Page 6 of 9

Re: Prosjekt NA

Posted: 05 Sep 2017, 07:24
by Eivind Berg-Johansen
I mens jeg venter på MX5 deler får jeg se om jeg får gang på dette låvefunnet.

Re: Prosjekt NA

Posted: 15 Oct 2017, 13:59
by Eivind Berg-Johansen
Litt syssel mens jeg venter på deler.
Nye RX8 dyser er installert og fått blinklys på yttersiden og kjørelys i US blinklysene.
Samt startet en syk shine jobb på plenum

Re: Prosjekt NA

Posted: 15 Oct 2017, 14:01
by Eivind Berg-Johansen
Fant denne artikkelen i et blad.
Noen som kjenner seg igjen.

Re: Prosjekt NA

Posted: 15 Oct 2017, 14:01
by Eivind Berg-Johansen
Var i Italia for noen uker siden.
Der var det en portrett male.
Jeg spurte om han kunne male MX5’n isteden for meg.

Re: Prosjekt NA

Posted: 23 Oct 2017, 07:33
by Eivind Berg-Johansen
Da var dyno jobben ferdig.
Fra 90 hk til 185 hk i motor.
160 hk på nava med 98 okt bensin.
Hadde 0.85 bar på pressa.

Re: Prosjekt NA

Posted: 26 Oct 2017, 20:00
by Eivind Berg-Johansen
Nybonet plenum montert.
Var like stor jobb å demontere/montere plenum
som selve bone jobben.

Re: Prosjekt NA

Posted: 26 Oct 2017, 21:12
by Trym N1290
Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifolden :) står igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve? :D
Oem eksosmanifold montert?

Re: Prosjekt NA

Posted: 26 Oct 2017, 21:38
by Eivind Berg-Johansen
Trym N1290 wrote:Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifolden :) står igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve? :D
Oem eksosmanifold montert?

Takker...Har planer om å polere resten i vinter.
Har ikke montert OEM eksosmanifold, sliter med å velge type.
Billig Ebay kan være katta i sekken, andre kan bli vel dyre.
Har ikke varmeskjold. Har planer om å lage/kjøpe.
Da blir rustfri manifold gjemt.

Re: Prosjekt NA

Posted: 27 Oct 2017, 09:58
by Stalfa
Eivind Berg-Johansen wrote: Fra 90 hk til 185 hk i motor.
160 hk på nava med 98 okt bensin.
Hadde 0.85 bar på pressa.
Dette rører nok bra på seg.

Jeg stusser litt over grafen din. Den lange flate toppen på dreiemomentkurven før den faller brått mot slutten.
Slik jeg har skjønt det skal dreiemomentkurven stige sakte helt inn i himmelen.....

Re: Prosjekt NA

Posted: 27 Oct 2017, 10:29
by MX-Jon
Stalfa wrote: Jeg stusser litt over grafen din. Den lange flate toppen på dreiemomentkurven før den faller brått mot slutten.
Slik jeg har skjønt det skal dreiemomentkurven stige sakte helt inn i himmelen.....
Det er vel normalt at momentkurven avtar mot slutten for de fleste motorer pga mindre effektivitet/ikke like optimale forhold ved de høyeste turtallene (men effektkurven øker normalt hele veien forutsatt at momentkurven ikke dropper for mye ned på slutten siden effekt er moment ganger turtall ).

Re: Prosjekt NA

Posted: 27 Oct 2017, 10:31
by Trym N1290
helt vanlig.

Re: Prosjekt NA

Posted: 27 Oct 2017, 10:33
by Trym N1290
Eivind Berg-Johansen wrote:
Trym N1290 wrote:Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifolden :) står igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve? :D
Oem eksosmanifold montert?

Takker...Har planer om å polere resten i vinter.
Har ikke montert OEM eksosmanifold, sliter med å velge type.
Billig Ebay kan være katta i sekken, andre kan bli vel dyre.
Har ikke varmeskjold. Har planer om å lage/kjøpe.
Da blir rustfri manifold gjemt.

Ser ut som du har oem manifold montert på bildet?

Dropp billig Ebay med mindre du har lyst til å tilpasse her og der.

Re: Prosjekt NA

Posted: 27 Oct 2017, 10:40
by Stalfa
MX-Jon wrote: Det er vel normalt at momentkurven avtar mot slutten for de fleste motorer pga mindre effektivitet/ikke like optimale forhold ved de høyeste turtallene (men effektkurven øker normalt hele veien forutsatt at momentkurven ikke dropper for mye ned på slutten siden effekt er moment ganger turtall ).
Skjønner at når jeg åpner kjeften er det lett å få inntrykk av at jeg ingenting vet. Ofte er nok det tilfellet også. :)

Det du sier stemmer, og spesielt ved sugemotorer. Men siden Rotrex øker utvekslingen sammen med turtallet opplever man ofte en dreiemomentkurve som stiger jevnt sammen med turtallet, men avtar en del mot slutten pga det du nevner ovenfor.

Som for eksempel kurven fra TrackDogRacing der de bruker samme Rotrex som her.
Image


Men denne kurven er annerledes. Får meg til å tenke i retning av restriktor, siden den flater så fort ut, men det forklarer ikke dippen på slutten.

Re: Prosjekt NA

Posted: 27 Oct 2017, 10:52
by MX-Jon
Stalfa wrote:Skjønner at når jeg åpner kjeften er det litt å få inntrykk av at jeg ingenting vet. Ofte er nok det tilfellet også. :)
:lol: Takk for at du ikke bare slo meg i hodet og sa det som det var: Har du ikke skjønt at dette er en Rotrex :oops:

Re: Prosjekt NA

Posted: 27 Oct 2017, 14:57
by Eivind Berg-Johansen
Ang dreiemoment dumpen, dreiemomet faller alltid på høyt turtall.
Det er vel det som kalles for at alt flyter inne I motoren. Det som skjer etter 6500 rpm er bare tull....på denne motoren.
Jeg kunne også se det på kompressor reimen, det ble merkbar forandring på reimen når den nærmet seg 7000 rpm.

Den grafen som det viste til, er muligens en skryte graf fra en tuner.