Prosjekt NA
Moderator: Styremedlemmer
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Litt syssel mens jeg venter på deler.
Nye RX8 dyser er installert og fått blinklys på yttersiden og kjørelys i US blinklysene.
Samt startet en syk shine jobb på plenum
Nye RX8 dyser er installert og fått blinklys på yttersiden og kjørelys i US blinklysene.
Samt startet en syk shine jobb på plenum
Sist redigert av Eivind Berg-Johansen den 15 okt 2017, 14:06, redigert 1 gang totalt.
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Var i Italia for noen uker siden.
Der var det en portrett male.
Jeg spurte om han kunne male MX5’n isteden for meg.
Der var det en portrett male.
Jeg spurte om han kunne male MX5’n isteden for meg.
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Da var dyno jobben ferdig.
Fra 90 hk til 185 hk i motor.
160 hk på nava med 98 okt bensin.
Hadde 0.85 bar på pressa.
Fra 90 hk til 185 hk i motor.
160 hk på nava med 98 okt bensin.
Hadde 0.85 bar på pressa.
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Nybonet plenum montert.
Var like stor jobb å demontere/montere plenum
som selve bone jobben.
Var like stor jobb å demontere/montere plenum
som selve bone jobben.
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Innlegg: 1632
- Registrert: 02 nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Sted: Drammen
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifolden
står igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve?
Oem eksosmanifold montert?
Ligger litt tid bak den polerte manifolden


Oem eksosmanifold montert?
1991 Mazda Miata "greddy mm"
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Trym N1290 skrev:Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifoldenstår igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve?
![]()
Oem eksosmanifold montert?
Takker...Har planer om å polere resten i vinter.
Har ikke montert OEM eksosmanifold, sliter med å velge type.
Billig Ebay kan være katta i sekken, andre kan bli vel dyre.
Har ikke varmeskjold. Har planer om å lage/kjøpe.
Da blir rustfri manifold gjemt.
- Stalfa
- 7200 RPM
- Innlegg: 2750
- Registrert: 19 sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Sted: Ski
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Dette rører nok bra på seg.Eivind Berg-Johansen skrev: Fra 90 hk til 185 hk i motor.
160 hk på nava med 98 okt bensin.
Hadde 0.85 bar på pressa.
Jeg stusser litt over grafen din. Den lange flate toppen på dreiemomentkurven før den faller brått mot slutten.
Slik jeg har skjønt det skal dreiemomentkurven stige sakte helt inn i himmelen.....
-
- 7200 RPM
- Innlegg: 1075
- Registrert: 03 jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Sted: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Det er vel normalt at momentkurven avtar mot slutten for de fleste motorer pga mindre effektivitet/ikke like optimale forhold ved de høyeste turtallene (men effektkurven øker normalt hele veien forutsatt at momentkurven ikke dropper for mye ned på slutten siden effekt er moment ganger turtall ).Stalfa skrev: Jeg stusser litt over grafen din. Den lange flate toppen på dreiemomentkurven før den faller brått mot slutten.
Slik jeg har skjønt det skal dreiemomentkurven stige sakte helt inn i himmelen.....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Porsche 911 1991 (964 Carrera 2 coupe)
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Porsche 911 1991 (964 Carrera 2 coupe)
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Innlegg: 1632
- Registrert: 02 nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Sted: Drammen
- Status: Offline
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Innlegg: 1632
- Registrert: 02 nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Sted: Drammen
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Eivind Berg-Johansen skrev:Trym N1290 skrev:Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifoldenstår igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve?
![]()
Oem eksosmanifold montert?
Takker...Har planer om å polere resten i vinter.
Har ikke montert OEM eksosmanifold, sliter med å velge type.
Billig Ebay kan være katta i sekken, andre kan bli vel dyre.
Har ikke varmeskjold. Har planer om å lage/kjøpe.
Da blir rustfri manifold gjemt.
Ser ut som du har oem manifold montert på bildet?
Dropp billig Ebay med mindre du har lyst til å tilpasse her og der.
1991 Mazda Miata "greddy mm"
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg
- Stalfa
- 7200 RPM
- Innlegg: 2750
- Registrert: 19 sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Sted: Ski
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Skjønner at når jeg åpner kjeften er det lett å få inntrykk av at jeg ingenting vet. Ofte er nok det tilfellet også.MX-Jon skrev: Det er vel normalt at momentkurven avtar mot slutten for de fleste motorer pga mindre effektivitet/ikke like optimale forhold ved de høyeste turtallene (men effektkurven øker normalt hele veien forutsatt at momentkurven ikke dropper for mye ned på slutten siden effekt er moment ganger turtall ).

Det du sier stemmer, og spesielt ved sugemotorer. Men siden Rotrex øker utvekslingen sammen med turtallet opplever man ofte en dreiemomentkurve som stiger jevnt sammen med turtallet, men avtar en del mot slutten pga det du nevner ovenfor.
Som for eksempel kurven fra TrackDogRacing der de bruker samme Rotrex som her.
Men denne kurven er annerledes. Får meg til å tenke i retning av restriktor, siden den flater så fort ut, men det forklarer ikke dippen på slutten.
Sist redigert av Stalfa den 27 okt 2017, 10:58, redigert 1 gang totalt.
-
- 7200 RPM
- Innlegg: 1075
- Registrert: 03 jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Sted: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Stalfa skrev:Skjønner at når jeg åpner kjeften er det litt å få inntrykk av at jeg ingenting vet. Ofte er nok det tilfellet også.![]()


Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Porsche 911 1991 (964 Carrera 2 coupe)
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Porsche 911 1991 (964 Carrera 2 coupe)
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 500 RPM
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 mai 2016, 15:24
- Sted: Stavanger
- Status: Offline
Re: Prosjekt NA
Ang dreiemoment dumpen, dreiemomet faller alltid på høyt turtall.
Det er vel det som kalles for at alt flyter inne I motoren. Det som skjer etter 6500 rpm er bare tull....på denne motoren.
Jeg kunne også se det på kompressor reimen, det ble merkbar forandring på reimen når den nærmet seg 7000 rpm.
Den grafen som det viste til, er muligens en skryte graf fra en tuner.
Det er vel det som kalles for at alt flyter inne I motoren. Det som skjer etter 6500 rpm er bare tull....på denne motoren.
Jeg kunne også se det på kompressor reimen, det ble merkbar forandring på reimen når den nærmet seg 7000 rpm.
Den grafen som det viste til, er muligens en skryte graf fra en tuner.