Lars' Crystal White MX-5 ND

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Laaars
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 06 Jul 2017, 23:20
Status: Offline

Lars' Crystal White MX-5 ND

Post by Laaars »

Hei,

Jeg er ny her på forumet, selv om jeg i mange år har hatt sansen for MX-5. Drømmen var i flere år en godt modifisert NA, men med for mange andre bilprosjekter ble det aldri noe av.
Rett før sommerferien ble det nesten spontanhandlet en ny MX-5 etter en rask prøvekjøring hos Kverneland Bil på Billingstad.
Det tok ikke lang tid bak rattet før jeg raskt forstod at her kunne man ikke tråkke mye feil ved å kjøpe bilen. Dette fungerte bra.
Jeg har hatt noen morsomme biler tidligere, deriblant BMW E30 M3, Sierra Cosworth etc., som har vært betydelig raskere enn den lille hvite bilen jeg nå hadde anskaffet. Men smilet var derimot minst like stort bak rattet på denne! :D

Hensikten med bilen var å bruke den på årets Roadtrip i Tyskland.
Utfordringen er jo selvsagt bagasjeplass. To personer, og bagasje for begge.
Løsningen ble å kjøpe det originale bagasjebrettet med tilhørende koffert fra Mazda. Dette ble påmontert hos Kverneland to dager før ferien. Kanonkult!! Laget i karbonfiber, dønn solid, gode stropper og en skreddersydd koffert. Perfekt!!

På roadtripen fikk bilen rullet 4100 km og kan jo nå anses som bruktbil. :wink:
Den har sett både sverige, danmark og tyskland. Fått hilse på Hockenheimring (Dessverre ingen banekjøring), kjørt både Moseldalen og Rhindalen samt blitt transport med ferge på Rhinen. Så den har fått opplevd mye i sitt korte liv.
Den skal brukes til litt kosekjøring ut sommeren og høsten før den settes bort til vinteren. Første plan nå er å gi den en skikkelig detailing-runde, da roadtripen satte mye spor i form av insektsrester og andre ulumskheter som man må gå litt grundigere til verks for å få fjerne. Ellers uten en skramme, ingen stensprut og ingen flate dekk. :D

Hva fremtiden bringer med bilen er uvisst.
Jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre et par ting med den. Først og fremst vil jeg gjerne ha den litt lavere, samt få på noen bredere felger og dekk. En diskret frontleppe og hekkdiffusor, samt ny eksos eventuelt. Og kortere antenne!! :shock: :D Vi får se hva som skjer.

Håper også å kunne delta på litt treff utover.

Legger ved litt bilder fra turen. 8)
IMG_5486.jpg
IMG_5484.jpg
IMG_5798.jpg
IMG_5795.jpg
IMG_5499.jpg
IMG_5495.jpg
Last edited by Laaars on 31 Aug 2017, 18:51, edited 1 time in total.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Lars' Ceramic White MX-5 ND

Post by 2re »

Velkommen! :) Godt valg! Og rett ut på Europa-tur. Ja, hvorfor ikke :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Lars' Ceramic White MX-5 ND

Post by m1chael »

Det bagasjebrettet imponerte meg. Genial investering som ser/så utrolig bra ut

Edit: Bilen så også veldig bra ut. Ceramic White er en av mine favorittfarger på ND. En farge som er med i vurdering på min NA som får litt TLC

Sent from my iPhone using Tapatalk
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Laaars
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 06 Jul 2017, 23:20
Status: Offline

Re: Lars' Ceramic White MX-5 ND

Post by Laaars »

Takk for det!
Ja, bagasjebrettet imponerte meg stort også da jeg så det første gang. Utrolig kult og gjennomført!
Veldig fornøyd med fargen også, selv om jeg nå begynner å bli veldig begeistret for bilen i RØD. Men jeg synes jo hvit er tidløs, og man blir sjelden lei. I tillegg har den jo en fantastisk perlemoreffekt.

I august skal den ut på tur igjen, denne gang nordover i Norge og får smake både Trollstigen og Ørnesvingen. Her kommer nok bilen til sin rett, som på disse fantastiske veiene vi fant i Tyskland.
2017-07-25 22.29.43.jpg
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Lars' Ceramic White MX-5 ND

Post by Anders »

Velkommen i klubben, Lars!

Flott bil du har fått deg der, og som du tydeligvis vet å ta med på skikkelige turer!

Laaars wrote: Jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre et par ting med den. Først og fremst vil jeg gjerne ha den litt lavere, samt få på noen bredere felger og dekk. En diskret frontleppe og hekkdiffusor, samt ny eksos eventuelt. Og kortere antenne!!
Sjekk denne tråden på Miata.net for inspirasjon når det gjelder felg og dekk.

Carbon Miata har frontleppe og hekkdiffusor. Riktignok ikke direkte diskrée sådan, men de ville i hvert fall passet bra til det stilige bagasjebrettet ditt.

Når det gjelder kortere antenne er det Cravenspeed sin "The Stubby" som gjelder. Den bestiller du billigst hos Moss Europe.
Laaars
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 06 Jul 2017, 23:20
Status: Offline

Re: Lars' Ceramic White MX-5 ND

Post by Laaars »

Anders981 wrote:Velkommen i klubben, Lars!

Flott bil du har fått deg der, og som du tydeligvis vet å ta med på skikkelige turer!

Laaars wrote: Jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre et par ting med den. Først og fremst vil jeg gjerne ha den litt lavere, samt få på noen bredere felger og dekk. En diskret frontleppe og hekkdiffusor, samt ny eksos eventuelt. Og kortere antenne!!
Sjekk denne tråden på Miata.net for inspirasjon når det gjelder felg og dekk.

Carbon Miata har frontleppe og hekkdiffusor. Riktignok ikke direkte diskrée sådan, men de ville i hvert fall passet bra til det stilige bagasjebrettet ditt.

Når det gjelder kortere antenne er det Cravenspeed sin "The Stubby" som gjelder. Den bestiller du billigst hos Moss Europe.
Takk for det!
The Stubby-antennen er da bestilt. :D Første, og viktigste, modifisering.
Lepper skal jeg se nærmere på. Vakler litt frem og tilbake mellom flere typer. Carbon Miata har mye kult, men jeg har også sett på de originale Mazdaspeed-leppene og sideskjørtene.
Nå skal jeg nyte bilen og kjøre med den, så får vi se hva som skjer utover. 8)
Laaars
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 06 Jul 2017, 23:20
Status: Offline

Re: Lars' Ceramic White MX-5 ND

Post by Laaars »

Da har bilen fått strekt på bena nok en gang, og forrige uke gikk turen Asker - Ålesund - Kristiansund - Molde - Asker igjen. Bilen har da fått strekt seg litt i storslått norsk natur på svingete veier høyt oppi fjellet og i daler. Geiranger med Ørneveien / Ørnesvingen, Trollstigen og Atlanterhavsveien var høydepunkter. Kanon bil å dra på langtur med. Denne gangen uteble bagasjeracket, noe jeg angret på i ettertid. :D 1500 km ble tilbakelagt, og bilen har nå rullet 7000 km siden jeg kjøpte den i begynnelsen av Juli.

Da jeg kom hjem hadde bilens viktigste modifikasjon ankommet og ble montert lenge før bagasje og skittentøy ble utpakket etter turen. ;)
2017-08-20 18.18.03-1.jpg
2017-08-20 18.18.14-1.jpg
I dag har jeg også vært på Rudskogen med Mazda Norge og virkelig fått presset MX-5 til grensene på banen med dyktig instruktør. Vi jobbet godt sammen og var begge godt imponert over bilen og ytelsene. Jeg fikk prøvekjøre 1.5 literen for første gang også, før vi begge ble enige om å bytte til en 2.0 for å stresse Pace Car-sjåføren litt. :lol: (Vi var bil nr. 1 i feltet etter Pace Car).
Jeg ble imponert over hvor kvikk 1.5 literen var, og synes denne i utgangspunktet var veldig morsom rundt banen (Kanskje morsomt?) da man måtte jobbe litt mer med bilen og kjøre hakket mer teknisk i de mer avanserte svingene for å opprettholde god fart ut. Spesielt opp angsten / slakteren var dette nødvendig. I de samme svingene dro man jo definitivt fordel av mer bunndrag i 2.0 literen, samt at den gjorde seg godt med LSD. Alt i alt en kjempeopplevelse. Min egen fikk dessverre ikke strekt seg på banen, men stod pent og så på ved siden av. Det gjør jo kanskje at man også presset litt hardere, når man kjører demobil. :lol: :wink:
2017-08-22 11.54.40.jpg
2017-08-22 09.28.27.jpg
Post Reply