Tüv-godkjent Rotrex

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Stalfa »

Husk at det settet som er TUV godkjent bruker C15-60 mens grafen du linker til bruker C30-74.
Forskjellen kan du se her => http://rotrex.com/Home/Technology/Produ ... nical_Data


Sååååå...jeg er ikke sikker på at du får stort mer TDI-feeling enn om du kjører MS og NA tune ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Legendary »

Jeg har kjørt med Rotrex montert i snart ett år nå. Det er sant som Stalfa sier, TDI-feeling kan du bare glemme. Det minner mye mer om en rekkesekser som har blitt dumpa ned i motorrommet.

Over 4000-omdreiningerish våkner bilen skikkelig til live. Nesten som VTEC. Det er ingen plutselige voldelige dytt, men et godt og behagelig skyv hele veien til rødlinjen. Utrolig tilfredstillende å kjøre til rødlinjen og så legge inn neste gir, hvor det jevne skyvet fortsetter som tidligere.
MX-5 i original utførelse føles ekstremt treg på motorvei og i oppoverbakker. Nå derimot, er det alltid nok krefter å ta av. Forbikjøring er en lek - ikke en bekymring lenger. Bilen føles nå ut som en racerbil, ikke en frisørbil. :mrgreen:
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Miatapowers »

Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, :) Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Sunnmøring »

Kva med å bruke det tuv godkjente kittet med kam akslar frå ein mazda 323? Den er vel lagd for å gi meir dreiemoment på bekostning av top-end power.
Eventuelt, så har eg lest om at ein kan bruke justerbare kam drev for å oppnå samme effekt, dvs, meir dreiemoment på bekostning av maks hest.
Berre ein tanke.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Legendary »

Miatapowers wrote:Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, :) Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
Ikke misforstå, det er jo mer effekt over hele registeret ift. original motor. Om man f.eks. cruiser i et høyere gir og trykker pedalen i bånn, skyver bilen mye mer enn før.
Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable. I sistnevnte gir plukker bilen seg opp og drar hardt nærmest uansett hvor i registeret. Femte gir drar godt fra 120-130 km/t.

Bensinforbruket har dog økt betraktelig, men det kan forbedres en hel del med MS og riktig tuning.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Miatapowers »

Legendary wrote:
Miatapowers wrote:Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, :) Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
Ikke misforstå, det er jo mer effekt over hele registeret ift. original motor. Om man f.eks. cruiser i et høyere gir og trykker pedalen i bånn, skyver bilen mye mer enn før.
Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable. I sistnevnte gir plukker bilen seg opp og drar hardt nærmest uansett hvor i registeret. Femte gir drar godt fra 120-130 km/t.

Bensinforbruket har dog økt betraktelig, men det kan forbedres en hel del med MS og riktig tuning.
Ja er dette skyvet eg er ute etter, og med skikkelig tuning så blir kanskje skyvet enda bedre, når eg skal klare å få det samme med kun na tuning, så bør det jo bli enda bedre med litt lufthjelp også.. Men da er det nok ikke tuv godkjent lengre, men hvor viktig er det når det ikke er all verden med tid å skru det uttav, og ser det på papirene gir bare 157hk på hjula, det er 11 mer enn eg har på motor nå, og skulle eg vera maks uheldig og bli stoppet, så er det jo hjulene dem måler effekt. 11hk er nok ikke noe dem sutrer så alt for mye om..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Stalfa »

Legendary wrote:Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable.
Derfor 3.6 diffene er så ettertraktet. Praktisk at du allerede har en slik montert, Stian. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Legendary »

Stalfa wrote:
Legendary wrote:Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable.
Derfor 3.6 diffene er så ettertraktet. Praktisk at du allerede har en slik montert, Stian. ;)
Blir ikke det litt i overkant? Med 3.6-diff og 5-girkasse passerer du jo lovlig fartsgrense i Norge før du har nådd tredjegir.

Skulle hatt en NC og satt inn 2.5L motor + Rotrex. Resultat:

" onclick="window.open(this.href);return false;

325 WHP.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Fabiz »

f*** som du troller om dagen, Stian. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Stalfa »

Fabiz wrote:f*** som du troller om dagen, Stian. :)
ja, slutt med det der, Stian. ;)


3.5 diff med 5 trinns skulle bli noe slik
3.6_diff_5trinns.jpg
3.6_diff_5trinns.jpg (18.1 KiB) Viewed 9236 times
115 km/t i 2.@7200. Kanskje mer passelig til 6. trinns. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Stalfa »

Er vist muligheter med C15 Rotrex også =>http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=404046.
Kort versjonen => 211rwhp & 171 lb-ft.

Takk til Arinbjørn for tråden.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Ørnbjørn »

Litt informasjon frå KOMO-TEC om installasjon og godkjenning:
Innstallasjon i Tyskland tar 2 dagar. TÜV-revisoren er innom ein gang i kvartalet eller deromkring, neste gang er i september. Godkjenning må bookes.
Korvidt ein kan installere sjølv og få det godkjent seinare forsvant i oversettinga, så er usikker på om det går (installasjonen er med dyno-papirer).
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Fabiz »

Fikk du svar på mail? Jeg fikk ikke svar...

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Ørnbjørn »

Ich bekomme immer die Antwort!
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Bubba »

Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Post Reply