Hvilken kompressor

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Brukeravatar
Vidar
Moderator
Moderator
Innlegg: 5493
Registrert: 08 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Sted: Drammen
Kontakt:
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Vidar » 13 nov 2011, 12:46

Tonny_B skrev:Hyla litt på høyere turtall, men var jo bare porr :)
Er det 62n som står i denne?
mp45, JR kit+upgrade med bipes tenningsretarder.

Brukeravatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1276
Registrert: 20 sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Sted: Kristiansund
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Tonny_B » 14 nov 2011, 22:29

Kan noen forklare meg litt når det kommer til hvilken side det lønner seg å ha kompressoren på?
Så ett innlegg tidligere her oppe at det lønner seg å ha den på kaldsiden. Taper man da power ved å ha den på varmsiden?
Synsmessigt ser det jo finere ut å ha den på varmsiden. Men selvsagt har jo ikke det noe å si på ytelse og varighet.
Ett annet spm er. Følger det med alt man trenger for å få snurr på den med i kittet? Tenker da ikke på sprut - kraftigere bensinpumpe - bensintrykkreg osv, men branketter , bolter , hjul , reim rør osv.
Smetter inn ett siste spm som egentlig ikke har noe med kompressor å gjøre men, hvor mange grader er orginale 90-93 kammer? (Skal skifte ut de som står i 90hkern) og er litt usikker på om jeg skal velge noen litt kvassere enn orginal?
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 14 nov 2011, 22:47

Tonny_B skrev:Kan noen forklare meg litt når det kommer til hvilken side det lønner seg å ha kompressoren på?
Så ett innlegg tidligere her oppe at det lønner seg å ha den på kaldsiden. Taper man da power ved å ha den på varmsiden?
...............
Litt omfattende å beskrive dette i et enkelt innlegg, men anbefaler deg å lese litt i
Beverly-tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=330

Bilde

Og Rudolf-tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... start=1230

Bilde

Og om FFS: http://www.fastforwardsuperchargers.com ... thread.php

Dette er altså om Cold-side varianten.
Veeeldig kort fortalt:

Fordeler:
Kompressoren sitter montert rett ved innsuget så reaksjonstiden blir svært kort.
"Lufta blir døtta rett inn i sylinderene"
Kompressoren og innsuget blir ikke varmet opp av en varm eksosmanifold.
Mitt kitt kjøler med bensin/etanol (ekstra bensindyser i innsugsmanifolden).

Ulemper:
Ikke mulig å montere intercooler (men hvorfor skal man det ?)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
Vidar
Moderator
Moderator
Innlegg: 5493
Registrert: 08 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Sted: Drammen
Kontakt:
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Vidar » 14 nov 2011, 23:47

IC trenger du til å kjøle ned lufta..
Fant ut at når jeg økte trykket, så økte temperaturen så mye at FM linken kutta tenninga (safty cut,dvs over 110 celsius) med en gang jeg ga gass..
Om du får kjølt ned nok med bensin/etanol på maks++ dreving på kompressoren. Så er coldside en bra løsning, men er litt i tvil om det går..

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 15 nov 2011, 17:13

Vidar skrev:.....
Om du får kjølt ned nok med bensin/etanol på maks++ dreving på kompressoren. Så er coldside en bra løsning, men er litt i tvil om det går..
Det går fint !
(jeg har "bare" prøvd med dreving av kompressoren opp mot 15psi)

Erik
....som liker seg best på den kalde siden
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2249
Registrert: 03 nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Ørnbjørn » 15 nov 2011, 19:47

Nå skumma eg kompressorsidene dine Erik, og søkte ecu, datasprut, data, megasquirt, map, controller og styring men fant ikkje ut kva du nyttar på Rudolf for å holde styr på 0 og 1?

Brukeravatar
Vidar
Moderator
Moderator
Innlegg: 5493
Registrert: 08 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Sted: Drammen
Kontakt:
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Vidar » 15 nov 2011, 22:46

MP62 klarer vel mer enn 15 psi...
Hvor mange grader hadde du på innsugs tempen på 15 psi..

Brukeravatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 366
Registrert: 10 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Sted: Slemmestad
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Fatboy » 15 nov 2011, 22:57

Før dere tar av, så er det vel også et spørsmål om hva trådstarter ønsker å få ut av effekt.

Jo mer gamp - jo mer å ta hensyn til.

Hva ønskes?

Ja, eg veit. Mye vil ha mer... Men det kommer til en høyere pris.

Brukeravatar
Vidar
Moderator
Moderator
Innlegg: 5493
Registrert: 08 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Sted: Drammen
Kontakt:
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Vidar » 15 nov 2011, 23:31

Prisforskjellen på MP62 og MP45 er så liten. At det er bare å kjøpe mp62.
Vil du ha lite hester, så får du det også med mp62..

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 15 nov 2011, 23:50

Vidar skrev:MP62 klarer vel mer enn 15 psi...
Hvor mange grader hadde du på innsugs tempen på 15 psi..
Jada den klarer mye mer.
Men jeg har ikke drevet den høyere (enda).
Jeg hadde høyest trykk før jeg skiftet eksos på Beverly.
Da hadde jeg nok noe baktrykk fra eksosen.

Den gangen jeg merket tendenser til tenningsbank var under Autoslalom på Gardermoen i juli i fjor før jeg skiftet eksos og katalysator.
Da tipper jeg det var noen og tyve grader, http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=495
Siden jeg har installert knock-sensor, så er det lett å oppdage tenningsbank.

Det er viktig å understreke at jeg IKKE hadde noen form for tenningsretardering og at tenningsbanken forsvant helt etter skifte av eksos.
Det fikk jeg testet til gangs på dynoen. http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=720
Da målte jeg 180 konservative hester (75 hester effektøkning) med et kompressortrykk på ca. 10psi.

Jeg har forøvrig over et års erfaring med FFS-kitet og kjørte bl.a. på ferietur til Tyskland med det i fjor sommer (>3000km).
Oppsettet kan varmt anbefales.
Litt lesing om fornøyde brukere kan man også gjøre på miata.net
Ørnbjørn skrev:Nå skumma eg kompressorsidene dine Erik, og søkte ecu, datasprut, data, megasquirt, map, controller og styring men fant ikkje ut kva du nyttar på Rudolf for å holde styr på 0 og 1?
Jeg bruker FFS (Fast Forward Supercharger) sin versjon av PowerCard.

Bilde

På Beverly brukte jeg et kort for å styre de "vanlige" bensindysene, og et kort til å styre E-cool bensinkjøling med to ekstra bensindyser i manifolden.
På Rudolf bruker jeg et kort for både vanlige dyser og E-cool dysene og har i tillegg et kort for tenningsjustering (tenningsretardering).
Kortet for tenningsretardering har det ikke vært bruk for (enda) og det er derfor satt til null retardering.

Det står masse om dette på FFS sitt forum; http://www.fastforwardsuperchargers.com/forum/

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1276
Registrert: 20 sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Sted: Kristiansund
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Tonny_B » 16 nov 2011, 00:45

Fatboy skrev:Før dere tar av, så er det vel også et spørsmål om hva trådstarter ønsker å få ut av effekt.

Jo mer gamp - jo mer å ta hensyn til.

Hva ønskes?

Ja, eg veit. Mye vil ha mer... Men det kommer til en høyere pris.
Tenkte egentlig ikke å dra ut så alt for masse.
175 hk er nok for min del. (Som Rudolf fortalte han fikk av sitt oppsett på 10psi)
Jeg har hatt bil med over 300 hk, og vet konsekvensene av det - mtp slitedeler , motorhavari etc.
Tanken var å få litt mere ut av motoren, så man slipper ett strekk på 500m for å ta ei forbikjøring :roll:
Har aldri kjørt på bane tidligere, så regner ikke med at jeg gjør det med det første heller. (Selv om lysten er der)
Men merker på innleggene over her at jeg har en god del å lese/lære før jeg monterer en slik sak, mtp
de verdiene man bør ha på div tilførsel / avgasser / tenning etc.
Planen min i starten var å montere en kompressor , ms-Pnp og kansje skifte kammene til 90-93 kammer , og la
det være med det. Regner med jeg hadde blitt fornøyd med resultatet i forhold til i dag.

Men må sette med ned når jeg får tid - å lære/lese med til litt kunnskap om de tingene jeg nevnte ovenfor først.
Må montere alt selv , og vil ikke ha motorras FØR jeg får gleden av den ekstra poweren. :lol:
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489

Brukeravatar
Vidar
Moderator
Moderator
Innlegg: 5493
Registrert: 08 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Sted: Drammen
Kontakt:
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Vidar » 16 nov 2011, 00:50

Har hørt om bensin/vann/sprit kjøling.
Men aldri hørt hvor effektivt det er..

Det som er interessant er jo hvor høy temp det er på den komprimerte lufta.
Før jeg hadde IC, kjørte jeg rundt med en temp på 80+ og bilen gikk bra (som på videon) Men med IC så kom tempen ned i ca 20 (sommmerstid)

Brukeravatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2249
Registrert: 03 nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Ørnbjørn » 16 nov 2011, 13:56

Ville det vore meir effektivt i ein coldsideløsning å tatt lufta fra bakkant av motoren, slik som agility har gjort?

Bilde
Bilde

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 16 nov 2011, 17:22

Ørnbjørn skrev:Ville det vore meir effektivt i ein coldsideløsning å tatt lufta fra bakkant av motoren, slik som agility har gjort?

Bilde
Ingen dum idè det der.
Det er vel sammenlignbart overtrykk der bak i forhold til foran radiator der jeg henter lufta.

Men husk at før lufta går inn i manifolden så skal den passere luftfilter, luftmengdemåler og en avgrening.
Så da må du enten lage en sving eller legge luftfilter og LMM i kanalen under vindusviskerene (hvis det er plass).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
Vidar
Moderator
Moderator
Innlegg: 5493
Registrert: 08 sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Sted: Drammen
Kontakt:
Status: Offline

Re: Hvilken kompressor

Legg inn av Vidar » 28 nov 2011, 22:16

Lurer fortsatt på hva tempen i Innsugsmanifoilen er med sprit/bensin/vann kjøling...

Svar