Rusten bolt

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Rusten bolt

Post by mojo-91 »

Driver og bytter dempere og sliter maks med en bolt på den ene fordemperen. Det er bolten som fester demperen i nedre bærearm. Har klart å dreie av mutteren, så i prinsippet burde det være mulig å banke ut bolten.
Men det sitter dønn fast. Har kjørt på med wd40 hele helgen, varmepistol, hammer og skralle med laaang arm.
Bom fast. :evil:

Jeg ser ingen annen utvei enn å demontere både nedre og øvre bærearm, og ta med hele sulamitten til et mekanisk verksted.

Noen som har et godt tips til hva jeg bør gjøre før jeg begynner å demontere?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by GTX-Lars »

Kommer du til med muttertrekker for å "slå" litt med den på bolten? Det + varme + wd40 hjelper ofta :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by obi-one »

Hurtigrustløser fra Biltema med fryseeffekt og deretter varming med skibrenner/gassbrenner og så hamre på enden av bolten. Hvis ingenting skjer, ny runde med kjølespray på bolt og varming av festegods. WD40 synes jeg er for lite fart i......
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by mojo-91 »

Mye bra tips her. Da aner jeg lys i tunellen:-) så forøvrig at demperne er merket , 89-0614,
Hvis dette er datostempling er bolten og demperne like gamle som bilen .
Godt skrudd sammen denne bilen ... Ha ha...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Mye bra tips her. Da aner jeg lys i tunellen:-) så forøvrig at demperne er merket , 89-0614,
Hvis dette er datostempling er bolten og demperne like gamle som bilen .
Godt skrudd sammen denne bilen ... Ha ha...
Bra å være optimist, men du bør nok forberede deg på å ta ned bærearmen.
Ofte sitter disse boltene svært så godt fastrustet i foringshylsa.
Da er vinkelsliper og utpressing av foring eneste utvei.

Prøv med rå makt først, hvis ikke ......

Erik
(been there, done that ....)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by mussa »

Det er ikke mulig å "brenne" opp foringen bare for å få det vekk? Kanskje noe risky?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by Agility »

WD-40 er ingen rustløser, bare smøreolje....
DU ender opp med å sage av bolten tipper jeg, rusta fast i foringa, og den vil bare etterhvert rotere inni demperen...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by mojo-91 »

pokker så mange pessimister/realister det var her da :evil:
:wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by Lloyd »

Hehe.

Kall oss hva du vil. Men sånn er realiteten med slike bolter i foringer. Hehe!

Angående varme. Der er det nesten bare skjærebrenner som funker.
Tynn liten dyse for veldigt konsentrert varme. Alt annet sprer varmen for mye.

Tingen er ikkje varmt, tingen er differanse på det som skal løsnes!

Men mener noen små propanbrennere kan utstyres med annen gassmiks, for noen hundre graders ekstra effekt. Og det er ofte akkuratt nok. Selv om verktøyet gjerne begynner og smelte! ;-)

Spenne opp alt du klarer på bolten, og så slå med den største hammeren du kommer til med på hodet kan hjelpe.
Sjokk og vridning. Brekker hodet av gjør det ingenting! Da må du sage uansett. Hehe!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by obi-one »

Borderline på topic, men hvis man skal sage, hvor er det mest effektivt, og med hva slags verktøy?

Vil det da bli aktuelt å sage av nederste del av støtdemper (festeøyet) med vinkelsliper, (hvis denne skal kastes) eller er det baufil/bajonettsag man må ty til??? :shock:

Spør fordi jeg ser at det kan bli aktuelt for meg også........
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by Lloyd »

Ved mangel på godt verktøy kan 1 baufilblad komme godt med. Gode hansker, eller tape enden.
Kapper bolten mellom demperforingen og bærearmen. På begge sider.

Er det den fremre som i denne tråden, så kan det gå med latmannsarm, gjerne forlenger, alt man orker, eventuellt bruke vekta til bilen, og så tre på mutteren på tuppen av bolten og denge løst.
Det så er så drit med og sitte i foring, er at gummien demper alt av sjokk.
Derfor prøve og spenne opp det man klarer før slag.

Eller bare kappe det løst med en gang! :?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by Miatapowers »

Vinkelsliper, kappe av hode og gjengeparti så langt inn man kommer mot bærebrua, så frem med kubein og presse ut litt sideveis slik at bolt tappene inni bærebrua har litt klaring, så vipp ut litt sideveis, inn med ny demper, og slå inn igjen der du presset ut på bærebrua og skru fast nye dempern.. Bør ikke ta mer enn en halvtime, iallefall ikke sist eg gjorde dette, og har gjort det flere ganger, såg tydlig spor at dette var gjort på min forrige engang før..
Kan med fordel smøre inn bolten med noe anti zeise middel når du montere igjen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by mojo-91 »

Miatapowers wrote:Vinkelsliper, kappe av hode og gjengeparti så langt inn man kommer mot bærebrua, så frem med kubein og presse ut litt sideveis slik at bolt tappene inni bærebrua har litt klaring, så vipp ut litt sideveis, inn med ny demper, og slå inn igjen der du presset ut på bærebrua og skru fast nye dempern.. Bør ikke ta mer enn en halvtime, iallefall ikke sist eg gjorde dette, og har gjort det flere ganger, såg tydlig spor at dette var gjort på min forrige engang før..
Kan med fordel smøre inn bolten med noe anti zeise middel når du montere igjen..

bra tips, Stian. Har kjøpt rustløser/freezer og vinkelsliper, så nå skal bolten til pers!!
Venter bare på at nye bolter og låsesplinter til bærekulene skal komme i posten.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by mojo-91 »

Jepp...dynka med rustløser, skralle med lang arm. Måtte bruke en forlenger som ikke tålte belastningen.
Den knakk tvers av !! :shock:
Med det gav jeg rett og slett opp å forsøke få løs bolten.

Image

Løsningen ble å begynne å kappe den nedre delen av støtdemperen, altså hylsa i bånn.
Men først måtte boltens hode til pers:

Image

Så var det å gå i gang med å fjærne gods i demperen.
Jeg er glad jeg har anskaffet meg en liten vinkelsliper, for mye plass å ta av var det ikke.
Til slutt fikk jeg tatt vekk nok gods til at demperen gikk fri fra nedre bærearm.
puh...skikkelig drittjobb. :evil:
Regner med det er like mye arbeid på andre siden. Men nå vet jeg ihvertfall hvilken fremgangsmåte som funker.


Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Rusten bolt

Post by DanielHovdahl »

Bolter som sitter er alltid gøy. Sleit med nedre bærearmsbolt bak, som holder spindelen fast, gjennom 2 foringer. De satt som pokker. Med bakstillinga på bakken og 1.5 meter latmannsarm, med roughly 200kg (meg og pappa) som stod og små hoppa oppå latmannsarmen så løsna den såvidt.

Rå makt eller sag!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Post Reply