Koble sammen nærlys og fjernlys!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Laiton »

Har et problem med mine nye lykter! Når jeg skrur på fjernlys går nærlysene av, og dette er ikke lov når lyktene er separate!
Noen gode tips for å få begge til å lyse når jeg skrur på fjernlysene? Jeg kan så klart koble inn et rele og en "bro" til nærlysene nært lyktene, men jeg er usikker på om ledningene til fjernlysene vil tåle den doble belastningen de da får...
Eventuelt kunne jeg gjort noe med bryteren som sitter i rattstammen, men jeg har aldri kikket inni der før og vet ikke om det lar seg gjøre.
Noen erfaringer eller tips?
Elise, MX-5 93
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Miatapowers »

Laiton wrote:Har et problem med mine nye lykter! Når jeg skrur på fjernlys går nærlysene av, og dette er ikke lov når lyktene er separate!
Noen gode tips for å få begge til å lyse når jeg skrur på fjernlysene? Jeg kan så klart koble inn et rele og en "bro" til nærlysene nært lyktene, men jeg er usikker på om ledningene til fjernlysene vil tåle den doble belastningen de da får...
Eventuelt kunne jeg gjort noe med bryteren som sitter i rattstammen, men jeg har aldri kikket inni der før og vet ikke om det lar seg gjøre.
Noen erfaringer eller tips?
Låg en how to do tidligere, man trenger igrunn bare en diode man kobler inn.. Men er vel lovt å ha det slik du har det vel.. Eg har aldri fått noen klage på det noen sinne..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Laiton wrote: Noen erfaringer eller tips?
Kunne vært greit å vite hva slags bil du har.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Laiton »

Har en NA med low-profile fra mx5parts. Fikk se lovverket selv, og det er ikke lovlig med separate lykter som ikke tenner sammen når fjernlyset er i bruk pga at det kan samles snø foran nærlyset som ikke smelter bort. Når jeg da skifter av fjernlyset ser jeg ingenting, og det er jo ganske logisk at de har funnet på en lov om det.
Men uansett, jeg har funnet svar på mitt eget spørsmål! Jeg kobler nærlyset inn som ekstralys med fjernlyset som styrestrøm. Strøm til dette kan jeg hente fra den ubrukte plassen for ABS sikring i sikringsboksen under panseret. Enkelt å trekke ledninger og veldig lite omkobling :D
Elise, MX-5 93
petterbw
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by petterbw »

har planlagt å gjøre dette selv, men har ikke fått somla meg til det.

hvis noen har en howto med delenummer på denne dioden så si gjerne ifra.

problemet med mine (har samme lyktene) er at jeg har xenon lys, som bruker litt tid på å tenne. så er blind i noen sekunder når jeg bytter fra nær til fjærn (eller motsatt)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

petterbw wrote: problemet med mine (har samme lyktene) er at jeg har xenon lys, som bruker litt tid på å tenne. så er blind i noen sekunder når jeg bytter fra nær til fjærn (eller motsatt)
Jøss :shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by twr »

petterbw wrote:har planlagt å gjøre dette selv, men har ikke fått somla meg til det.

hvis noen har en howto med delenummer på denne dioden så si gjerne ifra.

problemet med mine (har samme lyktene) er at jeg har xenon lys, som bruker litt tid på å tenne. så er blind i noen sekunder når jeg bytter fra nær til fjærn (eller motsatt)
Blind i "noen" sekunder? Høres veldig skummelt ut... :shock: Hvor mange sekunder da? Hvis du kjører i 90 kmt og du mister lys i tre sekunder tilbakelegger du 75 meter i mørke. Kan felle mye vilt på den distansen...
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Laiton »

Skal se om jeg får tatt noen bilder når jeg fikser det, er veldig enkelt å surre sammen. Reléet du trenger får du for 20 spenn pr stk, det er et standard av typen som brukes for ekstralys. Ellers er kobling veldig enkelt, hvis du kan hente strøm fra samme plass som jeg planlegger er det veldig rett frem.
Elise, MX-5 93
petterbw
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by petterbw »

pleier å time det med rettstrekkene. er verre hvis det kommer biler imot. da må en ganske fort trene hukkomelsen. *høyre, venstre, høyre*

tar sikkert ikke mer enn et sekund eller to, men er en litt guffen følelse.

det som er verre er at det samler seg noe så inn i h****** med salt og skit på de lyktene. på det værste måtte jeg vaske lyktene hver dag for å ha noe sikt når det ble mørkt. så prøver å finne en måte å få montert lyktespylere ellerno. så hvis noen har en løsning på det også så ikke hold igjen :)

men tilbake til temaet. er det noe krav til denne dioden en skal bruke? regner med at den kanskje må tåle noen watt.....
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Laiton »

Tviler på det, men dioden vil nok ta en liten brøkdel av effekten fra lysene siden du får et lite spenningstap over den. Det jeg er redd for med å koble sånn er at du da sender strøm til både nær og fjernlys gjennom samme krets, og jeg vet ikke hvor mye ledningene tåler. Jeg tipper det går bra, men fint å være på den sikre siden :)
Elise, MX-5 93
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by EspenAndre »

Ville brukt Laiton sin løsning, enkel og sikker :) om du må helt fra batteriet med 1 leder så er det likevel enkelt
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Miatapowers »

nå er det vel allerede 2 releer originalt i bilen, så man trenger kun en diode mellom nær og fjernlys, monteres i brytern før rele for å slippe å brenne noen ledninger.. Kostnad ca 3 kroner.. meget lettmontert.. Var en på forumet så gjorde dette, mener han la ut hvordan også, , litt usikker på hvem da eg ikke husker så godt navn, men får eg tenke litt så dukker det opp.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Laiton »

Skal ta et bilde snart, jeg fikset dette på veldig kort tid. Du trenger kun ett relé ettersom det fungerer på hele kretsen og dermed begge lysene. Strøm hentet jeg fra en blå kobling som satt rett ved venstre lys, så alle ledningene ble vel omtrent 1dm i lengde. Ettersom denne tilkoblingen er koblet inn med tenningen er det garantert en sikring i bildet også. Nå er ENDELIG lysene mine godkjent! :D
Elise, MX-5 93
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by Laiton »

Image

Her er bildet av koblingen min. Rosa ledning er strøm som jeg tok fra den blå tilkoblingen som var der fra før av. Blå ledning er strøm ut som jeg koblet i paralell med nærlyset. Grønn er styrestrøm koblet i paralell med fjernlys og svart er jording. Reléet er et standard for ekstralys, kostet meg 20kr. Og det er alt som trengs! (Håper bildet kommer med, har aldri prøvd å legge til sånt før)

*Jeg kan se bildet når jeg klikker på det, hvis det ikke fungerer, vennligst forklar meg hvordan jeg enklest kan få dette til å funke :)
Elise, MX-5 93
petterbw
Status: Offline

Re: Koble sammen nærlys og fjernlys!

Post by petterbw »

gode gud, hva slags kamera er dette tatt med? til neste gang kunne du kanskje skalert ned litt.
men ser bildet. :)
Post Reply