Gabz' MX5

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Stalfa »

Stolen ser bra stor ut.

Blir spennende å se hvordan den passer når du får den fast. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Ørnbjørn »

Stolen er kul men tror den er for brei når du får den ned i høyden, om det er en Evo 2 Plus
https://www.miataturbo.net/race-prep-75 ... post784179
https://forum.miata.net/vb/showpost.php ... stcount=22
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Ah, se der ja. Æsj.. Kanskje bare selge den først som sist da, og lete etter noe bedre. Så slipper jeg å vente til siste liten også måtte finne noe annet da. Handelen ble litt sånn "kjøpe først og tenke etterpå", men fikk den til en grei pris så burde få igjen pengene.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Slenger ut en bildetung oppdatering til :) Fikk gjort litt mer på bilen i dag.

Først var det å ordne venstre sidespeil som var helt løst.

Image


Noen hadde vært inne her og byttet ut den fjærmekanismen med skrue og mutter, så da var det visst smak sak å stramme det. Hadde skaffet ekstra speil jeg, men det trengte jeg da ikke.

Image


Ferdig strammet, da gjensto det bare å lime speilet på plass.

Image


Satt på litt teip for å holde det på plass under tørking.

Image


Og teipet også en pose over da det regnet mye av dagen i dag, slik at det kunne tørke uten vann på seg.

Image


Så var det å rydde bort alt av høyttalerkabler og slikt som lå rundt omkring da dette ikke skal brukes mer.

Image


Av med midtkonsoll, så ble det litt lettere tilgang.

Image


Få ut alt av dørene også.

Image


Ferdig på høyre side.

Image


Venstre side gjenstår.

Image


Progress.

Image


Ferdig her òg.

Image


Ble nok spaghetti å fjerne, ja. Dette var ikke alt engang.

Image


Ble fort litt ryddigere.

Image


Som nevnt tidligere så mangler venstre side av gulvteppe, samt at høyre side var sliten og fæl, så ville få gjort noe med det også.

Image


Så da var det ut med det.

Image


Tørt og fint under her, i allefall.

Image


Inn med "nye" teppet i svart.

Image


Nærmer seg ferdig lagt på ene siden, hvertfall.

Image


Og andre siden.

Image


På med deksel i dørkarm så ser det fort litt ryddigere ut.

Image


Så var det teppet bak setene sin tur.

Image


Ut med seg!

Image


På med svart her og.

Image


På med tombstone igjen.

Image


På med midtkonsoll.

Image


Så plutselig mer ut som en bil igjen her.

Image

Image

Image


Meeeen så skjedde det uungåelige. Jeg klarte å legge jakken min i bagasjerommet med begge (!) nøklene i lommen. Og tror du ikke bagasjelokket blåste igjen.. Følte meg smart der jeg sto.

Image


Så da måtte jo halve interiøret demonteres igjen sånn at jeg kunne fiske ut jakken.

Image


Endte i allefall med suksess!

Image


Så da kunne den andre pyntelisten (som lå baki) også monteres.

Image


Og alt på plass igjen.

Image


Jeg liker å ha litt kontrast mellom det svarte og det beige, så tenkte dørpanelene også skulle få en ørliten "makeover".

Image


På med svart håndtak og høyttalerdeksel.

Image


Samme treatment på andre siden.

Image


Synes det ble tøft! Høyttalerdekslene er slitne og stygge, så de blir nok byttet ut etterhvert, men kontrasten ble jo fin. Passer enda bedre nå som det er svart gulvteppe også.

Image


Bare å få byttet hattehylle-trekket til svart også, samt få inn nye rattet og noe stoler så blir det nok bra her :D
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Fikk lånt meg en stoffstol idag, så nå får jeg hvertfall kjørt den til en bukk så den er klar for skifte av bremserør. Blir nok i starten av neste uke.

Image



Men etter å ha klødd kraftig i fingrene etter å kjøre den helt siden den ble parkert her så måtte jeg jo ta en ørliten 5-minutters runde rundt nabolaget før jeg gikk fra den. Gud som jeg gleder meg til den blir lovlig på veien igjen.

Image
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Fikk henta meg noe snacks idag :D Lotus Elise-stoler! Disse vokser ikke på trær og er de perfekte stolene for meg, så måtte dra og hente dem. Litt slitne i fargen her og der, og rød matcher jo ikke så godt med noe annet i bilen, så tenkte å få dem farget om til svart. Kanskje tan. Vi får se. Veldig digge stoler hvertfall, får jo mye bedre plass også.

Image

Men dessverre var det en rar bolt-dim på ene sidefestet, så fikk ikke boltet dem inn idag. Fikk dog funnet en bolt som passet så må bare ta en tur til en jernvare-spesialist i Oslo i morgen og få kjøpt noen fler, så blirre bra. Var innom 6-7 forskjellige butikker i dag uten hell, men har fått tips om en butikk som garantert har.

Image
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Da har jeg fått montert stolene! :)

Førerstolen var jo ganske rett fram etter at jeg fikk handlet meg riktige bolter idag.

Image



Men fant etter mye fikling ut at brakettene jeg fikk til passasjerstol krevde originale skinner. Så da fikk jeg dratt og kjøpt meg det også.

Image



Så var det bare å få på de.

Image



Og vipps så var de inne!

Image



Ble riktig så bra! Må få farget dem om til svart eller tan, da fargen krasjer med bilen samt at de er ganske slitne i utseendet. Men gode å sitte i, og jeg fikk mye bedre plass bak rattet, noe jeg trengte på 195cm høyde.

Image

Image

Image
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Stalfa »

Hvilken type braketter er det du har?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Noe custom-greier ser det ut som.
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Ørnbjørn »

Helt riktig montering ser det ut som. Ser noen har brukt braketter som plasserer stolene like høyt som OEM – ikke her!
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Ja, ble bra til slutt! Førerstolen har braketter som fester den rett i gulvet, da den var regnet til en på 185 tror jeg. Men passasjerstol var bolt-on på originale skinner og er vel regnet til en på 175, men jeg fikk helt grei plass der også (jeg er 195). Ble fornøyd nå :D Eneste er at de er litt ubehagelige i hoften for meg som er litt stor, men det er et kompromiss jeg må leve med når jeg skal ha plass til bøttestoler i en MX-5. Vesentlig mye mer plass og mye bedre sittestilling. Og for en gangs skyld er rulleburet endelig høyere enn hodet mitt, som mest sannsynlig er et pluss ved en rulling :lol:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Stalfa »

Jeg vil ikke gå så langt å kalle Elise seter for bøttestoler. :)

Her har du setene for voksne menn som deg og meg =>

https://forum.miata.net/vb/showthread.p ... ost8550409
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Se der, ja. Hadde gjort seg :) Men nå som jeg endelig har noe som passer så orker jeg ikke mer styr, haha. Selger braketten fra Garage Star idag også, taper nesten en tusenlapp helt unødvendig, men sånn går det når man er litt for rask i avtrekkeren. Nei, var litt halvsikker på om jeg skulle kalle de bøtteseter, men er iallefall mye mer sporty enn originalt og kan vel si det er en god hybrid.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Skulle starte bilen her i går, og ble møtt av.. vel, ingenting. Så tok en måling på batteriet da dette ikke var første gangen, og ble møtt av et stusselig tall.

Image


Da skulle naturligvis dette ut etter mange års trofast tjeneste.

Image


Out with the old, in with the new. Gikk for et Biltema-batteri med 62Ah og 600A, tror det vil fungere helt fint. 4 års garanti er det jo også. I størrelsen var det dog litt større enn jeg trodde.

Image


Men det gikk akkurat!

Image


Litt overtalelse av den holderen oppå trengtes, menmen, sitter veldig godt nå så jeg er happy.

Image


La også merke til at jordingskabelen kanskje kan byttes snart.

Image


Tok i allefall litt teip på i mellomtiden.

Image


Var bare igjen én knapp på det batteri-dekselet mitt, men fikk hvertfall kneppet på det og funnet en mutter og skive til siden der, så har det hvertfall litt beskyttelse fra ting som kan ligge baki der.

Image


Ble litt penere måling denne gangen :)

Image


Ettersom bremserør bak skal byttes om noen dager så har jeg i det siste gitt alle boltene i bakstilling en god dynking med WD-40 så vi hvertfall minimerer risken for å knekke ting. Ga de en omgang i går, en i dag. Tenker nok å følge opp med enda en i morgen også.

Image


Er en god del overflaterust under batteri, så må få pusset det godt ned, lagt på noe rustmiddel og noen strøk med lakk.

Anyways, nærmer seg lovlig veikjøring nå, sakte men sikkert. Første ledige SVV-time jeg fikk for godkjenning av senk var 17. juli. Og det var i Drammen. Skulle jeg tatt i nærheten her, så hadde jeg måtte vente til august en gang. Så blir evig lenge å vente, men får gjort lite med det. Da blir hvertfall alt klart for EU.
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Bubba »

Gabzh wrote:
Ettersom bremserør bak skal byttes om noen dager så har jeg i det siste gitt alle boltene i bakstilling en god dynking med WD-40 så vi hvertfall minimerer risken for å knekke ting. Ga de en omgang i går, en i dag. Tenker nok å følge opp med enda en i morgen også.
Det skal ikke være nødvendig å demontere bakstillingen for å skifte bremserør. Er det bare røret som går mellom høyre og venstre side som er dårlig, eller er røret som går frem til motorrommet også dårlig? Røret mellom høyre og venstre side er bare festet til hjelperammen med et par plastklips.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Post Reply