Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

GTX-Lars wrote:Detonasjon seier eg. Rådene dine knekker ved 19-20psi (1.3-1.4 bar). Det gjer dei isåfall på 1.8 GTX. Dei har samme rådene.

Blir ikkje innsugstemperaturen veldig høg ved 18psi? Eg ville montert ein intercooler evt vanninnsprøytning. Har du utstyr for å høre etter banking? Evt så kan eg anbefale presisjonsinstrumentet eg bruker :mrgreen:
...............
Jeg kjører med coldside kompressor (dvs den er en del av innsugsmanifolden).
Det er derfor ikke mulig med intercooler.

Står mer om oppsettet mitt her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... start=1230
og i Beverly tråden (Beverly hadde dette kompressoroppsettet først) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=330

Jeg kjøler med drivstoff vha to ekstra bensindyser i innsugsmanifolden.
E85 kjøler fire ganger så mye som bensin.
Dette er i stedet for vanninjeksjon.

Jeg har egen bankesensor som jeg har hatt litt problemer med å finne en god plassering til.
Jeg burde absolutt fått orden på den.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Ørnbjørn »

Rudolf wrote:Hva nå?

Da kan jeg:
1. Kjøre med 12 psi trykk med både vanlig bensin og E85 uten problemer.
2. Retardere tenning og kun kjøre med E85 ved 18 psi trykk.

Erik
12 psi er maks for E-cool på vanlig bensin?
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Stalfa »

Harald wrote:da blir det mye svada og lite reel kunnskap på det klubbmøtet i hvert fall, når de som faktisk har sånne løsninger ikke er betalende medlemmer ;)
Det er nok mange her inne som godt kunne ha tenkt seg å høre deg øse fra dine erfaringer. Hvordan kan vi best ta del i dine erfaringer?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:
12 psi er maks for E-cool på vanlig bensin?
Nei, jeg tror absolutt ikke det.
Men inntil jeg har fått en bombesikker knock-deteksjon, så velger jeg å sette den grensen for meg selv.
Med tenningsretardering, så kan man sikkert gå en god del høyere.

Med 12 psi, så har jeg prøvd alle kombinasjoner av drivstoff, kjørestil og lite tenningsretardering.
Alt har gått bra uten noen skade på motoren.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re:

Post by GTX-Lars »

Rudolf wrote:Jeg kjører med coldside kompressor (dvs den er en del av innsugsmanifolden).
Det er derfor ikke mulig med intercooler.Erik
Går det ikkje å dele innsugsmanifoilden og lage inn/ut til intercooler? Får vel litt meir gamp også :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Harald »

Høres ut som en bra plan rudolf. Og ja begynner man først å bytte stempler så bytter man råder, kanskje oljepumpe. Skrur opp trykket.. får behov for ic. Større dyser. Ny ecu og brått sporer det fullstendig og totalt av.
Sette den tilbake der man vet det funker er også veldig mye mindre tidkrevende.
Gjorde samme valg i forbindelse med girkassa på min. Ned til 450hk igjen og inn med lik kasse.. istedenfor å bruke hele vinteren på å tilpasse noe kraftigere.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by Ørnbjørn »

Rudolf wrote:
Ørnbjørn wrote:
12 psi er maks for E-cool på vanlig bensin?
Nei, jeg tror absolutt ikke det.
Men inntil jeg har fått en bombesikker knock-deteksjon, så velger jeg å sette den grensen for meg selv.
Med tenningsretardering, så kan man sikkert gå en god del høyere.

Med 12 psi, så har jeg prøvd alle kombinasjoner av drivstoff, kjørestil og lite tenningsretardering.
Alt har gått bra uten noen skade på motoren.

Erik
Har du link til prosjekttråd(er) der FFS-oppsettet er dratt til ekstremane?
ealoken
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2009, 20:12
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by ealoken »

Hvordan er plassen for kjøler?
For eks denne, og modifisere festene litt?

http://www.ebay.com/itm/Grand-Prix-Phen ... 92&vxp=mtr

krever en liten radiator og vannpumpe i tillegg.
mx5 er bilen ingen har men alle kjører ;)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Miatapowers »

Uansett hva du gjør, så hold oss oppdatert, meget interesant for oss så ikke kjører overtrykksmotor, alltid masse å lære om dette temaet.. :D
Kjekt at dem erfarne også kommer innom med sine innlegg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Rudolf »

GTX-Lars wrote: Går det ikkje å dele innsugsmanifoilden og lage inn/ut til intercooler? Får vel litt meir gamp også :)
Nei !

Kompressoren sitter få cm fra bensindyser og stempler.
Det er hele vitsen med coldside.

Mye mindre luft å flytte på.
En dytter den komprimerte lufta rett inn i sylinderne.

Image

Hvis man ønsker å bruke intercooler og den slags, så er det like greit å flytte kompressoren dit den vanligvis sitter, over eksos-manifolden.

I stedet for intercooler, så kjøler jeg med drivstoff, gjerne E85 via to ekstra dyser.
Masse å lese om coldside her: http://www.fastforwardsuperchargers.com ... r-kit.html
ealoken wrote:Hvordan er plassen for kjøler?
For eks denne, og modifisere festene litt?

http://www.ebay.com/itm/Grand-Prix-Phen ... 92&vxp=mtr

krever en liten radiator og vannpumpe i tillegg.
Som jeg skriver over.
Med dette konseptet er det ikke mulig å lede luften etter kompressoren gjennom noen intercooler.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by ///Moe »

Harald wrote:da blir det mye svada og lite reel kunnskap på det klubbmøtet i hvert fall, når de som faktisk har sånne løsninger ikke er betalende medlemmer ;)
Støtter denne :D
Det er for galt at ikke-betalende medlemmer skal måtte betale for å hjelpe betalende medlemmer med spørsmål de ikke får svar på av andre betalende medlemmer.. For å sette det litt på spissen.. ;)

Beklager OT i tråden.
-Signatur-
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

///Moe wrote:
Harald wrote:da blir det mye svada og lite reel kunnskap på det klubbmøtet i hvert fall, når de som faktisk har sånne løsninger ikke er betalende medlemmer ;)
Støtter denne :D
Det er for galt at ikke-betalende medlemmer skal måtte betale for å hjelpe betalende medlemmer med spørsmål de ikke får svar på av andre betalende medlemmer.. For å sette det litt på spissen.. ;)

Beklager OT i tråden.
Dette er en konstruert problemstilling !
Vi har aldri krevd at de som holder foredrag på møtene våre skal være medlemmer.

Vi hadde f.eks. et møte med Biltilsynet og de slapp å bli medlemmer :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by ///Moe »

Tenkte mest på den tekniske delen av forumet jeg, men skal ikke være negativ.
-Signatur-
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by obi-one »

For å svare litt teknisk, men riktignok fra et litt annet felt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_rider_problem

og

http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

Løsningen er jo veldig enkel, det er bare å melde seg inn 8)

Så er det vel nok off topic snart......
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by ///Moe »

For å få praten over på noe annet, inspirasjon? :)


Venter i spenning på oppdateringer i tråden her, jeg følger med selv om jeg ikke skriver så mye.
-Signatur-
Post Reply