Varmetråder i bakrute

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Varmetråder i bakrute

Post by Laiton »

Hei, jeg skal koble varmetrådene til hardtopen min og siden koblingene ikke passer sammen skal jeg bytte dem ut med mil-spec skruconnector bare fordi jeg kan. Så vidt jeg kan se er alt jeg trenger der fra før av, men siden jeg har veldig mange ledninger på en side og bare tre på hardtopsiden er jeg ikke helt sikker på hva som skal kobles hvor. To av de tre må jo være strøm og jord, men hva er den tredje til? Har kommet frem til at det er et timing rele inni bildet her, så det har vel noe med saken å gjøre. Litt redd for å koble noe feil og svi bakruta mi eller noe sånt... Noen som kjenner til dette?
Elise, MX-5 93
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by EspenAndre »

Det er kun 2 tråder på ruten, du måler med multimeter (buzzer) så vet du hva som er hva,
på din bil mener jeg det er slik at varmeapparatet må stilles inn på defog og styrken fra AV til 1 eller mer,
så virker trådene i en gitt tid, letteste er gjerne å koble det via en sikring og en vippebryter som kun virker når tenningn er på.
evt. en enkel trykkbryter med relè som holder seg til den mister strømmen igjen.. da er den av når du starter bilen igjen.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by Laiton »

Har koblet til og det så ut til å fungere en stund. Fikk lys i dash men når det "endelig" iset på fant jeg ut at det ikke gikk no særlig strøm gjennom for det ble ikke noe varme. Så sluttet lyset å funke, tenkte dette kanskje var fordi timingreleet kuttet ut etter gitt tid, men det var det ikke. Så fant jeg fram en sikring som var gått i bagasjerommet og byttet den, men ingenting fungerer likevel. Releet i bagasjerommet, det som ligger ved låsen til lokket, fungerer ihvertfall for det klikker fint når jeg slår over bryteren. Kanskje timingreleet har tatt kveld? Kan jo virke sannsynlig at sikringen går samtidig som det kortslutter... Noen som vet hvor det sitter og evt en fin måte å sjekke om det funker?
Elise, MX-5 93
User avatar
allram
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 303
Joined: 11 Mar 2011, 07:15
Medlemsnummer: 908
Location: Svelvik, Vestfold
Contact:
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by allram »

Du har ikke fått koblet så du trekker strøm rett fra styrekursen til timing relèet da ? og tatt knekken på det?
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by Laiton »

Kikka på koblingskjema nå så gikk det opp et lys for meg, tror faktisk du har rett :D
Misforsto kretsen litt, så kan hende noe sånt har skjedd ja! Har plukka vekk en del mer baki der nå, så tror jeg har mulighet til å følge ledningene så jeg ikke tar feil som sist gang.
Mulig jeg har byttet om strømledninga med den som er styrestrøm... ser ut som jeg skal ta dette litt fra skratch istedet for å bare måle ledningene som var der fra før av :wink:
Elise, MX-5 93
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by EspenAndre »

Jeg har ikke lest så mye, men er diverse info her:

http://www.miata.net/garage/hardtop/
Timer Relay: Part Number NA01-67-7T0, MSRP $65.00
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by EspenAndre »

Er det ikke kontakten bak setet på hattehyllen du snakker om?
Derfra skal det gå en ledning med 2 ledere til ruten.. lenge siden jeg holdt på med det der, men kan ikke huske så feil..
Hvis det er her du har målt og koblet deg på skjønner jeg ikke at du kan ha røket noe pga det..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by Laiton »

Hadde en stor connector med 5-6 ledninger i seg, så jeg klipte av den og målte meg fram til to ledninger hvor den ene reagerte med bryteren og den andre var jording. Problemet der er at jeg tror de andre ledningene er del i kretsen og bare bruker den connectoren som koblingspunkt, derfor har jeg muligens rotet det til med å endre noe der. Forøvrig så jeg på et koblingsskjema at releet i bagasjerommet styres av timingreleet, og siden det ene fungerer vil det jo da bety at timerreleet også må fungere...
Elise, MX-5 93
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by EspenAndre »

Hvor var denne kontakten da?
..målte du på kontakten bak setet? denne har bare 3 "pin'er" men varmetrådene skal jo bare ha "jord" og +

Jeg ville ført en leder bak via en bryter fra en leder framme som er liv på når tenning er på.
denne styrer et relè som du henter fødning fra batteriet, og rett opp på varmetrådene,
evt. koble seg inn på ledningen som allerede er der, så du får originalpluggen i bruk. Sikring nært batteriet.

Mener å huske at denne timeren ikke varte lenge nok til defrost og dugg..?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by Laiton »

Den bak setet ja, men mulig at den er ettermontert siden det jeg har funnet tilsier at bilen min ikke skal ha dette originalt.
Prøvde bare med + og jord ifølge det som reagerte når jeg målte, men så ikke ut til å gå nok strøm i kretsen til å utgjøre noe varme i trådene.
Jeg fant et koblingsskjema til bilen min som viser to separate kretser hvor releet i bagasjerommet (som har sikring nært batteriet) kobler av og på hovedstrømmen til trådene, og da må det så klart være styrestrøm som regulerer dette ifra timingreleet.
Må bare følge litt ledninger og feilsøke, så finner jeg vel ut hvordan det henger sammen :)
Elise, MX-5 93
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by Lloyd »

Strømkilden burde forsyne tilstrekkeligt med strøm.

Ledningene kan ha for lite tverrsnitt, eventuellt små kobberbaner på et kretskort.
Dette vil uansett forsyne varmetrådene med den amperen dei vil ha, helt til varmgangen blir stor nok til og smelte flaskehalsen. Enten i form av et lite fuff, eller begynnelsen på en brann.

Ideelt er det en sikring som er liten nok til og sikre at flaskehalsen er sikringen, og ikkje utstyret etter.

Tanken er da, får du spenning ut, men liten effekt. Så er det noe som er feildimensjonert og blir ganske varmt.
Eller så er det varmetrådene som er dårlige. Noen baner som det er brudd i? Blir kontaktpunktene til trådene varme?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by Laiton »

Tror ikke det står på ledningene, de som kom med hardtopen er ganske tynne og den er jo original. Tviler på at mazda leverer for tynne ledninger til sin egen bil :)
Tror nok jeg har koblet noe feil, kanskje kombinert med en dårlig lodding. Når jeg får tid blir d nok sjekk av alt jeg kommer til, da ser jeg jo også om jeg har riktige ledninger på riktig plass.
Elise, MX-5 93
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by Laiton »

Sjekka ledninger i dag og fant ut at jeg har koblet alt riktig. Det som i tillegg kom fram er at en tidligere eier har benyttet seg av strømtilførselen i kretsen til noe annet, og den ledningen jeg trodde var en unødvendig jording stakk av med strømmen hver gang jeg slo på bryteren :lol:
Skal være 4 ampere som går igjennom trådene nå, så må bare vente til det blir is på ruta igjen så jeg får testa de ut :D
Elise, MX-5 93
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Varmetråder i bakrute

Post by twilighter »

Eit raskt spm da jeg heiv på hardtoppen sist helg

Har koblet kabel og alt ser ut til og vere i orden på hardtop, og kabelen
videre fikk jeg skjekket at jeg har sikringer på el. antenna og dei er heile
releet i bagasjerommet var der

men releet under rattstammen er plassert hvor ?, noen som har bilde ?

Og videre for og aktivisere det har jeg forstått rett at det er :
Vifte på 0, "Blåser" valg på defrost (heilt til høgre), når ein da vrir på vifte til 1-4 aktiveres timingreleet og varme går på
Da indikeres det med eit lite lys i dash ?

Reidar
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Litt info om varmetråder i NA:
Informasjonen gjelder (som vanlig) for Miata, da kildene er mye dårligere for MX5.

Miata ble først levert med kabling for styring av varmetråder (til hardtopp) i 1992.
For 92 og 93 modellen ble varmetrådene styrt av en timer-modul som ble aktivert av vifte-knappen på HVAC-panelet.

For 94-97 var det egen bryter for varmetrådene.

Alle Miata 92-97 er altså kablet for varmetråder i bakruta, men er ikke nødvendigvis utstyrt med de nødvendige relèer, timere og ledning til bakruta.
Felles for alle er at varmetrådene får strøm fra et relè som sitter bak den sorte plata ved låsen til bagasjerommet.
Sikringen til varmetrådene sitter i en klump ved siden av antenna (i bagasjerommet).

92-93 modellen får styre-strøm til relèet fra timer-modul som er plassert ved siden av rattstammen:

Image
http://parts.arlingtonmazda.com/product ... d7T0).html

Denne er det slett ikke sikkert at er på plass, den ble kun levert som ekstrautstyr.
Den er som dere ser dyr !

94-97 modellene styrte relèet (i bagasjerommet) med styrestrøm fra en separat bryter (også ekstrautstyr) i instrumentpanelet:

Image

Jeg vil anbefale dere som ikke har den berømte timer-modulen å være litt uoriginale ...... :shock:
Bruk bryter !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply