Hvilken type Veltesikring har du?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by svingnyter »

Kanskje dumt spørsmål,men hva sier biltilsynet til disse veltebøylene når en blir stoppet i kontroll.TUV godkjenning er det godt nok for dem?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

svingnyter wrote:Kanskje dumt spørsmål,men hva sier biltilsynet til disse veltebøylene når en blir stoppet i kontroll.TUV godkjenning er det godt nok for dem?
Ikke dumt spørsmål.

Så vidt jeg vet, så er det ingen veltebøyler som leveres med TÛV-papirer.
På spørsmål sier Biltilsynet at reglene som gjelder for lisensierte biler er et greit holdepunkt.

I regelverket som Norges Bilsport Forbund har utarbeidet er det stor fokus på at en veltebøyle ikke skal introdusere et faremoment i seg selv.
Det betyr at bøylen må være konstruert og montert slik at det ikke er mulig å slå hodet i bøylen ved en velt.
Det er ganske stor forskjell på dette for de bøylene man får kjøpt, så dette er det lurt å være oppmerksom på.

Hvis bøylen tilfredsstiller dette kravet er det gode sjanser for at man vil kunne få en bøyle godkjent for bruk i MX5.

Er det noen her på forumet som har fått godkjent bøyle ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by svingnyter »

Har veldig lyst på en skikkelig bøyle som virker som den skal til min lille gule.Feks.Boss Frog Dual Hoop i blank utgave.Her jeg bor er det desverre mye kontroller av nevnte etat og det vil være greit at ting er i orden så jeg slipper og bruke mange tusen på noe som jeg må ta av igjen.
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re:

Post by webizz »

Rudolf wrote:I regelverket som Norges Bilsport Forbund har utarbeidet er det stor fokus på at en veltebøyle ikke skal introdusere et faremoment i seg selv.
Det betyr at bøylen må være konstruert og montert slik at det ikke er mulig å slå hodet i bøylen ved en velt.
Det er ganske stor forskjell på dette for de bøylene man får kjøpt, så dette er det lurt å være oppmerksom på.
Erik
Hmm...

Ser at min bøyle kanskje burde polstres litt.

Polstres da hele bøylen? Og med hva, hvor får man tak i noe som er egnet til dette?

Men, samtidig: Har kjørt Miata/MSM siden 1997, forholdsvis aktivt, uten at bøyle har vært "nødvendig", heldigvis, men man vet aldri. Bøyle ble kjøpt inn/montert av tre årsaker:

- Estetisk, ser tøffere ut, synes jeg, men det er jo subjektivt..
- bilen blir mye stivere, bedre å kjøre. (For MSM'ens del nesten for stiv, på "norske krøtterstier" er enkelte ganger ristingen og slagene i overkant, med store felger og "tapestrimler" til dekk... Derfor blir det 15-toms felger og "mer dekk" til sommeren.) :)
- Sikkerhetsmessig. Det var innsalget jeg brukte til min bedre halvdel for å få montert bøylen.
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Stalfa »

webizz wrote: Polstres da hele bøylen? Og med hva, hvor får man tak i noe som er egnet til dette?
Mange som sverger til "SFI padding", det er det som går for å fungere.
Mange synes at den er hard, men er vist den som hjelper best for hodet ditt (bortsett fra hjelm da).

Det får du kjøpt der du får kjøpt "Veltesikring".
F.eks BossFrog, Flyin Miata, Good-Win....
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Re:

Post by MX-Jon »

Stalfa wrote:
webizz wrote: Polstres da hele bøylen? Og med hva, hvor får man tak i noe som er egnet til dette?
Mange som sverger til "SFI padding", det er det som går for å fungere.
Mange synes at den er hard, men er vist den som hjelper best for hodet ditt (bortsett fra hjelm da).

Det får du kjøpt der du får kjøpt "Veltesikring".
F.eks BossFrog, Flyin Miata, Good-Win....
Ser enkelte bruker rørisolasjon men etter det jeg har hørt er den alt for myk til å hjelpe noe når det virkelig smeller. Så er nok korrekt at den skal være hard.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by 2re »

Det er helt avgjørende at man kjøper skikkelig padding fra en leverandøren av bøylen, da denne er beregnet for formålet. IKKE fall for fristelsen til å teipe fast billig isoleringspolstring av myk skumplast. Denne er myk og god i forhold til skikkelig padding, men det er ikke det du trenger i et kritisk øyeblikk! :roll:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by Agility »

2re wrote:Det er helt avgjørende at man kjøper skikkelig padding fra en leverandøren av bøylen, da denne er beregnet for formålet. IKKE fall for fristelsen til å teipe fast billig isoleringspolstring av myk skumplast. Denne er myk og god i forhold til skikkelig padding, men det er ikke det du trenger i et kritisk øyeblikk! :roll:
Kan jo surre fast noen gamle lodne rattmuffer, da får du en myk og koselig polstring på bøyla... :lol:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by Hauk »

Drar man av og det er sjans for hodet kommer i kontakt med bøyla (uten hjelm) så er man nok ille ute. "Noen cm" klaring hjelper lite.

Sjekk denne for å se hodets "aksjonsradius" når det drar seg skjeivt. Man ser også hvor lite verdt en hardtop er. Den forlater bilen ved første anledning.



Veltebøyler er viktige! Mens jeg først messer med skremselspropaganda:

(skade på fører: en brukket arm)

Vi har bare godt av å se slikt. Får oss ned på landjorda litt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by Teejay187 »

Jeg har Boss Frog Double Hoop. Er meget fornøyd og ville kjøpt samme merke igjen og igjen. Montering var gjort på en relativt lang kveld.

Kriteriene jeg hadde var:

-Må passe under hardtop.
-Sikkerhet. Har sett bilder av de små bilene våre som har tippet rundt, uten bøyle. Det er ikke pent.
-Flest mulig festepunkter. Double Hoop har 6, mot 4 på de fleste andre.
-Mulighet til å ta ned kalesje uten å gå ut av bilen. Jeg må riktignok sloss med 4-punktselene, men læll.
-Utseende. Jeg synes en Double Hoop tar seg bedre ut i en NB da den er rundere i formene.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by Miatapowers »

Hadde selv bur i bilen min,, men valgte å ta den av, av den enkle grunn at med setet bak der eg må ha den for å sitte mest komfortabel, så satt eg med huet inni bøyla, ved en eventuell krasj bakifra, så ville eg mest sansynlig løftet huet opp dem 3-5cm så skulle til, før eg fikk huet kastet baki bøyla, eg velger å heller kjøre uten, vil tro at om eg hadde blitt stoppet med denne bøyla av vegvesenet i kontroll, og dem hadde sett eg hadde huet så nærme bøyla så ville dem nok gitt meg påpakning,, Noen ganger kan bøyla vera mer farlig enn uten, eg kommer aldri til å kjøre på bane.. Men klart man bør vurdere bøyle ved hardcore kjøring, ekkelt å se slike filmer hauk legger ut her, men han har helt rett at man bør se slike oftere...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by Fabiz »

Har min andre HardDog på vei. Eksakt samme som Hauk sin både første og andre gangen.
Veldig fornøyd med den. Lett å montere, og fin i bruk. Men nå er ikke jeg mer enn 1.75 høy heller.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by AOB »

Utfordringen min er at jeg er redd disse bøylene som er kompatible med softtop blir for "lave" skulle men rulle rundt så blir man liksom "skalpert" jeg vurderer å kaste softtopen og bare kjøre med hardtop. da er det litt mer rom å spille på. spørsmålet er jo da om det finnes "ferdig-bur"... Alternativt blir det å få bygget på mål...
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by Ørnbjørn »

TR Lane har hardtopkompatibelt bur til 6500,-
http://www.trlanefabs.co.uk/MX5-FULL-ROLLCAGE.html
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hvilken type Veltesikring har du?

Post by AOB »

Spennende... Også denne er komp, med softtop.
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Post Reply