Hvordan gjenopplive en sliten NB?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
asbjbo
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 16 Aug 2009, 14:53
Status: Offline

Hvordan gjenopplive en sliten NB?

Post by asbjbo »

Jeg kjøpte en NB for noen uker siden. Den er litt sliten, med kanalrust og annet småplukk, så jeg er forberedt på at den krever en del jobb for å bli ordentlig bra. Serviceheftet tyder på at den bare har fått skiftet olje to ganger på fem år, uten spor av noe annet teknisk vedlikehold. På de årene har den gått over 100000 km. Må være en robust bil, for Citroënen min ville selvdestruert etter sånn mishandling.

Jeg har verkstedtime for MX5'en i morgen. Jeg har tenkt å beholde MX5'en lenge, så det er ikke så viktig om jeg "får igjen" pengene ved videresalg. Det viktige er at den funker i mange år. Hva er spesielt viktig å få gjort med det samme for å unngå fremtidig trøbbel?
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Kan jo hende at oljen er skiftet om han ikke har gjort det på service :)
Iallefall skift all olje pluss filter (motor-diff og girkasse) og vann på bilen. Register-reim, sjekk bilen for rust, og få den bort.

Lista kan jo bli lang den, men dette er vel de viktigste tingene..
Regner med du har prøvekjørt bilen , så du har hørt etter ulyder og slikt?
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Bremsevæske og cluchvæske blir ofte oversett. HVis de blir mettet med vann risikerer du rust i diverse pumper, noe som koster penger. I tillegg kan du få damputvikling i bremserøra, slik at du får redusert bremseeffekt hvis du kjører hardt. De skal skiftes hvert annet år.

Hvis den ikke går helt pent, skift plugger, pluggledninger og luftfilter.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Tipper du har kjøpt deg en RØD NB.

Er jo bare å ta en full service med absolutt alt av olje, plugger, luftfilter, pluggkabler som nevnt, bremse\clutch væske og for all del bensinfilter!!

Fjern rusta før vinteren å få den tectyl behandlet.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
asbjbo
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 16 Aug 2009, 14:53
Status: Offline

Post by asbjbo »

Takk for tips! Neida, den er ikke rød. Det er denne:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18309700

Jeg gikk grundig gjennom den før jeg kjøpte, og fikk ned prisen til noe jeg var villig til å betale for en bil med ganske mye småfix, så her har jeg handlet med åpne øyne. Hobby skal man jo ha...
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
PerChr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 161
Joined: 25 Mar 2008, 02:27
Location: Bergen
Status: Offline

Post by PerChr »

hehe min røde nb var en 1.6l. så tror ikke det er denne :lol:
min lille røde hadde fått 2 oljeskift i løpet av siste året også:)
1999 audi tt
x1999 mazda mx5 type knallrød
asbjbo
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 16 Aug 2009, 14:53
Status: Offline

Post by asbjbo »

Predator wrote:Kan jo hende at oljen er skiftet om han ikke har gjort det på service :)
Iallefall skift all olje pluss filter (motor-diff og girkasse) og vann på bilen. Register-reim, sjekk bilen for rust, og få den bort.

Lista kan jo bli lang den, men dette er vel de viktigste tingene..
Regner med du har prøvekjørt bilen , så du har hørt etter ulyder og slikt?
Det ene oljeskiftet er ført inn med kulepenn uten noe forhandlerstempel, så jeg går ut fra at dette er alt som er gjort med bilen, enten på verksted eller i garasjen. Oljen som er i motoren nå ser ut til å ha vært der en god stund. Han jeg kjøpte av hadde nok mer sans for vasking, voksing og polering enn for det som er under skallet.

Joda, jeg prøvekjørte, og den er fast og fin på veien uten noen tegn på slitasje. Ingen eksosrøyk, ingen tegn til vann i oljen, ingen fleksing i chassiset, ikke noe ventilkakling eller andre dyre lyder. Mye pent å si om den, selv om den ikke er så "særdeles velholdt" som forrige eier mente.
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Post by caLitri »

Et godt tips er og flytte skiltet ut fra hai kjeften.

Dette fører til at det blir svært lite luft som kommer til radiator og luft filter osv.

Jeg merket stor forskjell etter at jeg flyttet skiltet ned under haikjeften.

Ser bedre ut også :)
1999 10th Anniversary 3162/7500
asbjbo
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 16 Aug 2009, 14:53
Status: Offline

Post by asbjbo »

caLitri wrote:Et godt tips er og flytte skiltet ut fra hai kjeften.
Yep. Det skal gjøres. Skjønner ikke helt hvorfor noen har satt det inni der, men det var sikkert noen som syntes det så "pent" ut. :?
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
asbjbo
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 16 Aug 2009, 14:53
Status: Offline

Post by asbjbo »

Jaudå, det går fremover. Nå er mye gjort. Ny kamrem kom på i dag. Interessant nok går bilen litt bedre på lave turtall etter det, sånn at den er enklere å omgås i bakkestart og krypefart. Det hadde jeg ikke ventet. Sannsynligvis var den gamle remmen så slitt at den enten hadde strukket seg nok til å endre kamtidene, eller så hadde den hoppet over en tann på en av kammene. Noen av skruene satt bom fast, så den remmen som satt i var nok den samme som kom fra Hiroshima for snart ti år siden. Hmmm.

Det som gjenstår er å fikse rustboblene i kanalene og den lysende ABS-lampen. Den viste seg å være vanskeligere å løse enn verkstedet trodde. Der trengs det litt mer feilsøking, ser det ut til. Underliggende årsak er nok at bremsevæsken var gammel, hadde trukket til seg fukt, og noe har altså rustet ett eller annet sted i systemet. Ny nummerskiltholder kom forresten fra MX5 Parts her om dagen, så skiltet skal ut fra grillen i løpet av høstferien. Snart er bilen så velholdt som annonsen ville ha det til. :)
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Post Reply