Disseræv

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
RaBalder
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2010, 14:10
Medlemsnummer: 887
Status: Offline

Disseræv

Post by RaBalder »

- og da snakker jeg verken om min egen eller fruens, men om MX5'ens ellers så flotte bakstuss.

Etter omlegging til sommerdekk kjenner jeg plutselig en utrivelig skjelving i buksene hver gang jeg kjører over ujevnheter i asfalten. (Som vi forøvrig har alt for mange av her i Hardanger i år....)
Kan ikke huske jeg merket noe med vinterdekkene. Så lenge asfalten er noenlunde jevn merker jeg ingenting, og det er ikke fartsavhengig, så jeg tror ikke det har noe med ubalanse i felgene å gjøre. Støtdemperne virker i utgangspunktet å være OK, men det er vel mest sannsynlig her problemet ligger? Men hvorfor kom da dette akkurat da jeg skiftet til sommerdekk? Økt hjulvekt? Dårlige foringer? Noen som har gode tips før jeg begynner å lete?

Bilen er en 2000 1,8, gått 85.000. Sommerhjul er Dezent F 16", vinterhjul orginale 15".
-00 blå NB 1,8
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Disseræv

Post by KnutH »

Hvilke felger har du? Da jeg kjøpte min første NA kom den med uoriginale blytunge 16"-felger, den oppførte seg slik du beskriver helt til jeg fikk på noen 15-tommere med normal vekt og greie sommerdekk. NB-en jeg har nå har også tendenser med 17-tommerene som forrige eier hadde satt på. Kan jo være verdt å låne seg et sett med hjul og se om det er noen forskjell før du begynner å lete etter andre feil?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Re: Disseræv

Post by John_91BRG »

Er ikke usannsynlig at store & tunge felger kan skape litt problemer på de "fantastiske" veiene våre. Merker stor forskjell selv.

Har et sett med lette, originale 14" og gode dekk du kan prøve hvis du vil, bare for å se om det gjør noe forskjell. (Hvis de passer over bremsene :?: )
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
RaBalder
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2010, 14:10
Medlemsnummer: 887
Status: Offline

Re: Disseræv

Post by RaBalder »

Bør vel legge inn hva resultatet ble:

OEM 15" med GoodYear UltraGrip 195/15 veide 13,8 kg, mens sommerhjulene (Dezent F 16" med Federal dekk 215/40) veide 18,1 kg. Kjøpte et sett brukte BBS 16" med Toyo 215/40: 14.3 kg, og problemet ble borte.
Over 18 kg/hjul er tydeligvis rett og slett mer en NB understellet greier å håndtere på skikkelig vis.

Så nå har jeg et sett Dezent F 16 tilsalgs billig. Må ikke monteres på MX-5...
-00 blå NB 1,8
Post Reply