"How To" - Kjørelys Miata NA

Gjør det selv tråder og guider som er ferdige.

Moderator: Styremedlemmer

Svar
Brukeravatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1648
Registrert: 06 jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Sted: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

"How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av Agility » 08 des 2009, 13:14

Tenkte at noen kanskje kunne ha nytte av dette... og om emnet er utdebatert så er det bare å slette hele tråden....
Har kobla om lysene på bilen så jeg har kjørelys med instrument og baklys. Jeg har en Miata med dobbeltsokkel der blinklysa opprinnelig var. Har flytta blinklysa ytterst, og lagt opp nye ledninger til dobbeltpæra (5W/21W) som styres av rele K2 (5W parklys) og K3 (21W kjørelys)
Har tatt noen bilder og laget et skjema (beklager uklare bilder, var helt sikker på at de ble gode... :? )

Bilde
Her er blinklyset flytta, og nye ledninger montert på dobbeltsokkelen (Går over til høyre lykt og opp til de nye releene, derfor dobble ledninger). På min er den originale blinklysledninga grønn, den kobles ut mot den nye blinklyssokkelen, og parlysledninga er rød med grønn stripe. Den er koblet vekk og isolert.
Pass på at du fester ledningene godt under vippelykta, jeg hadde ikke gjort det mens jeg koblet og testet, så hele skiten kjærva seg fast i motormekanismen... :wink:

Bilde
+12V henter du fra den blå kontakten like bak venstre lykt (skal inn på 30 på rele K3). Denne kontakten får +12V når tenninga er på.
Husk for all del å montere inn ei sikring her, det holder med 10A.

Bilde
Bilde
K1 er det høyre, meket LA10.

Bilde
Ta av kontakten og vipp av den gule låsen

Bilde
Bruk et tynt skrujern og lirk ut den hvite/blå ledning.
Du har nå skilt alle lysene fra selve releet. Vi bruker releet til å styre de to andre releene.
Parklys virker som normalt når bilen står parkert uten tenninga på.
Slår du på tenninga, får du baklys, intrumentlys og kjørelys foran, ved å vri over parklysbryteren fra 0, så går kjørelysa foran av og parklysa på.

For de som kan lese skjemaer, så burde det gå greit å følge det, om noen lurer, så er det bare å spørre
86 går til jord (karosseri)
85 er styrespenning inn (+12V fra en bryter eller et annet rele)
30 er vanligvis hovedspenning inn (+12V), men det avhenger litt av hvordan man bruker releet...
87a er koblet sammen med 30 når releet er av
87 er koblet sammen med 30 når releet er på (spenning inn på 85)

Rele K1er originalt parklysrele som sitter på venstresida bak i motorrommet
Du trenger 2 nye vekseltreleer (sånne med kontakt 87a i midten) merket K2 og K3 på tegninga (Biltema 42134)
Det er også veldig greit med sokler til å montere (Biltema 42314)

Bilde
Logikken:
Tenning/motor på: Kjørelys får spenning via K3-30 -> K3-87a og bak/instr. lys får spenning via K3-30 -> rele K2-87a -> K2-30 -> bak/instr.lys.
(K2-30: den ledninga vi tok ut av sokkelen til orignalreleet)
Parklysbryter på: Originalt parklysrele K1 lukker og gir spenning til parklys 5W foran som er koblet på rele K2-87 (ny ledning montert i sokkelen der vi tok ut ledninga på originalreleet). Samtidig gir det styrespenning til rele K3-85 som slår over til K3-87 (ikke tilkoblet noen ting) og kjørelys foran går av.
Rele K2-87a slår overtil K2-87 og bak/instr.lys får nå spenning fra den originale kretsen med rele K1 -> K2-87 -> K2-30


Bilde
Ferdig montert og ryddet i kabler... (og jeg hadde bare ett rele med sokkel, det andre er bare løst...) :D
-91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
-17 Kia Soul EV, -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1, -Bikkjebil
[X] -07 Santa Fe 2,2 CRDI
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...

Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1096
Registrert: 11 jun 2009, 22:06
Kontakt:
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av Stehu » 12 des 2009, 22:29

er du elektriker? Ganske bra gjort ;) Eneste er at ditt skjema er litt rotete i min mening ;) Men det er kanskje fordi jeg har brukt 2 år på skolen for å spesialisere meg på automatisasjon ^^
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata

Brukeravatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1648
Registrert: 06 jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Sted: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av Agility » 15 des 2009, 05:57

Nei, vil vel ikke kalle meg det akkurat, er utdanna innen elektronikk, men jobber med flysimulatorer til daglig, og der har vi alt fra enorme hydraulikk aggregater til relekort og datamaskiner. Blir mye skjemaer å sjekke til tider... Det der skjemaet ble krotet ned en formiddag på armlenet på sofaen med en kaffekopp og TopGear på TV'n etter å ha sjekke hva jeg skulle innom under panseret på bilen... Det beste med opplegget er at du slipper å gå under dashbordet for å gjøre noe... Og ja, kunne vel vært tegnet litt mere ryddig, men det funker... :wink:
-91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
-17 Kia Soul EV, -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1, -Bikkjebil
[X] -07 Santa Fe 2,2 CRDI
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...

Brukeravatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 282
Registrert: 25 aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Sted: Fredrikstad
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av knutjv » 13 mar 2011, 14:04

Sikkert et dumt spørsmål,men jeg lurer på om dette er identisk på MX-5'en? :)
Knut
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen

Brukeravatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 3538
Registrert: 31 jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Sted: Hokksund
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av mussa » 13 mar 2011, 18:42

Engelsvik1 skrev:Sikkert et dumt spørsmål,men jeg lurer på om dette er identisk på MX-5'en? :)
Knut
Selve elektronikken er vel lik, men i MX5 er det oransje plastikk i lyktene.. Kan "bakes" å ta ut plastikken, eller skaffe Miatalykter/ aftermarket-lykter uten "eggeplomme".. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 13 mar 2011, 22:04

Engelsvik1 skrev:Sikkert et dumt spørsmål,men jeg lurer på om dette er identisk på MX-5'en? :)
Knut
Ikke dumt spørsmål ... :wink:

Koblingsskjema for lysene i MX5 og Miata NA er ganske forskjellig.
Miata bruker et TNS relè og et Headlight relè, det gjør man ikke på MX5.
Det betyr at det er forskjell på hvor mye strøm som går gjennom lysbryteren og derfor forskjell på hvor mye du kan belaste denne med.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 3538
Registrert: 31 jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Sted: Hokksund
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av mussa » 13 mar 2011, 22:51

Så kontaktene er forskjellige under panseret også? :) (Ellers kan man vel strengt tatt bruke et ekstra relè alà ekstralyspakke fra Biltema eller lignende som mottar strøm når den blir slått på og (fungerer som en "bryter) henter selve strømen til lampene fra velvalgt punkt som tåler belastningen..? Gjør det med bilene mine som får 1000-metere, slik at man ikke overbelaster det orginale ledningsnettet, for det er kjedelig.. :lol:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Legg inn av Rudolf » 13 mar 2011, 23:52

mussa skrev:Så kontaktene er forskjellige under panseret også? :)
Litt vanskelig å forklare et skjema med tekst.
Ganske mye som er forskjellig.

TNS og Headlight relèene sitter i motorrommet (på Miata).
På MX5 så har hver av nær- og fjærnlysene sin egen sikring (fire stk.) som sitter i sikringsboksen under dashbordet.
Miata har ikke disse sikringene, bare en enkelt sikring (Main) i sikringsboksen i motorommet.
Lysbryteren, ledningsnett og fargen på ledningene som har med lys å gjøre er også forskjellig.


Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Innlegg: 432
Registrert: 01 feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Sted: Tjøme
Kontakt:
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av BaktusBror » 25 apr 2015, 23:56

En oppdatering for kopling til MX-5 (min 96 modell): Her trenger du bare ett rele! Vi legger jo til ei lampe for kjørelys, dvs 21W-filamentet i den kombinerte park- og kjørelyspæra. Dette skal være på når tenninga er på, men slukke når hovedlysa er på.

Vi tar +12V fra den blå kontakten på venstre side bak frontlykta (til relekontakt 30). I tillegg har vi et genialt lite signal i en hvit konnektor på venstre side nær torpedoveggen. på wire harness like ved siden av reservoaret for kløtch-væsken, under rele-boksen. Denne hvite pluggen har 4 kontakter. Når du ser inn på kontaktene, med låse-tappen opp, skal du kople deg til øvre venstre kontakt. Denne gir 12Volt når frog-eyes er oppe, dvs når enten nærlys eller fjernlys er aktivt (til relekontakt 85). Jord går til relekontakt 86, og kjørelyset til kontakt 87a.

Alt annet lar vi være koplet som originalt.

Brukeravatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 667
Registrert: 12 okt 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av Lloyd » 26 apr 2015, 08:04

Mister jo litt funksjoner med bare det.

Baklys og instrumentlys.

Ikkje noe must, men under sommertur med småveier og småtunneller er det greit og la dei bak deg ha et par ledelys for det mørkeste partiet! :-)

Brukeravatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Innlegg: 432
Registrert: 01 feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Sted: Tjøme
Kontakt:
Status: Offline

Re: "How To" - Kjørelys Miata NA

Legg inn av BaktusBror » 29 apr 2015, 21:30

Riktig det,

Da blir oppskriften for MX5 NA (1996) som følger:
Blå Kontakt.jpg

Vi tar +12V fra den blå kontakten på venstre side bak frontlykta (til relekontakt 30).
I tillegg har vi et genialt lite signal i en hvit konnektor på venstre side nær torpedoveggen, på wire harness like ved siden av reservoaret for kløtch-væsken, under rele-boksen. Denne hvite pluggen har 4 kontakter. Når du ser inn på kontaktene, med låse-tappen opp, skal du kople deg til øvre venstre kontakt.
Hvit kontakt.jpg
Denne gir 12Volt når frog-eyes er oppe, dvs når enten nærlys eller fjernlys er aktivt (til relekontakt 85). Jord går til relekontakt 86, og kjørelyset til kontakt 87a.

Hvis man vil ha lys i baklysene og instrumentene sammen med kjørelyset må man montere et rele til, la oss kalle det nye for "Lloyds relè": Kople dette releet med terminalene 86 og 30 til samme terminaler på "BaktusBrors relè". Kople terminal 85 på Loyds til 87a på BaktusBrors. Kople terminal 87 på Loyds til parklyset.
Kjørelys.png
Kjørelys.png (82.68 kiB) Vist 5404 ganger

Svar