For de turbointeresserte

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Svar
Laiton
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 91
Registrert: 19 mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

For de turbointeresserte

Legg inn av Laiton » 06 jul 2013, 01:34

Jeg har lukta på kittet fra IL motorsport en stund siden det har TÜV godkjenning, og fikk et kjapt svar fra biltilsynet på det.

"Hei Robert!

Når det foreligger TÜV-dokumentasjon på effektøkning ved bruk av turbo så vil det vanligvis føre til en godkjenning her i Norge. Dokumentasjonen må da inneholde informasjon som viser at kravene til støy, avgass, bremser osv fortsatt er oppfylt.

Det er imidlertid vanskelig for oss å gi noen garanti på forhåndsgodkjenning da vi både må kontrollere/prøvekjøre den ombygd bilen før noen godkjenning kan gis. "

Tenker dette kan være til hjelp for en del av oss som lukter på turbo :)
Jeg har ihvertfall planer om å kontakte IL og biltilsynet litt om hverandre og finne ut om det lar seg gjøre, så håper jeg at det går i boks med godkjenning, ladetrykk kan jo skrus opp etter godkjenning :D
Elise, MX-5 93

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 06 jul 2013, 22:14

Kjempebra om du går opp denne løypa.
Vær forberedt på bomtur.

Husk å ta alt skriftlig med Biltilsynet, mange der som er "greie" når man snakker med dem.
Be om å få TÛV papirene fra I.L. Motorsport på forhånd.
Jeg kikker gjerne gjennom papirene.

Jeg tror du vil ende opp med at BT ønsker en egnethetserklæring.
Enten er dette en del av TÜV-papirene (har mine tvil) eller så må dette fremskaffes fra Mazda Motor Norge.
Mazda Motor Norge vil IKKE gi deg dette dokumentet.
Så hvis du ikke har egnethetserklæring, så tviler jeg på om du får bilen godkjent med kit-et.

Jeg bistår gjerne med det jeg kan hjelpe til med.
Som sagt så er dette av stor interesse for mange av oss som ønsker godkjenning av overlading.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 813
Registrert: 20 mai 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Sted: Heggedal, Asker
Kontakt:
Status: Offline

Re: For de turbointeresserte

Legg inn av DanielHovdahl » 01 okt 2013, 15:00

For å klargjøre: Dette er det kittet som ligger ute til 116hk modellen (1.6)? Jeg tenkte også på denne ett sekund, helt til jeg fikk svar fra I.L om at denne ikke ville la seg godkjenne på min 90hk modell... (Kompresjon og kammer er stort sett eneste forskjell)

:(

La oss vite hvordan dette eventuelt går!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com

Laiton
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 91
Registrert: 19 mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: For de turbointeresserte

Legg inn av Laiton » 01 okt 2013, 15:10

Har dessverre ikke fått sett så nøye på dette pga flytting, men kan ihvertfall bekrefte at det ikke er godkjent på 90hk.
Ifølge papirene (som er på tysk) er kun 115hk godkjent. Etter hva jeg kan forstå er ikke oppgradering av bremser nødvendig.
Jeg skal på sikt sende papirene til biltilsynet som kunne ta en vurdering på om papirene er i henhold, men noen garanti var uansett umulig, det kunne de visst aldri gi.
Typegodkjenning ser det ut til at papirene inkluderer :)
Elise, MX-5 93

Brukeravatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 6682
Registrert: 30 mar 2006, 02:00
Sted: Odda
Status: Offline

Re: For de turbointeresserte

Legg inn av Miatapowers » 01 nov 2013, 18:56

Vil det si at du allerede har disse papirene liggende,, Mulighet for å sende meg en mail med dem ?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
1993 Miata NA Smurfeblå
2010 Polo 6R TDI Vinter/arbeidsbil..

Laiton
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 91
Registrert: 19 mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: For de turbointeresserte

Legg inn av Laiton » 01 nov 2013, 20:45

Det kan gjøres, kan se om jeg kan legge de ut til alle.
Elise, MX-5 93

Laiton
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 91
Registrert: 19 mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: For de turbointeresserte

Legg inn av Laiton » 06 nov 2013, 22:12

Slår meg at jeg ikke har en god måte å gjøre det på i farta, få mailadressen så skal jeg sende :)
Elise, MX-5 93

Brukeravatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 6682
Registrert: 30 mar 2006, 02:00
Sted: Odda
Status: Offline

Re: For de turbointeresserte

Legg inn av Miatapowers » 06 nov 2013, 22:16

soppi@broadpark.no kan du sende det til, så kan eg se over dem, pluss og forhøre meg litt med bt eg og,, Skal uttom og godkjenne bilen med senkefjærer snart alikevel,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
1993 Miata NA Smurfeblå
2010 Polo 6R TDI Vinter/arbeidsbil..

Svar