Innsugsventilen kiler seg fast

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Laiton »

Hei, jeg sliter med at ventilen på innsuget setter seg fast. Jeg har utelukket vaieren og det meste utvendig så det må være noe innvendig den setter seg i. Det skjer kun ved pådrag i hastighet, dvs hvis jeg gir gass når bilen står i ro går den tilbake uten problemer men ved fart over ca 50 km/t vil den sette seg litt på gløtt hvis turtallet har vært over ca 5000 rpm. Jeg tror dette skyldes rensing med feil middel så pakningen innvendig er delvis løs og flytter seg litt når mye luft passerer, men får ikke sjekket det før jeg har kjørt til tromsø på sommerferie.
Noen som har vært borti lignende? Greit å vite andre alternativer før jeg begynner å demontere. :)
Elise, MX-5 93
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Lloyd »

Jeg leser innsugsventil, men forstår gass spjeld.

Oppbyggingen er veldig enkel, og ville uansett prøvd og overhalt eller byttet vist det var noe kluss med leddet/svingpunktet/akslingen.

Men ut av nysjerrighet, hvilket produkt er blitt brukt?
Tetninger er ofte "petroliums resistente" rundt på motoren.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Laiton »

Gasspjeld stemmer, men kan ikke huske hva jeg brukte siden det er en stund siden. Mest sannsynlig isopropanol siden det var lett tilgjengelig. Har sett mye på andre forum om at man må være forsiktig med rensemiddel der, men aldri fått en god forklaring hvorfor. Får ta av delen seinere og undersøke nærmere. Tviler på at den setter seg grunnet akslingen eller lignende siden jeg ikke klarer å fremprovosere det når bilen står i ro.
Elise, MX-5 93
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Lloyd »

Tenker selv at vist du tror det er noe med pakningene rundt akslingen til spjeldet, så begynn der.

Men har du fått bekreftet at det er spjeldet som henger? (Sånt merker man vel fort på gasspedalen, og hvor langt tilbake den går)
Eller kan det være "falskluft" fra en annen ventil eller glipe?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Laiton »

Er helt sikker på at den henger ja, har sjekket det fysisk når det skjedde. Fungerer å lirke det fram og tilbake, men er vanskelig å presse på plass så virker som noe er i klem. Gasspedalen har litt dødgang også før jeg får satt spjeldet tilbake.
Elise, MX-5 93
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Lloyd »

Vel. Lykke til. Føler ikkje det er så mye som kan kile seg på spjeldet.

Ut i fra -93 modell, antar eg det er 1,6 liter.
Og da er vel spjeldet ca som dette.
Image

Skruene til selve spjeldplata er på baksiden, så må uansett av med hele gass spjeldet for og få demontert akslingen.

Ta en ekstra sjekk med "dashpot"'n før du demonterer for mye. Om det er den som henger?
Det er vel bare 0,5-1cm vandring på den, men kanskje det er dette du merker?
Det er den biten med wire innefstingen som ikkje er skrudd på spjeldet på bildet. :-)

Glideforingene kan jo ha blitt slitt sundt pgr av det ble for rent/for lite smøring med isopropanolen.
Mener vi brukte slikt stoff på klistermerkelim, og det var rimeligt fettdrivende.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Laiton »

Den dashpot delen er sjekka og smurt, så den er friskmeldt, men foringene høres ut som en mulig synder ;-)
Kom på at jeg brukte elektrorens, og det er uslåelig på fett så godt mulig foringene går for tørt, evt at det er kommet inn noe smuss en plass. Takk for tips!
Elise, MX-5 93
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Teejay187 »

Jeg tror også det er pakninger. Lufthastighet gjennom spjeldet er mye høyere når du kjører, enn når du kun står og ruser. Tror det er derfor du ikke klarer å reprodusere feilen stillestående. Hvordan står det til med fjæra?
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Laiton »

Fjæra er stram, sånn den skal være og har kjørt på med rensing og smøring der også :-)
Elise, MX-5 93
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Laiton »

Det meste demontert og sjekka, alt ser i knall orden ut, ingenting løst. Monterte sammen og ingen endring. Har ikke tatt av posisjonssensoren og armen på andre sia, tenkte å prøve de nå, har noen tatt av den armen før og vet om fjærene er grusomme å få på plass? Mistenker kanskje den innerste fjæra, har ihvertfall verifisert at spjeldet stopper med ca 10-20 grader åpning og kan ikke presses tilbake. Jeg må åpne det mer og slippe for at det skal lukke seg helt. Noen mulighet for at det henger seg i den sensoren? Skjønner fortsatt ikke hvorfor det bare skjer i fart og aldri når jeg ruser ved stillstand. Kan forøvrig også lukke det i fart ved å jokke litt på gasspedalen, da setter det seg etter en del forsøk.
Elise, MX-5 93
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Rudolf »

Posisjonssensoren er jo justerbar.
Ofte kan den gjøre at spjeldet kiler seg.

Løsne skruene på sensoren og åpne/lukke spjeldet samtidig som du forsiktig strammer skruene igjen.
Til slutt sjekker du at sensoren sitter riktig ved å måle på kontakten.
Prosedyren for justering av posisjonssensoren finner du i verkstedmanualen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Lloyd »

Demontere alt, betyr da helst alt.

Fjærer, armer, rubbel og bit.

Det som er interesant er opplagringen. Sår og merker på det.
Det innebærer at alt må av og akslingen dunkes ut. Men synest selv dette er siste utvei.
Er det skadet her, er det ingen garanti for verken kjapp fiks eller om det lar seg fikse i det hele tatt.

Hørtes lettere ut og skaffe en etstattende del, om så på lån, og utelukke med det.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Innsugsventilen kiler seg fast

Post by Laiton »

Fikset! Under min tredje sjekk av de elementære tingene fant jeg er stort fremmedlegeme i innsugsrøret som har klart å snike seg unna ved tidligere inspeksjon. Banalt, men veldig tilfredsstillende å finne :)
Flaks at det ikke har klart å komme seg forbi ventilen, det kunne blitt stygt
Elise, MX-5 93
Post Reply