Tüv-godkjent Rotrex

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2750
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Stalfa » 28 jul 2015, 11:14

Husk at det settet som er TUV godkjent bruker C15-60 mens grafen du linker til bruker C30-74.
Forskjellen kan du se her => http://rotrex.com/Home/Technology/Produ ... nical_Data


Sååååå...jeg er ikke sikker på at du får stort mer TDI-feeling enn om du kjører MS og NA tune ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Brukeravatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Innlegg: 417
Registrert: 26 aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Sted: Kongsberg
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Legendary » 28 jul 2015, 13:39

Jeg har kjørt med Rotrex montert i snart ett år nå. Det er sant som Stalfa sier, TDI-feeling kan du bare glemme. Det minner mye mer om en rekkesekser som har blitt dumpa ned i motorrommet.

Over 4000-omdreiningerish våkner bilen skikkelig til live. Nesten som VTEC. Det er ingen plutselige voldelige dytt, men et godt og behagelig skyv hele veien til rødlinjen. Utrolig tilfredstillende å kjøre til rødlinjen og så legge inn neste gir, hvor det jevne skyvet fortsetter som tidligere.
MX-5 i original utførelse føles ekstremt treg på motorvei og i oppoverbakker. Nå derimot, er det alltid nok krefter å ta av. Forbikjøring er en lek - ikke en bekymring lenger. Bilen føles nå ut som en racerbil, ikke en frisørbil. :mrgreen:

Brukeravatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 6682
Registrert: 30 mar 2006, 02:00
Sted: Odda
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Miatapowers » 28 jul 2015, 14:14

Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, :) Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
1993 Miata NA Smurfeblå
2010 Polo 6R TDI Vinter/arbeidsbil..

Brukeravatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 250
Registrert: 19 nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Sted: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Sunnmøring » 28 jul 2015, 16:07

Kva med å bruke det tuv godkjente kittet med kam akslar frå ein mazda 323? Den er vel lagd for å gi meir dreiemoment på bekostning av top-end power.
Eventuelt, så har eg lest om at ein kan bruke justerbare kam drev for å oppnå samme effekt, dvs, meir dreiemoment på bekostning av maks hest.
Berre ein tanke.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,

Brukeravatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Innlegg: 417
Registrert: 26 aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Sted: Kongsberg
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Legendary » 28 jul 2015, 17:25

Miatapowers skrev:Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, :) Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
Ikke misforstå, det er jo mer effekt over hele registeret ift. original motor. Om man f.eks. cruiser i et høyere gir og trykker pedalen i bånn, skyver bilen mye mer enn før.
Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable. I sistnevnte gir plukker bilen seg opp og drar hardt nærmest uansett hvor i registeret. Femte gir drar godt fra 120-130 km/t.

Bensinforbruket har dog økt betraktelig, men det kan forbedres en hel del med MS og riktig tuning.

Brukeravatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 6682
Registrert: 30 mar 2006, 02:00
Sted: Odda
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Miatapowers » 28 jul 2015, 18:33

Legendary skrev:
Miatapowers skrev:Da må eg nesten fundere litt til da, eg er mest ute etter litt mer i midten, ikke noe problem å kjøre forbi med vvt motoren om man girer litt,, Men vil ha litt mer komfort effekt.. Hva na tuning innebærer det å gjøre da, med europeisk vvt bil, har jo dem beste delene originalt, så grenrør osv er vist utrolig lite å hente på, har byttet mellomrør og bakerste påtta. så litt er jo gjort, :) Bensinforbruk er også viktig å holde på akseptabelt nivå, bilen skal klare en eu kontroll med 0 feil, og 0 henvisninger til vegvesenet..
Ikke misforstå, det er jo mer effekt over hele registeret ift. original motor. Om man f.eks. cruiser i et høyere gir og trykker pedalen i bånn, skyver bilen mye mer enn før.
Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable. I sistnevnte gir plukker bilen seg opp og drar hardt nærmest uansett hvor i registeret. Femte gir drar godt fra 120-130 km/t.

Bensinforbruket har dog økt betraktelig, men det kan forbedres en hel del med MS og riktig tuning.
Ja er dette skyvet eg er ute etter, og med skikkelig tuning så blir kanskje skyvet enda bedre, når eg skal klare å få det samme med kun na tuning, så bør det jo bli enda bedre med litt lufthjelp også.. Men da er det nok ikke tuv godkjent lengre, men hvor viktig er det når det ikke er all verden med tid å skru det uttav, og ser det på papirene gir bare 157hk på hjula, det er 11 mer enn eg har på motor nå, og skulle eg vera maks uheldig og bli stoppet, så er det jo hjulene dem måler effekt. 11hk er nok ikke noe dem sutrer så alt for mye om..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
1993 Miata NA Smurfeblå
2010 Polo 6R TDI Vinter/arbeidsbil..

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2750
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Stalfa » 28 jul 2015, 20:07

Legendary skrev:Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable.
Derfor 3.6 diffene er så ettertraktet. Praktisk at du allerede har en slik montert, Stian. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Brukeravatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Innlegg: 417
Registrert: 26 aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Sted: Kongsberg
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Legendary » 28 jul 2015, 21:55

Stalfa skrev:
Legendary skrev:Første & andre-gir blir tømt latterlig fort. Tredje & fjerde-gir er de mest funksjonable.
Derfor 3.6 diffene er så ettertraktet. Praktisk at du allerede har en slik montert, Stian. ;)
Blir ikke det litt i overkant? Med 3.6-diff og 5-girkasse passerer du jo lovlig fartsgrense i Norge før du har nådd tredjegir.

Skulle hatt en NC og satt inn 2.5L motor + Rotrex. Resultat:

" onclick="window.open(this.href);return false;

325 WHP.

Brukeravatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 737
Registrert: 06 jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Sted: Nittedal
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Fabiz » 29 jul 2015, 00:14

f*** som du troller om dagen, Stian. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2750
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Stalfa » 29 jul 2015, 05:49

Fabiz skrev:f*** som du troller om dagen, Stian. :)
ja, slutt med det der, Stian. ;)


3.5 diff med 5 trinns skulle bli noe slik
3.6_diff_5trinns.jpg
3.6_diff_5trinns.jpg (18.1 kiB) Vist 4146 ganger
115 km/t i 2.@7200. Kanskje mer passelig til 6. trinns. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2750
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Kontakt:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Stalfa » 29 jul 2015, 16:41

Er vist muligheter med C15 Rotrex også =>http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=404046.
Kort versjonen => 211rwhp & 171 lb-ft.

Takk til Arinbjørn for tråden.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Brukeravatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2249
Registrert: 03 nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Ørnbjørn » 11 aug 2015, 10:01

Litt informasjon frå KOMO-TEC om installasjon og godkjenning:
Innstallasjon i Tyskland tar 2 dagar. TÜV-revisoren er innom ein gang i kvartalet eller deromkring, neste gang er i september. Godkjenning må bookes.
Korvidt ein kan installere sjølv og få det godkjent seinare forsvant i oversettinga, så er usikker på om det går (installasjonen er med dyno-papirer).

Brukeravatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 737
Registrert: 06 jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Sted: Nittedal
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Fabiz » 11 aug 2015, 10:39

Fikk du svar på mail? Jeg fikk ikke svar...

Fabian
Tlf. 41 42 64 20

Brukeravatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2249
Registrert: 03 nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Ørnbjørn » 11 aug 2015, 11:40

Ich bekomme immer die Antwort!

Brukeravatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 583
Registrert: 11 sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Legg inn av Bubba » 04 nov 2016, 21:49

Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB

Svar