Styrestag

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Styrestag

Post by mjes »

Det begynte med litt opprensing av luftfilter, som er et K&N med behov for rens og olje.
Oppdaget så lekkasje fra en av servoslangene, og da gikk hele luftboksen ut for å bedre se hva som egentlig skjer. Boksen trengte en rens likevel.
Litt svetting/smålekk i en av slangene fra servopumpa ble oppdaget, og skal nok fikses etterhvert. Men så kommer også styrestaget til syne.
I koplingen mellom staget fra rattet og universal leddet nede går staget inn i en muffe. Stagets nedre del er tannet, og dette er så festet inn i muffa med en klemme. Men det jeg ser er at kun noen få millimeter av den tannete delen faktisk er inne i muffa, resten er ute. Kanskje 3 mm inne.
Klemma sitter godt fast, og bolten likeså.
Hva er vanlig her ? Skal hele den tannete delen inn i muffa, og i såfall hvordan ? Hverken styrestaget fra rattet eller universal leddet lag seg bevege "mot hverandre". Vet ikke om dette er forklart slik at det kan forstås, men det fremgår kanskje av bildet ? (her er bolten fjernet)
Mazda_.jpg
Mazda_.jpg (153.72 KiB) Viewed 3692 times
Bilen er en NA 1990.

mvh
Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Styrestag

Post by Rudolf »

Først et bilde:

Image

Vi snakker om staget nederst på bilde.
Til høyre (på det nederste staget) ser du at det riflete området har et glatt/nedslipt parti.
Dette er nedslipt slik at bolten som går gjennom "klemma" skal få plass.

Så lenge staget er skjøvet så langt inn i "muffa" at du får inn strammebolten så er alt OK.
Husk at staget må være vridd riktig slik at det glatte partiet kommer riktig i forhold til strammebolten.

Vi tar dette først, så tar vi "teleskopsystemet" etterpå.
OK ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Styrestag

Post by mjes »

Mange takk. Godt og pedagogisk forklart. Da blir det omtrent som håndskissen under ?
Styrestag-page-001.jpg
Styrestag-page-001.jpg (26.96 KiB) Viewed 3637 times
Isåfall er det bare å sette bolten inn igjen, trekke til og være glad.
Bolten satt forresten ganske løs, er det noe moment her ?

Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Styrestag

Post by Hyper Ado »

18-26 Nm sier entusiast boka. Som jeg har bygget en hel motor etter. Meget bra bok som anbefales. Fant den på nett med det du driver og skriver om HER. Lykke til

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Styrestag

Post by Rudolf »

Den tegningen var jo super :D

Jeg gleder meg til i kveld.
Da skal jeg fortelle mer om teleskop-funksjon og hemmelige plastbiter ......
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply