bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjører?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Auning
500 RPM
500 RPM
Posts: 87
Joined: 18 Sep 2011, 10:45
Medlemsnummer: 969
Location: Stavanger
Status: Offline

bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjører?

Post by Auning »

lagt merke til at hvis jeg kjører f.eks gjenom ei rundkjøring, legger bilen, retter opp, og bilen går rett frem, med hjulspinn, så begyner bakenden å hoppe opp å ned.

hva er feilen her? hvorfor ligger den ikke rolig nedtil asfalten?

har thorsen lsd
bilen er jo lav, på orginale dempere kansje?
må jeg til med avstivere, eller nye coilovers?


-Auning
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by obi-one »

Jeg tenker at det har med samspillet mellom fjærer og dempere å gjøre, hvis man har senkefjærer så er disse stivere (i varierende grad), og dersom du har originaldempere uten justeringsmulighet, så vil kanskje fjærene "overstyre" demperene, så de ikke helt "henger med" en liten stund.

Løsningen etter mitt (begrensede kunnskaps) hode er å sette på hardere dempere også, alternativt justerbare dempere (selv er jeg meget fornøyd med KYB AGX).
Hovedsaken er å finne en kombinasjon med fjærer og dempere som "spiller sammen" på en god måte. Og her er det vel like mange meninger som det er oppfatninger om ulike felger og dekk.... :)

På den annen side så vil jo hardere dempere kanskje gjøre at du får julekort fra tannlegeforeningen de neste åra..... :)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by biXen »

Correct me if I'm wrong, men det er vel ikke ekte Torsen på en 2004 MX-5, men en Tochigi Fuji type, samme som på RX-8. Det tror jeg alt fra 2003 og opp er?!

Jeg tror svaret ovenfor er korrekt, men jeg tror også det kan være en relasjon med gasspådrag og måte man klutsjer på i sammenheng med diffen. Ser mange som prøver å kjøre dragrace får en slik effekt som nevnes her. Og det kan forbedres med smartere gassbruk. Men gamle dempere kan forverre problemet, en annen sway bar kan også være en ide slik at ikke det ene hjulet har en helt annen posisjon til bakken enn den andre. I det hele tatt er jo en bil som er mye senket uten å ta hensyn til slike ting som dette ikke noe man kan kalle økt performance.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by Steinar »

Hadde samme problemet for 7 år siden like etter at jeg hadde kjøpt MX5'en. Råaks ut i fra lyskryss med spinnende hjul (og jeg har Torsen-diff) resulterte i skikkelig hjulhopp. Kjærringa reiv skikkelig kjeft: Tulling, 50+ års krise osv.
Siden har ikke problemet eksistert.
(Dette var med slitte piggfrie vinterdekk. Med sommerdekk har jeg ikke merket dette. Om dette skyldes førers økende alder, dekk eller kjærring anes ikke.)

Steinar
(Tøffel)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by Lloyd »

All slark i hjuloppheng og drivlinje spiller vel en rolle her!

Tenk det er litt slark i drivlinjen. Under pådraget spenner dette seg opp med for eks. en halv cm bevegelse pr komponent.
Motorfeste gummi flexer litt. Diff feste gummi flexer litt. Opphengsarmer foringer flexer litt.
Swaybar og end link foringer flexer litt. Og oppå alt dette er det kanskje til og med noe slark/utslitthet i dempere og foringene til dei.

Så når hjulet begynner og gå rundt, begynner det eg spenne opp all denne "flexen" og klarer kanskje 10 grader rotasjon før neste ledd gir etter, som er dekket som da slipper asfalten slik at alt spretter tilbake 15-20 grader motsatt vei som resulterer i at dekket får tid til og få feste igjen og på ny begynner og spenne opp "flexen"!
Så når man da skrur på Play fra saktefilm, så oppleves det som hjulhopp.
Med feste og pådrag setter også baken til bilen seg, og når festet opphører, strekker fjærbeina seg ut igjen inntil det på nytt er feste. Svært dårlig samstemt dempere og fjærer er vel kanskje ofte en stor synder vist alt annet er ok.


Rekner med dekktype, underlag, gasspådrag, slarken, motorkraft og hastighet/girvalg forholdene har mye og si.

Det er i det minste en teori eg har troen på! :D

Så pøs på med mer krefter helt til det ikkje hjelper lenger, så er det og stive/stumme understellet/drivlinjen.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by Banzaibaggen »

Jeg har det samme på min og har vel hatt det på alle jeg har eid. Alt fra orginale biler til godt modda med ca 300Hk, polyoretan foringer og coilovere. Det skjer hver gang i første, noen ganger i andre, men kan ikke huske å ha opplevd det i tredje.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Auning
500 RPM
500 RPM
Posts: 87
Joined: 18 Sep 2011, 10:45
Medlemsnummer: 969
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by Auning »

Bilen er jo kjørt 44 000, alt er tight og fint, tror heller det kan være å finne meg noen bedre dempere/ fjører.
Men det er sikkert flere som har opplevd dette? hva børe jeg gjøre først? coilovers, eller stive opp bilen?
har jo 146 hk, som er nokk til å spinne opp på våt asfalt.
så diffen er ikke et problem her? (mazda norge sier jeg har en thorsen diff)
markedet er ikke bra for tiden, så jeg bygger nokk videre på denne bilen, og da må dette løses! :D

dekka som står på bilen har jeg kjøpt av knutjv her på forumet. Jeg aner ikke hvor lenge bilen hanst stod i ro før den ble solgt, kan det være kast i dekkene? etter langtidslagring?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by biXen »

Samme hvor mange km bilen er kjørt så er det mange deler på den som er 8 år gamle. Skal ikke undervurderes :)

Det er en torque sensing diff, men ikke en Torsen (som er et merkenavn).
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by Pelle »

biXen wrote:Samme hvor mange km bilen er kjørt så er det mange deler på den som er 8 år gamle. Skal ikke undervurderes :)

Det er en torque sensing diff, men ikke en Torsen (som er et merkenavn).
...og så jeg som trodde Torsen var forkortelse for Torque Sensing, ja, ja.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: bakenden på bilen hopper ved hjulspinn, nye dempere fjør

Post by biXen »

Det er jo det også, men siden teknologien i bla. Mazda sin er litt annerledes så kan det ikke kalles det samme. (og så er det patentlover og trademark da) :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply