Gabz' MX5

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 07 jun 2017, 11:31

Hei, alle sammen! Og velkommen til min nye tråd på min gamle bil.

Jeg har tidligere eid denne bilen for snart 3 år siden, men eide den kun noen måneder før veiven i motor ble skeiv og måtte byttes. Det var noe jeg ikke hadde økonomi, kompetanse eller mulighet til å få ordnet da, så jeg solgte den. Etter jeg solgte den for 2,5-ish år siden ble den først kjøpt av en kar som hadde den en kort stund, også solgt videre til en annen. Han siste dro opp ermene og fikk byttet motor til en som i følge selger hadde gått 160.000 kilometer. Men grunnet barn og andre prioriteringer, så ble denne parkert i garasjen og der har den stått de siste to årene, more or less. Den har i midlertid vært innom EU sommeren 2016 da fristen var i slutten av 2015. Den ble ikke godkjent, men var ikke mye feil. Ellers har den fått på original eksos og ratt ifb. med EU, samt fjernet ene halvdelen av gulvteppet grunnet dårlig stand på det. Skjermbreddere, lavprofilslykter og GV-leppe foran og bak er også montert. Radio og slikt ble sjålet. Ellers er den lik som jeg ga den fra meg.

Jeg har savnet denne bilen utrolig mye, og angret egentlig veldig på at jeg solgte den da den virkelig er unik. Men på mandag ble jeg plutselig tagget i et innlegg på Facebook. Eieren ventet barn og hadde dessverre ikke mer tid til den, og han tenkte dermed å selge. Jeg kastet meg over mobilen og sendte han en melding og sa jeg kunne komme og se på den dagen etter. Det var helt greit, så jeg dro med meg dama og hoppet inn i bilen hennes. Vi kom fram, og tok ikke mange minuttene med besiktgelse før..:

Bilde


Fikk også med meg diverse deler:

Bilde


Og jaggu fikk vi presset inn hele det gamle eksosanlegget i Carismaen og :lol:

Bilde
Bilde



Kjørte den deretter rundt 10 mil hjem, og det gikk smertefritt. Noen oversiktsbilder av bilen trygt hjemme:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde



Dessverre har rusten begynt å forsyne seg litt, da..

Bilde
Bilde
Bilde


Og et siste bilde sammen med bruksbilen (2001 BMW 330D):

Bilde



Planen med denne er i første omgang å få den EU-godkjent. Feilene som må rettes er:
-Senkesett må godkjennes (TA Technix coilovers, finnes TÜV til de)
-Venstre speil er løst og må strammes/byttes
-Et bremserør bak er rustent og må byttes

Ikke store smørbrødlisten akkurat, burde gå bra det. Aldri byttet bremserør før, men. Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja. Da har jeg hvertfall sommerbil fram til da :)

Når det er gjort så er det vel det å få den tilbake til sin "former glory". Få på plass manglende deler og få ryddet litt opp i den. Setene er også trekt opp i nye, originale (!) setetrekk fra Hiroshima og er helt strøkne. De er egentlig for fine for min bruk, så vurderer å selge dem og sette i noe slitne stoler fram til jeg finner noen racingstoler jeg liker. Skal heller ikke se bort i fra at det kommer litt diverse mods. Rusten er det som skremmer meg litt. Vet ikke om jeg skal tørre å begynne med å ta det og lakkere. Plutselig finner man jo veldig mye mer enn det øyet ser, og da flyr tusenlappene veldig enkelt. Vi får se! Først sette den sammen og få den på veien så jeg kan nyte den ordentlig :D Poster oppdateringer her hver gang noe skjer, hvertfall.
Sist redigert av Gabzh den 08 jul 2018, 17:36, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Innlegg: 489
Registrert: 13 des 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Sted: Grimstad og Moss
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Anders » 07 jun 2017, 12:15

Velkommen tilbake :D Du satser på å få den på veien til sommerturen, håper jeg!

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 07 jun 2017, 12:21

Takk! Good to be back :) Kjenner det var deilig å kjøre litt Mazda igjen! Blir neppe noe sommertur på meg, dessverre. Er nok opptatt rundt de dagene, så blir bare stress.

MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1075
Registrert: 03 jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Sted: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av MX-Jon » 07 jun 2017, 12:37

Gabzh skrev:Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja.
Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Porsche 911 1991 (964 Carrera 2 coupe)
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae

Voodoo
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 301
Registrert: 30 sep 2014, 10:34
Sted: Tønsberg
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Voodoo » 07 jun 2017, 13:18

Velkommen tilbake!

Nå fikk du vel i grunn tilbake bilen med en bedre motor også. :D
Rust vil du alltid finne. Bedre å ta det før det går helt over styr.
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 07 jun 2017, 13:53

MX-Jon skrev:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.
Voodoo skrev:Velkommen tilbake!
Nå fikk du vel i grunn tilbake bilen med en bedre motor også. :D
Rust vil du alltid finne. Bedre å ta det før det går helt over styr.
Takker! Ja, nå har jeg fått den tilbake uten den ene feilen som fikk meg til å selge sist :D Ja, vurderer det. Hmm.

MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1075
Registrert: 03 jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Sted: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av MX-Jon » 07 jun 2017, 15:09

Gabzh skrev:
MX-Jon skrev:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.
Ikke ekspert, men tror rust i ikke bærende konstruksjoner bare vurderes ut ifra om det er skadelig for gående og andre som kommer borti bilen. Så hvis det er skarpe kanter kan du få mangel. Men litt gaffatape over hullet under EU kontrollen bør løse det problemet midlertidig.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Porsche 911 1991 (964 Carrera 2 coupe)
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 07 jun 2017, 15:51

Ah, okei. Da satser vi på det :) Takk for svar!

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 08 jun 2017, 22:42

Får komme med en mini-oppdatering her.

Stolene som satt i bilen var alt for fine for min bruk, så de tenkte jeg å selge. Skal ha bøttestoler uansett. De ble dermed demontert og hentet idag! Så nå er det ganske tomt der inne. Skal få noen stoffstoler som innbytte også etterhvert, men stresser ikke med det.

Bilde

Bilde

Som dere ser så er teppet manglende på ene siden og stygt på andre siden, så er på utkikk etter et nytt/brukt gulvteppe i samme farge i fin stand for å sette inn før det kommer noen seter, tenker jeg. Skal rydde litt i gamle høyttalerkabler og slikt også.

Ellers var jeg innom Stian Sørlie sin butikk idag og fikk prøvesittet litt stoler. Ingen direkte suksess enda, da de som passet meg blir for store til bilen og de som passer bilen blir for små for meg.

Bilde

Skal prøvesitte et Sparco-sete jeg har funnet på Finn i morgen og se hvordan det går med det.

Men mens jeg var hos SSM så fikk jeg i hvert fall handlet med meg noe snacks.

Bilde

Så da var ny rattboss, ny hornknapp og nye skruer til QSP-rattet mitt i hus og klart til montering etter EU!

Bilde


Men først og fremst nå skal den klargjøres til EU. Viktigste er å få byttet bremserøret bak som er rustent, må få kjøpt det og.. eh.. finne ut hvor det er på bilen :roll: Også er det å få den justert i henhold til TÜV-papirene også ta en firehjulskontroll, så er den klar. Ja, også må jeg stramme eller bytte det ene speilet, men det har jeg liggende.

Brukeravatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 583
Registrert: 11 sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Bubba » 08 jun 2017, 23:05

Gabzh skrev:Men først og fremst nå skal den klargjøres til EU. Viktigste er å få byttet bremserøret bak som er rustent, må få kjøpt det og.. eh.. finne ut hvor det er på bilen :roll: Også er det å få den justert i henhold til TÜV-papirene også ta en firehjulskontroll, så er den klar. Ja, også må jeg stramme eller bytte det ene speilet, men det har jeg liggende.
Erfaringsmessig kan det være vanskelig å få tak i bremserør til disse bilene. Jeg endte med å kjøpe metervare som jeg tilpasset selv. Det fordrer riktignok at du har flenseverktøy, men det er ikke vanskelig. De originale rørene er av stål, men jeg kjøpte rør av kobbernikkel på Biltema. For at det skulle se originalt ut lakkerte jeg det i den grågrønne fargen som stålrørene har, og krympet på en strømpe der originalrøret har strømpe (røret til venstre forhjul på min 97-modell). Nå klarte jeg faktisk å fikse det gamle røret (dvs. det var den ene nippelen som var ødelagt), så jeg brukte det i stedet, men det nye røret ser helt strøkent ut.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 08 jun 2017, 23:12

Hmm, blir jo relativt mye styr. Vurderer å bare sette den på verksted for akkurat den delen, da jeg hverken har bukk tilgjengelig eller noe utstyr for bremserør.

Lasses
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 50
Registrert: 17 feb 2016, 17:40
Medlemsnummer: 1378
Sted: Laksevåg, Bergen
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Lasses » 09 jun 2017, 08:49

MX-Jon skrev:
Gabzh skrev:
MX-Jon skrev:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.
Ikke ekspert, men tror rust i ikke bærende konstruksjoner bare vurderes ut ifra om det er skadelig for gående og andre som kommer borti bilen. Så hvis det er skarpe kanter kan du få mangel. Men litt gaffatape over hullet under EU kontrollen bør løse det problemet midlertidig.
Rust blir ikke 2er feil på PKK hvis det er i karosseri og ikke kan skade forbipasserende. Rust på bærende konstruksjoner må være 30x10 cm (gjennomrustet) hvis jeg husker riktig. Er hvertfall snakk om mye. Har aldri satt en feil på rust på bærende enda
'16 2.0 meteor grey

Brukeravatar
Atenza
2000 RPM
2000 RPM
Innlegg: 366
Registrert: 07 apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Atenza » 09 jun 2017, 10:33

Stilig bil!
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 09 jun 2017, 11:00

Lasses skrev:[...]
Godt å høre :) Takk for innspill!
Atenza skrev:Stilig bil!
Mange takk! :)

Brukeravatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 1117
Registrert: 25 des 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Sted: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Legg inn av Gabzh » 09 jun 2017, 15:00

Kjøpte meg visst en bøttestol idag :) Sparco Evo 2 Plus. Passet meg akkurat. Litt trangt i hoftene men det blir fort bedre med en litt lavere sittepute eventuelt. Prøve å lese litt om denne og Miata på nett, mye forskjellige svar. Noen ja, noen nei, og noen ja med modifikasjoner.

Bilde


Rask testfit i bil, men dog med Porsche-braketter så vanskelig å si.. Kanskje prøve å ta av brakettene og prøve igjen.

Bilde


Har uansett bestilt en Miata-brakett fra Garage Star så kan jeg faktisk se om det går eller ikke når den er i hus. Om ikke så bare selger jeg stolen og finner noe annet.

Bilde

Bilde

Svar