Bytte av bunnpanne

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

Jeg finner ikke noe på miata.net/garage om bytte av bunnpanne.
Noen som har en adresse til en how-to?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by Miatapowers »

Man skrur ut motoren, eller løfter den høyt opp, men du snakket om topp renovering, så da kan man gjerne sette hele motoren i ett biltema stativ og ha en riktig så god høyde på sakene, og gjerne bytte stemple ringer om man mistenker forbruk av olje, min erfaring sier stemple ringer ved forbruk...

Ellers så finnes det flere how to do å faktisk lage returen mens ting står i bilen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

Får ikke delene til toppen på lang lang tid, siden de er out of stock på mx5parts.
Har bunnpanne med ferdig oljeretur, og har fått beskjed om at det er tryggest å IKKE mekke retur mens den står på bilen..

"Ned med traversen" er den oftest hørte løsningen på dette.. Høres det kjent ut? :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Får ikke delene til toppen på lang lang tid, siden de er out of stock på mx5parts.
Har bunnpanne med ferdig oljeretur, og har fått beskjed om at det er tryggest å IKKE mekke retur mens den står på bilen..

"Ned med traversen" er den oftest hørte løsningen på dette.. Høres det kjent ut? :)
Høres ut som en dritt jobb igrunn, om den ene av boltene ryker så har du en fin fin jobb resten av denne uken, da ville eg enkelt og greit løsnet mutrene på motorfeste og løftet opp max. da skal det gå greit..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

Mye enklere med andre ord?
Andre som har input her?

(Mener absolutt ikke å betvile deg Stian, men andre har kanskje hatt problemer med dette. Du har en tendens til å få alt til å høres så j**** enkelt ut ;))
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Mye enklere med andre ord?
Andre som har input her?

(Mener absolutt ikke å betvile deg Stian, men andre har kanskje hatt problemer med dette. Du har en tendens til å få alt til å høres så j**** enkelt ut ;))
men å senke hele forstillingen er absolutt mer arbeid,og de boltene har nok stått i 20 år med rustlake runt seg, skulle gjøre det samme på en mazda 323 eg hadde, måtte til med å skjære av en bolt, og sveise inn en ny, for de boltene er sveist i ramma.. muligens så må du også skru av bremseslanger styrestag osv, og må til med lufting osv, eg hadde gjort det pisse enkelt og skrudd ut hele motoren, noen få ledninger og slanger så står den ute.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

+ motorfester og girkasse ;)
Men ja, vi får se. Jeg er jævli usikker, og jeg tror det blir avgjort av den som hjelper meg med å skru :P
Bikker mest mot å ta ut motoren, spesielt siden den har vært byttet nylig og boltene bare har rusta fast i 1.5 år.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by Miatapowers »

Er absolutt det enkleste vil eg tro, husk at det tar tid å snike seg under å pitle på skruer, å skru av girkassen er kjapt, bare få noen gode how to do,, min erfaring er at det er gjort på halvannen til 2 timer,,

skru av cas og coil, så kommer du til de boltene folk flest sliter med.. egentlig så burde du hatt litt is i magen og ventet på clutch, tatt alt på engang, kjipt å haste skru, for å brenne clutchen du har, og må vente på ny, og på an igjen med ny demontasje,, :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

Ja, men jeg går på ferie nå, og jeg er veldig VELDIG usikker på hva jeg skal gjøre.
Jeg bør i hvert fall få gjort mye nå, og så ta resten når ejg kommer hjem fra ferie. Problemet er at da har jeg bare ettermiddagene etter jobb på å skru.

Hvis ting går som planlagt, så får jeg lånt meg bil fra onsdag eller torsdag, og da kan jeg kline bilen på bukker og la den stå.
Så har jeg noen dager etter jobb + en helg + noen dager ferie.

Vi får se, er jeg heldig så får jeg clutchen på en uke. (Sto 5-8 dager levering på siden dems..)
Bør bytte diff også, men jeg trenger enda akslingene.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by Miatapowers »

Om det er stress mekk, så ville eg lånt en gjengetapp og gjort det på den måten,, flere 1000 talls personer med god erfaring,, fm har how to do på nettet sitt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

Er ikke stress-mekk, derfor jeg vurderer å ta ut dritten.
Å montere snurre går jo også mye lettere om jeg har motoren ute av bilen, så det frister veldig.

Det beste hadde vært å vente på alt av deler, men da får jeg ikke gjort en dritt i ferien, så det utgår om ikke jeg plutselig ombestemmer meg..
Å vente på deler som mx5parts ikke engang har på lager orker jeg ikke, da blir dette aldri gjort.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by Harald »

ta ut motorn, for å sette inn alt, og så IKKE bytte clutch, er bare teit, ingen annen måte å si det på. du vet den vil tryne..

ser du skriver at du ikke skal stressmekke, men utfra postene her, virker det som du planlegger nm i stressmekk og dårlig planlagte løsninger :P

kjør på.ikke hør på gode råd..


ingen problem å lage oljeretur i bunnpanne med bunnpanne på plass. det er bare litt jalla :P og siden din har AN kobling på slangen må du evnt sørge for å ha riktig "bit" å sette inn i bunnpanna.. den gode løsningen er selvsagt å få kjentfolk til å sveise inn gjengeparti på bunnpanna.. (MYE bedre enn å skru inn no drit bare) og så bytte clutchen i samme slengen som alt er ute..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

Kommer an på hva "stressmekk" er.

Jeg kan ikke ha bilen stående på bukk i 4 uker, og derfor må jeg få gjort mest mulig nå mens jeg kan låne bil og har ferie. Å skifte clutchen tar kortere tid enn å ta ALT etter ferien.
Får se når clutchen kommer.. jeg har uansett ikke tid til å vente på overhalings-bitene til toppen, siden de ikke er på lager.
Om jeg får gjort alt unntatt clutch nå, så har jeg vanskelig for å se argumentene for å vente med alt. Ser ut til at jeg flyr nordover uansett, så bilen blir stående til ferien er over.

Jeg kommer ikke til å drille ny oljeretur i min nåværende bunnpanne. Den andre blir brukt.

Lurer også på hva du mener med "dårlig planlagte løsninger", siden jeg er rimelig sikker på at jeg stiller godt forberedt med både manualer, dialog med erfarne folk samt innleid hjelp.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by Dtomaso »

LoKi wrote:Får ikke delene til toppen på lang lang tid, siden de er out of stock på mx5parts.
Har bunnpanne med ferdig oljeretur, og har fått beskjed om at det er tryggest å IKKE mekke retur mens den står på bilen..

"Ned med traversen" er den oftest hørte løsningen på dette.. Høres det kjent ut? :)
Siden mx5parts ikkje har inne, så har jo Flying miata overhalingssett for topp til rundt 1500 meine eg, spør om de har inne:)
Så kan du ta alt i samme slengen :)
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bytte av bunnpanne

Post by LoKi »

Tredobbel pris fra FM med andre ord.
100% uaktuelt. :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply