Lys na

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Lys na

Post by Miatapowers »

Hei er det noen så har noen anbefallinger å komme med, eg er blitt eldre og krever mer lys, i mine originale runde 7" er det litt dårlig lys synest eg, iallefall i forhold til min andre bil.. Finnes det noen gode reflektorer så er mye bedre enn andre.. og som gjerne tåler xenon uten å plage andre så alt for mye..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw
Status: Offline

Re: Lys na

Post by petterbw »

hella low profile med h7 xenon er absolutt å anbefale.

men det vet du jo egentlig :)
fa10
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 24 Aug 2009, 18:53
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Lys na

Post by fa10 »

petterbw wrote:hella low profile med h7 xenon er absolutt å anbefale.

men det vet du jo egentlig :)
+1
også ser det awesome ut. 8)
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Lys na

Post by Steinar »

Skal du ha xenon i 7" innsatser beregnet for H4 pærer: Glem det. Strølys og garantert ikke godkjent.
Dette vet du sikkert Stian: Skal man ha xenon må man ha lyktespylere/lyktepussere, automatisk høydejustering av lyset og innsatser som er bygd for xenon.
Lyktespylere ble jo levert på tidlige NA solgt nye i Norge og Sverige, automatisk høydejustering må det jo gå an og mekke til med deler fra andre biler (Min NB og enkelte NA har jo manuell høydejustering av lysene) og Mercedes Gelendewagen har jo 7" innsatser med xenon. Litt mekking så bør jo dette være i boks.

Ville heller ha valgt et par Hella 7" innsatser og et par gode H4 pærer.

Prøvde Osram Nightbreaker (+90% lys ifølge reklamen) på MX5'en for et år siden. De beste H4 pærene jeg noen gang har prøvd. De ga et merkbart bedre lys enn mine Philips +30% pærer. Merkbar forbedring av nærlyset. Eneste aberet var at de holt i 2-3 måneder.
På medlemsmøtet til NSK avd. Trøndelag i oktober ( http://www.sportsvogn.no/sitepageview.a ... icleID=320 ) hadde vi en representant fra Osram som hadde en times innlegg om lys. Han bekreftet at 1. gen. Osram Nightbreaker ikke var gode, men at det kom en ny utgave av disse pærene med en annen legering på glødetråden i januar/februar og med 3 års garanti på pærene.
Skal prøve disse når de kommer.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Lys na

Post by Leo91BRG »

Har du prøvd pærene som heter "nightbreaker" fra Osram, fåes kjøpt f.eks på bilextra.

Har kjørt med dem i to år, og gir faktisk bedre lys en med standard pære, eller andre "extra bra" pærer jeg har prøvd fra diverse fabrikat gjennom tia.

91mod mx5`n med disse pærene fungerer bedre på fjernlys, enn min 98 mod mitsubishi spacewagon med standard pærer, og den har vel i utgangspunktet ok fjernlys.

Har heller ikke fått noen klager i form av blink fra motgående, når kjører med vanlig kjørelys. Kan være verdt å sjekke, trur jeg betalt under hundrelappen for en pære, og de lyser enda.


Edith: ser Steinar allerede har nevnt dem nå:D
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Lys na

Post by midget77 »

Nye lykter med god reflektor vil alltid være bedre enn de gamle rustne. Jeg kjøpte reflektorer fra biltema. De kostet 98 kr pr stk. Om de ennå har dem vet jeg ikke. Til den prisen kan man godt risikere å svi dem i stykker etter noen år..

Men du bør vel være litt forsiktig med hvor mye strøm du kjører gjennom lysbryteren. Et sett releer gjør jo at du får høyere spenning på pærene. Det er (eller i alle fall -- var -- i gamle dager) en del spenningstap i de lange, tynne ledningene i bilen. En 18 år gammel lysbryter gjør vel heller ikke saken særlig mye bedre. Selv pærer med original wattstyrke kan gi merkbart bedre lys med høyere spenning.

(Dette var likt vi gjorde da 60-tallere var vanlige guttebiler)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Lys na

Post by Steinar »

Jo da, har vært gjennom tykkere ledninger og dobbelt lysrele på noen av mine biler og MC gjennom årene.
Klart at et lite spenningstap gjør store utfall på lysstyrke.
Kjøper en del ting fra Biltema nå og da, men ville ikke gått for deres 7" innsatser, dersom de ennå selges.
Sammenlignet to 7" innsatser fra hhv. Biltema og Hella for mange år siden. Biltemainnsatsen var "grovere" i overflaten på reflektoren enn Hella sin + at Hella sin innsats ga et bredere og bedre nærlys. ( To like MC, en med Biltema, min med Hella.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Lys na

Post by midget77 »

Steinar wrote:klipp-klipp... men ville ikke gått for deres 7" innsatser, dersom de ennå selges.
Sammenlignet to 7" innsatser fra hhv. Biltema og Hella for mange år siden. Biltemainnsatsen var "grovere" i overflaten på reflektoren enn Hella sin + at Hella sin innsats ga et bredere og bedre nærlys. ( To like MC, en med Biltema, min med Hella.)

Steinar
Det ville kanskje ikke jeg heller, i dag. Jeg oppdaget at de rustne jeg skiftet ut ikke kunne være mer enn 5-6 år gamle og fra Biltema. Jeg regner med at de gir bedre lys og ruster mindre enn billige fra Biltema.

Men så koster Hella 7" uten parklys 400 kr (eller mer) + moms pr stk da. Dette er en pris jeg fant i denne prislista: http://www.hellanor.no/no/filestore/Pri ... -Hella.pdf

Så de bør vel være mye bedre.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Lys na

Post by uggla »

Jeg kan og anbefale Nightbreaker fra Osram. Har brukt dem i 4 måneder nå.

Jeg skiftet samtidig reflektorer til nye OEM (tror jeg) fra IL Motorsport. Kosta litt, men det ble veldig mye bedre lys.
Og så ser bilen mye "sharpere" ut og. Ingen skam med låvedørene mine lenger... :lol:

magster

PS. Og det var nettopp LeoBRG91 som var inspirasjonen da jeg så hvor bra lys han hadde i fjor vinter, da vi møttes på Motorsenteret Hvervenbukta. Takk for tipset!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lys na

Post by Miatapowers »

Blir nok eg bestiller nye hella reflektorer, og ett sett med HID pærer, vet dem ikke helt lovlige men får vel bare beskjed om å bytte dem om man blir stoppet i kontroll, Eg vet jo at lowprofile er bedre, eg hadde jo slikt med xenons, men synest ikke det er noe pent på en ellers så original bil,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Lys na

Post by R.S »

Nightbreaker Pærer er vesentlig bedre men har bare halve levetia som vanlige pærer(står bak på esken)..... + dyrere! Men ofte tilbud, er vel noe tilbud på BilXtra fortia på nightbreaker pærer. :)
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lys na

Post by Miatapowers »

R.S wrote:Nightbreaker Pærer er vesentlig bedre men har bare halve levetia som vanlige pærer(står bak på esken)..... + dyrere! Men ofte tilbud, er vel noe tilbud på BilXtra fortia på nightbreaker pærer. :)
Hadde slike på passaten, kjøpt på ebay selvfølgelig da norske priser er hinnsiden sunn fornuft.. men dem røk hver gang vi skulle på langtur.. så vi valgte da å sette inn xenons.. dem lyser mye bedre enn nightbreaker, og koster faktisk mindre med tanke på norsk pris på pærene da vel og merke..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw
Status: Offline

Re: Lys na

Post by petterbw »

hva med 100w xenon kit

100w xenon må jo være helt sykt egentlig. jeg syntes mine 55w er drøye....


YOUTUBE
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lys na

Post by Miatapowers »

100w blir nok for mye for andre bilister, 35w plager ingen, 55w plager, og 100w er sikkert helt sykt, :D har 35w nærlys i passat, og 55w i langlysa, samme som din na, det lyser riktig så godt, meget morro på vintersladd turene eg hadde.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Lys na

Post by mussa »

Jeg ga 149.- pr Night-Breaker pære på Claes Ohlson, synes ikke det var så veldig dyrt jeg da, så sant de holder et år eller mer.. Har kjørt ca 100 mil med de nå, veldig fornøyd. Viktig med hele og strøkne reflektorer og glass også da..
Jeg personlig gidder ikke å konvertere til xenon i frykt for blending.. Kan ikke tenke meg noe mer irriterende å potensielt farlig enn uorginale xenonkit på biler som jeg møter daglig på vei til og fra jobb i mørket..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply