How 2 rengjøre hydrauliske ventilløftere..

Gjør det selv tråder og guider som er under arbeid.

Moderator: Styremedlemmer

Svar
Brukeravatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 6670
Registrert: 30 mar 2006, 02:00
Sted: Odda
Status: Offline

How 2 rengjøre hydrauliske ventilløftere..

Legg inn av Miatapowers » 04 feb 2009, 22:12

Er flere så vil ha en how to do på dette, og dette er en enkel måte å få vekk ekkel tikking på litt eldre mazda, eg har meget god erfaring med dette, både på mazda 323 og 626 og mx-5. Dette er fort gjort om man liker å dille litt,, Legger ut bilder her og skal prøve å forklare så godt eg kan, men sliter litt med skrivevansker, men tror bildene skal gi grei forklaring..


Bilde nr 1 og 2 viser løftern før eg begynner,

Bilde
Bilde

Bilde nr 3 viser hvordan eg holder løftern mens eg kakker denne i bordet eller annet egnet materiale, man må banke noen ganger slik at innmaten løsner og sklir ut av selve løftern, men pass på at den ikke blir kastet vekk idet man skal dunke på nytt. Når man ser den løsner så tar man den ut med fingrene eller en tang, denne innmaten er festet med noe så kan ligne på en liten stempel fjør, roter gjerne på innmaten før man begynner, kan lette arbeidet, man kan også dra ut innmaten med en meget god tang, vri og dra..
Bilde

Bilde nr 4 viser innmaten er utenfor selve løftern,

Bilde

Når denne innmaten er ute så kan man gå videre på denne, denne skal også demonteres, denne innmaten i denne innmaten er ikke så fast, så denne kan lett demonteres med fingrene eller en tang, skal se ut som bilde nr 5 og 6 når dere er ferdig

Bilde
Bilde

Når dette er gjort så kan dere velge om dere vil operere helt inn, men er ikke alltid eg gjør det, men viser alikevel.
Bilde nr 7 og 8 viser hvordan man kommer helt inn i rota på løftern, dette er egentlig en tilbakeslangs ventil, om denne ikke holder tett så vil man ikke holde på trykket og få tikking,, er litt pirkete dette, pass også på å ikke miste den lille fjøra eller den lille kula, har mer en engang sittet på kne å leitet i kjellern etter disse..

Bilde
Bilde

Når dette er gjort så skal dere ha disse delene på bilde 9 og 10 forran dere..
Bilde
Bilde

Når dette er gjort så er det bare å vaske med diesel eller lignende, eg brukte diesel denne gangen, det er billig og finnes overalt, og det er meget oppløsende på dritt.
Så man rengjør og montere dette baklengs av how 2 do..

Håper dette kan vera til hjelp for noen, rengjorte originale er bedre enn billige nye på ebay, min erfaring iallefall..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
1993 Miata NA Smurfeblå
2010 Polo 6R TDI Vinter/arbeidsbil..

Brukeravatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1874
Registrert: 14 nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Sted: Hokksund
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Vegard » 04 feb 2009, 22:54

Bra beskrivelse, og bilder hjelper alltid!

Denne må bli STICKY

Brukeravatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 6670
Registrert: 30 mar 2006, 02:00
Sted: Odda
Status: Offline

Legg inn av Miatapowers » 04 feb 2009, 23:03

Vegard skrev:Bra beskrivelse, og bilder hjelper alltid!

Denne må bli STICKY
Igrunn så håper eg det kan hjelpe noen, kunne tenkt meg flere how 2 eg i en egen katogori, er så mangen så diller med så mye rart, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
1993 Miata NA Smurfeblå
2010 Polo 6R TDI Vinter/arbeidsbil..

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 05 feb 2009, 00:13

Supert Stian !
Grei forklaring og meget bra bilder.

Denne må definitivt bli "STICKY".
Moderator .......
:D

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Innlegg: 184
Registrert: 26 sep 2004, 02:00
Sted: Stjørdal
Status: Offline

Legg inn av Husbyaune » 11 mai 2009, 12:17

Da er våren her og jeg skal skifte regreim. Tenkte jeg skulle rengjøre løfterne og har fått av kamen og tatt av en ventilløfter men får ikke ut innmaten. jeg får til å vri den rundt men samme hvor hardt jeg kakker så får jeg det ikke ut. Lager vel hakk i den om jeg bruker tang for å dra den ut så det er vel ikke noen god løsning. Ser det er et bitte lite hull på siden av løfteren men har ikke noe som er tynt nok. noen som har tips eller vet om hullet er et hjelpemiddel?
90' MX-5 - 1,6l

Brukeravatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Innlegg: 184
Registrert: 26 sep 2004, 02:00
Sted: Stjørdal
Status: Offline

Legg inn av Husbyaune » 11 mai 2009, 14:09

problemet er løst. kakka som en gærning og ting kom ut. Meget bra "how to" dette her. nå går løfterne kjempe fint og lett :D

Noen som vet om det er noe spesiellt moment når man skal på med kamen igjen?
90' MX-5 - 1,6l

Brukeravatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2204
Registrert: 19 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Sted: Ålesund
Status: Offline

Legg inn av glaibilenmin » 11 mai 2009, 23:00

ja er både moment og spesiell rekkefølge og skal drages i flere steg...
sjekk miata.net da ej ikkje husker det i forbifarta
strammer du for mye blir det lagerhavari
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.

Svar