2008 NC PRHT - "Dorthe"

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Hei folkens :D

Kommende søndag skal jeg hente hjem min første Mazda MX-5. Har derfor meldt meg inn i klubben og dessverre innsett at jeg er for sent ute til sommertur. Veldig trist, men jeg skal i alle fall melde på neste års! Bor på Slependen utenfor Oslo og er god kompis med Lars Johnsrud som kjører NA. Jeg er ikke allverdens som mekaniker så jeg visste jeg ville ha noe relativt nytt. NC skal det bli, en sort 2008-modell med lyst skinninteriør og hardtop. Den er helt original slik den står nå, bortsett fra at girkule og håndtak på håndbrekk som forrige eier har byttet ut og en litt jalla bluetoothaudio-boks.

Følgende skal gjøres, og jeg vil gjerne ha tips/innspill fra dere i klubben:

1. Siden jeg er 193 høy, må førersetet senkes umiddelbart. Gjør sikkert det samme med passasjersete også etterhvert. Denne er allerede i posten: https://www.jassperformance.com/shop/NC_Seat_Adapters

2. Blinklysene er gule *grøss*. Bytter disse i såkalt "smoked" med klare pærer etterhvert.

3. Den originale fm-radio/cd-spilleren føler jeg har gjort sitt. Skal bytte til en annen 2-DIN-spiller. Må da også bytte bracket, og lurer på denne: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... r/ct24mz08

4. Dekk/felg:
Bilen så noen kilometer med snø sin første vinter og har siden den gang stått innelåst i trygghet for Kong Vinter, noe jeg absolutt skal fortsette med. Derfor har jeg et sett vinterdekk+felg til salgs 195/55R16 på originale mazdafelger. Dekkene er fra 2008 (altså gamle) men ser splitter nye ut.
Skal også selge sommerdekk+felg 205/50R16 på originale mazdafelger som står på bilen nå, når jeg har kjøpt det jeg skal ha.
Må vel ha minimum 17", er det folk som har 18"?

Linker til finn-annonser når dette er lagt opp for begge settene med hjul.

6. Høyde:
Jeg synes bilen med sin originale høyde er for høy. Man får nesten plass til et kneipbrød mellom dekk pg hjulbue, og siden jeg ikke skal offroad må det gjøres noe her. Tips?

7. Savner tåkelys/grøftelys. Det er bare noen sorte plastkopper på min bil. Kan dette kjøpes og monteres og er det "opplegg" på lysarmen ved rattet til tåkelys?

Søndag kan ikke komme fort nok! Zoom-Zoom! :D :D

Forumnavn er Noomi (bikkja sitt navn), jeg bruker nok mest David.
bilde (1).jpg
bilde (2).jpg
bilde (3).jpg
bilde (4).jpg
Last edited by David on 05 Jul 2019, 09:55, edited 2 times in total.
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Stalfa »

velkommen
These users thanked the author Stalfa for the post:
David
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Miatapowers »

Velkommen. Brunt karamell interiør er ganske så pent da.
These users thanked the author Miatapowers for the post:
David
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by David »

Miatapowers wrote: 24 May 2019, 16:37 Velkommen. Brunt karamell interiør er ganske så pent da.
Ja det synes virkelig jeg også :D
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Pelle »

Gratulerer og velkommen i klubben.
Det første du MÅ gjøre er å bli kvitt suv looken!
Kan anbefale disse.
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... SSID=38f3e
Jeg har de på min bil, godkjent i vognkort.
Synes ikke du skal gå for større felger enn 17 toms.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by David »

Hei Pelle!

Takk. Haha, SUV-looken ja, helt enig der.

1000 euro pluss frakt og moms, det var friskt. Noterer meg denne for fremtiden.
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Pelle »

Du får også kjøpt kjørelys som passer i fangeren hos IL Motorsport. Du må nok også bytte ut rattspaken.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Anders »

Velkommen!
Noomi wrote: 24 May 2019, 16:01 5. Dekk/felg:
Bilen så noen kilometer med snø sin første vinter og har siden den gang stått innelåst i trygghet for Kong Vinter, noe jeg absolutt skal fortsette med. Derfor har jeg et sett vinterdekk+felg til salgs 195/55R16 på originale mazdafelger. Dekkene er fra 2008 (altså gamle) men ser splitter nye ut.
Skal også selge sommerdekk+felg 205/50R16 på originale mazdafelger som står på bilen nå, når jeg har kjøpt det jeg skal ha.
Må vel ha minimum 17", er det folk som har 18"?
Jeg kjører med 18", bilder her og her.
Velg for all del felger som er smidde om du må ha så store, men helst smidde 17". Jeg valgte 18" fordi jeg tenkte det ville bli tøft, og synes det fungerer utmerket. Men neste gang blir det nok 17", det ser ikke feil ut det heller med riktig bredde og innpress. Har du moderat senk synes jeg ikke 18" blir pent heller.

Noomi wrote: 24 May 2019, 16:01 6. Høyde:
Jeg synes bilen med sin originale høyde er for høy. Man får nesten plass til et kneipbrød mellom dekk pg hjulbue, og siden jeg ikke skal offroad må det gjøres noe her. Tips?
Hvis du er opptatt av at bilen skal ha samme høyde foran og bak vil jeg anbefale coilovers. Ser at fler av de som er senket med senkefjærer er høyere foran enn bak, noe som ikke gjør seg på en bil med (relativt) høytsittende frontlykter som gjør at den ser bakoverlent ut. Eksempel, senket med disse. Forskjellen blir gjerne mer tydelig når man setter seg inn..
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by David »

Hei Anders.

Takk for all info. Samler opp til en større ordre fra mx5parts, og da blir nok de fjærene med. Bort med SUV-looken, hehe.

Har du byttet stereo i din NC?
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Anders »

Bare hyggelig!
Det høres fornuftig ut.

Har byttet stereo, ja. Jeg brukte ikke den braketten du brukte, bestilte feil og fikk facelift-varianten. Det viste seg å ikke være så dumt ettersom den passet helt fint med noen små modifikasjoner, og jeg byttet senere til facelift-midtkonsoll. Da måtte jeg ha den uansett.
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by David »

Aha. Må sette meg mer inn i forskjellene på våre biler og faceliftmodellene.
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Anders »

I så fall kan min bil forvirre deg enda mer, den har utseendet til en NC3 (2014) foruten om speilhus, seter og instrumenter. Ikke se på den for å sammenligne facelifter.

Se heller på disse bildene:
NC1
NC2
NC3

Forresten, ikke glem å legge en SmartTop i handlekurven ... Du blir fort lei av å måtte stå stille med giret i fri og hånden på knappen i 12 sekunder. Genialt å kunne la taket gjøre sitt mens man parkerer eller kjører i lav fart.
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by David »

Hoi,

Etter det jeg kan se har jeg altså en NC1.

Noterer meg det med SmartTop. Syns det var litt klønete selv å måtte stå i fri osv for å heve senke da jeg prøvde den.
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Pelle »

Smart Top er den smarteste modden jeg har gjort på min. Hatt den i 6 år, aldri noe tull!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Min første MX-5 - Og noen spørsmål!

Post by Steinar »

Litt god/dårlig nyhet: Den delen du har bestilt for senking av setet passer ikke din bil.
Den gode nyheten: Jo da, du har høydejusterbar setepute. Den framre spaken på bildet av førerstolen: Den hever/senker seteputen ca. 3 cm. Sto setebunnen i høyeste posisjon når du prøvde bilen?
Det med høydejusterbar setepute kom i 2008 en gang på slutten av NC1 produksjonen, selv om enkelte hevder det kom på faceliftmodellen (NC2) som kom som 2009 modell.
Er selv 194 cm, lang rygg.
Har i tillegg senket seteputen ytterligere, se innlegg i tråden førstegangskjøper. Fikk setebunnen ned ytterligere 3 cm. med denne modden. Med høydejusteringen i laveste posisjon er det nå ca. et papirarks tykkelse klaring mellom setebunnen og dørken på bilen.
Minstemann som er nøyaktig 2 meter høy har bedre plass til hodet enn meg, men han har litt mere normale proposjoner mellom rygg og bein.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Post Reply