så må du reparere den, ordentlig.
Er selvfølgelig veldig klar over at feilen ikke blir fikset bare ved å lokalisere den. Men hver gang jeg tror jeg kanskje har lokalisert den, så hjelper det ikke å "rote rundt" i det området lengre, og tilfeldig "roting" en annen plass eller med en annen komponent ser ut til å hjelpe. :roll:

Grunnen til at jeg stripset på plass ledningsnettet litt bedre var at noen av orginalfestene til ledningsnettet er knekket, så da er det bedre at ledningsnettet får henge litt bedre på plass for å unngå eventuell mer skade på det. :wink:
Ledningene ristes og flyttes selvfølgelig under kjøring, men det jeg ikke helt klarer å forstå her er at bilen kan gå helt fint, så parkerer jeg og neste gang jeg starter opp går den dårlig. Og motsatt..

Har heller aldri opplevd at jeg har kjørt og truffet en dump slik at bilen går bedre eller dårligere..virker mer som det er varme som påvirker isåfall ja.
Men det kjipe er at det er så ukonsekvent og periodisk. Jeg klarer ikke å finne noe mønster eller system i når den går bra og når den går dårlig.

Men gårsdagen:
På turen hjem fra jobb så gikk bilen fryktelig dårlig fra jeg startet den. (verre enn noen gang :shock: )
Ved mer enn 1/4 pådrag så kveltes den og "druknet". (uten at den noen gang kubber helt når dette skjer)
Slo av tenningen, startet opp..tomgang fin inntil pådrag igjen, og så gikk den dårlig igjen.
Måtte stoppe på første busslomme og "feilsøke" aka "rote" rundt i ledningsnettet i motorrommet. :wink:
Tomgangen lå på 4-500o/min og var fryktelig ujevn.
-Dro ut kontakten til MAF (fordi ingen andre ting hadde hjulpet) og der stabiliserte tomgangen seg på ca 1000 o/min. :shock:
-Prøvde å kjøre uten MAF tilkoblet, men da gikk bilen (selvfølgelig) veldig dårlig.
-Plugget deretter MAF til igjen, og der gikk bilen fint med MAF tilkoblet igjen. Kjørte deretter hjem uten at den hostet/harket/druknet/kveltes.
Men det føltes som om den hadde ujevn gange (konstant lugging) under 3000 o/min. :roll:

Maf er allerede skiftet, kontakten til den funker da bilen endrer karakter med den tilkoblet eller frakoblet, og jeg har prøvd akkurat det samme med tilkobling/frakobling før uten at bilen har blitt bedre av det. Kontakten er forøvrig renset med rensespray..

Så:
-Er MAF nr 2 gåen?
-Tilfeldigheter igjen?
-varme som påvirker og mine 5-10 min på busstoppet gjorde at "kontakt ble opprettet igjen en eller annen plass i ledningsnettet?
-driftstemperatur oppnådd og derfor fiks da sensor måler dette? (forklarer ikke hvorfor bilen noen ganger oppfører seg motsatt og går fint fra start men endrer seg når den blir varm..)

Skjønner egentlig bare mindre og mindre her.. :?: :?: :?:
Rudolf wrote:Lykke til.
Takk. Føler jeg trenger det nå :lol:

Kjørte firmabilen idag, så Balder får stå hjemme i garasjen og furte videre..
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by MX-Jon »

Kjenner du noen som har en bærbar bredbåndslambda ala denne?
https://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php
Evt kjøpe en som dette https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =124733967 men det blir litt mer kostnad og litt mer jobb.
Evt måle på bilens egen "smalbåndslambda"

Det vil ikke løse problemet men gi deg litt info om hvor feilen kan ligge.
Når du har jevn belastning på varm motor skal jo A/F ligge stødig på ca 14,7.
Hvis du finner ut at det gjør det er sensorer osv ok og problemet ligger sannsynligvis i tenningen.
Hvis du ikke har 14,7 er det noe som gjør at den får feil blanding og tenning kan kanskje strykes som feil.

tror jeg.....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by Teejay187 »

Kontakten til o2-sensor skal befinne seg bak/under coilpacken. Signalkabel skal være blå fram til kontakt, og du burde kunne se mellom 0-1V spenning på denne med bilen på tomgang. Usikker på om man kommer til med en probe i den kontakten, men absolutt verdt å sjekke. Alternativt sjekke o2-signalet på pluggen som går inn i ECU.

Se denne tråden for bilder :)

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=560005
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by Miatapowers »

Kjipt dette. Kan og vera ecu problem. Mulig en dårligt lodding. Verste feil å finne dette. Synd delemarkedet er så dårlig om dagene. Eg ville ha byttet ledningsnett og ecuen om det var lett å låne.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (mulig løst)

Post by Rudolf »

miatajon wrote:....
Men:
I forbindelse med at coilen var ute måtte jeg flytte ledningsnettet på baksiden av coil og innsug. Så da begynte jeg å fikle litt med disse ledningene igjen, og der plutselig gikk Balder helt reint igjen.
...
Jammen ?????

Hvis dette er skjedde, så har du jo funnet en feil i ledningsnettet!
Hvorfor begynne å skifte alle mulige komponenter da?

Du MÅ jo få fikset dette før du begynner å gjøre alt mulig annet.

Eller har jeg missforstått noe veldig :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Rudolf wrote:
miatajon wrote:....
Men:
I forbindelse med at coilen var ute måtte jeg flytte ledningsnettet på baksiden av coil og innsug. Så da begynte jeg å fikle litt med disse ledningene igjen, og der plutselig gikk Balder helt reint igjen.
...
Jammen ?????

Hvis dette er skjedde, så har du jo funnet en feil i ledningsnettet!
Hvorfor begynne å skifte alle mulige komponenter da?

Du MÅ jo få fikset dette før du begynner å gjøre alt mulig annet.

Eller har jeg missforstått noe veldig :roll:

Erik
Nei du har forsåvidt ikke missforstått noe.

Men bilen gikk også helt fint etter bytte av pluggledninger, rens av MAF, bytte av MAF, inn og utkobling av MAF.
Gjerne 1 dag eller 2 før den begynte å trøble seg igjen. Og den kan fint parkeres trøblete og startes fin igjen..og motsatt.

Tro meg når jeg har sier jeg har rykket og dradd og "fiklet" med ledningene rundt coil.
Men klarer verken å fremprovosere feilen eller rette den med å holde på der igjen..bortsett da fra den ene gangen som like gjerne kan være tilfeldig.
Er liksom det som er sakens kjerne her..jeg finner ikke feilen :(

For alt jeg vet kan en ledning/kobling i selve ECU være gåen, og da er det kjedelig å leite etter feil i motorrommet.
Men er og kjedelig å feilsøke på hver leder i motorrommet hvis det viser seg at det er en dårlig plugg i sylinder 3 liksom.

Er ikke så svart/hvitt,enkelt og rett frem dette..
Men i utganspunktet enig med teorien din om at ledningsnettet kan ha brudd :wink:
Jeg går på ferie til helgen, og skal da absolutt begynne å sjekke ledningsnettet leder for leder.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by miatajon »

MX-Jon wrote:Kjenner du noen som har en bærbar bredbåndslambda ala denne?
https://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php
Evt kjøpe en som dette https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =124733967 men det blir litt mer kostnad og litt mer jobb.
Evt måle på bilens egen "smalbåndslambda"

Det vil ikke løse problemet men gi deg litt info om hvor feilen kan ligge.
Når du har jevn belastning på varm motor skal jo A/F ligge stødig på ca 14,7.
Hvis du finner ut at det gjør det er sensorer osv ok og problemet ligger sannsynligvis i tenningen.
Hvis du ikke har 14,7 er det noe som gjør at den får feil blanding og tenning kan kanskje strykes som feil.

tror jeg.....
Godt forslag, og hadde ikke vært dumt dette.
Men kjenner ikke noen med slikt utstyr til låns..tror jeg.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by miatajon »

Teejay187 wrote:Kontakten til o2-sensor skal befinne seg bak/under coilpacken. Signalkabel skal være blå fram til kontakt, og du burde kunne se mellom 0-1V spenning på denne med bilen på tomgang. Usikker på om man kommer til med en probe i den kontakten, men absolutt verdt å sjekke. Alternativt sjekke o2-signalet på pluggen som går inn i ECU.

Se denne tråden for bilder :)

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=560005
Se der ja
Skal sjekke dette også når jeg skal sjekke resten ledningsnettet.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by miatajon »

Miatapowers wrote:Kjipt dette. Kan og vera ecu problem. Mulig en dårligt lodding. Verste feil å finne dette. Synd delemarkedet er så dårlig om dagene. Eg ville ha byttet ledningsnett og ecuen om det var lett å låne.
Ja dette er en lite grei feil å finne..
Satser på at feilen dukker opp når jeg får tid til grundigere feilsøking!
Skulle hatt et større MX5 miljø her på vestlandet med muligheter for delelån for å få utelukket diverse potensielle feilkilder ja..
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Post Reply